سایپا زیر فشار قیمت گذاری دستوری؛ هزاران میلیارد تومان چگونه نصیب سودجویان می‌شود؟

سایپا زیر فشار قیمت گذاری دستوری؛ هزاران میلیارد تومان چگونه نصیب سودجویان می‌شود؟

به دلیل سیاست‌های اشتباه شورای رقابت در سال‌های اخیر، زیان انباشته سایپا افزایش داشته و در صورت پایان روند کنونی قیمت گذاری دستوری، مدتی طول خواهد کشید تا این خودروساز از زیان انباشته‌ای که حاصل سیاست‌های غیر کارشناسی در صنعت خودروست، خارج شود.
به دلیل سیاست‌های اشتباه شورای رقابت در سال‌های اخیر، زیان انباشته سایپا افزایش داشته و در صورت پایان روند کنونی قیمت گذاری دستوری، مدتی طول خواهد کشید تا این خودروساز از زیان انباشته‌ای که حاصل سیاست‌های غیر کارشناسی در صنعت خودروست، خارج شود.

به گزارش خبرنگار نبض بورس؛ اقتصاد ایران در سال‌های اخیر با تشدید تحریم‌های خصمانه آمریکا و جنگ اقتصادی بر علیه ملت ایران، شاهد کاهش درآمدزایی از ناحیه فروش نفت خام در بازار جهانی بود.

در این میان، کفه عرضه و تقاضا در بازار ارز با چالش مواجه شد و به مرور شاخص ارزی افزایش یافت. در پی این روند، هزینه تمام شده بسیاری از کالایی تولیدی به دلیل رشد چند برابری نرخ ارز به ویژه دلار آمریکا در بازار، افزایش معناداری را تجربه کرد، به گونه‌ای که یکی از صنایع آسیب پذیر در این مقطع زمانی، صنعت خودروسازی بود. صنعتی که با هزینه‌های متعددی دست به گریبان بوده و با رشد نرخ دلار، به یکباره با موجی از افزایش هزینه‌ها مواجه شد.

هرچند این صنعت همانند بسیاری از صنایع تولیدی، نیازمند اصلاح قیمت‌های کالا‌های تولیدی بود، اما به دلیل نگاه غیر کارشناسی و صرفا دستوری، روز به روز با زیان انباشته دست و پنجه نرم می‌کند. زیرا بر کسی پوشیده نیست که هر ساله، بسیاری از هزینه‌های تولید، همچون حق و حقوق کارگران، تهیه مواد اولیه مانند فولاد با افزایش همراه بوده، اما عدم تغییر سازوکار قیمت گذاری محصولات تولیدی خودروسازان، آن‌ها را با چالشی مهمی به نام تولید همراه با زیان مواجه ساخته است.

در این میان، موجی از انتقاد نیز به سوی خودروسازان داخلی مبنی بر عدم بهره‌وری و کیفیت در محصولات تولیدی سرازیر شده است؛ موضوعی که در سطح کلان‌تر، به الزام خودروسازان به قیمت گذاری‌های صرفا دستوری برمی گردد، قیمت‌هایی که با وجود افزایش بیش از 100 درصدی هزینه‌های تولیدی خودروسازان هم خوانی ندارد. جالب است که بدانیم در کل حدود 20 درصد از هزینه‌های تولید خودرو تحت کنترل خودروسازان است و آن گونه که یکی از کارشناسان صنعت خودرو گفته است، حدود 80 درصد هزینه‌ها مربوط به ورق آهنی، پتروشیمی و قطعاتی مربوط می‌شود که خارج از کنترل خودروساز است؛ بنابراین تولید خودرو آن هم با توجه به 80 درصد هزینه‌هایی که هر روز با نرخ ارز متغیر و رو به بالا است، نیازمند قیمت گذاری بر مبنای قیمت تمام شده خودروساز است. زیرا در صورت عدم رعایت این نکته مهم، بایستی شاهد افزایش زیان انباشته خودروسازان در ماه‌ها و سال‌های آتی باشیم.

بر اساس این گزارش، یکی از خودروسازانی که در سال‌های اخیر، به دلیل سازوکار معیوب و پر اشکال قیمت گذاری بر اساس فرمول‌های کاغذی شورای رقابت، با ضرر و زیان قابل توجهی مواجه شده است، شرکت خودروسازی سایپا است.

خودروسازی که توانسته است در شرایط تحریم، با ابتکار و طراحی بومی، خودرو‌های جدیدی را به بازار خودرو عرضه کند، اما تداوم فشار بر این خودروساز مبنی بر پیروی از قیمت‌های دستوری شورای رقابت، این خودروساز بزرگ کشور را با چالش تامین مالی برای ادامه تولید خودروی داخلی مواجه ساخته است.

به گونه‌ای که جدیدترین برآورد‌ها از زیان احتمالی سایپا به دلیل سازوکار معیوب قیمت گذاری دستوری در سال جاری نشان می‌دهد.

در شرایطی که در سال 1399 سایپا حدود 16 هزار میلیارد تومان فروش داشته است و با این میزان فروش به نرخ دستوری، بیش از 2 هزار و 200 میلیارد تومان زیان به صورت‌های مالی اضافه شده است، برآورد‌ها نشان می‌دهد در صورتی که سایپا در سال جاری نیز  با نرخ دستوری (میانگین نرخ فروردین و اردیبهشت) محصولات خود را به فروش برساند، فروش شرکت حدود 24 هزار و 700 میلیارد تومان خواهد شد و این یعنی تداوم زیان دهی سایپا در بخش هزینه تمام شده محصولات تولیدی در سال 1400 است.

همان‌گونه که در جدول زیر مشاهده می‌شود، مجموع زیان سایپا در سال گذشته، به بیش از 5 هزار و 800 میلیارد تومان رسیده است که در صورت تغییر فرایند قیمت گذاری دستوری به قیمت گذاری بر اساس بهای تمام شده و سازوکار عرضه و تقاضا در بازار، برآورد می‌شود که این خودروساز امسال  با فرض نرخ بازار، درآمد عملیاتی بالغ بر 38 هزار میلیارد تومان داشته باشد؛ در نتیجه در صورت آزادسازی قیمت خودرو، فروش شرکت حدود 13 هزار و 700 میلیارد تومان یعنی 56 درصد افزایش خواهد یافت.
 


به بیان دیگر، در صورت عدم تحقق فرآیند قیمت گذاری بر اساس بهای تمام شده، 13 هزار و 700 میلیارد تومان نصیب دلالانی می‌شود که در این سال‌ها، برنده اصلی نظام قیمت گذاری دستوری بوده‌اند. در این میان نه مصرف کننده واقعی و نه تولید کننده، هیچ‌کدام بهره‌ای نبرده‌اند و متاسفانه روز به روز بر زیان خودروسازانی همچون سایپا و کاهش قدرت خرید مصرف کننده واقعی، افزوده شده است؛ بنابراین آن گونه که بسیاری از کارشناسان اقتصادی اذعان دارند، توسعه اقتصادی و صنعتی در گرو از بین بردن فضای رانت و سودجویی است. برای رسیدن به این مرحله از شفافیت اقتصادی نیز نیازمند بسترسازی برای تعیین قیمت نهایی تولید بر مبنای بهای تمام شده و استفاده از سازوکار عرضه و تقاضا در بازار است. مسیری که از یک سو خودروسازان را از روند کنونی زیان دهی نجات می‌دهد و از سوی دیگر با افزایش انگیزه خودروساز به تولید و عرضه محصولات، به بهبود پاسخ دهی به نیاز متقاضیان واقعی خودرو، منجر خواهد شد.

هرچند ناگفته نماند که به دلیل سیاست‌های اشتباه شورای رقابت در سال‌های اخیر، زیان انباشته سایپا افزایش داشته و در صورت پایان روند کنونی قیمت گذاری دستوری، مدتی طول خواهد کشید تا این خودروساز از زیان انباشته‌ای که حاصل سیاست‌های غیر کارشناسی در صنعت خودروست، خارج شود.
گسترش خدمات خودرو در محل سایپا با هدف تشویق ماندن در خانه

گسترش خدمات خودرو در محل سایپا با هدف تشویق ماندن در خانه

شرکت امداد خودرو سایپا که وظیفه امداد رسانی به محصولات گروه خودروسازی سایپا را بر عهده دارد با سرمایه گذاری و گسترش ناوگان خودرویی و در راستای تشویق مالکان خودرو برای در خانه ماندن، دور جدید از همیاری...

Bartarinha.ir/

تولید و عرضه خودروهای جدید در سایپا برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان

رییس جمهور پیشرانه جدید خانواده SP100 سایپا را تحسین کرد

رییس جمهور پیشرانه جدید خانواده SP100 سایپا را تحسین کرد

شرکت توسعه قوای محرکه تیوان فعالیت رسمی خود را با تولید پیشرانه‌های کم مصرف آغاز کرد. این مراسم با حضور برخی مقامات دولتی همراه بود و رییس جمهور هم به صورت مجازی فرمان افتتاح خط تولید موتور‌های تیوان ...

Bartarinha.ir/
چرا خودروسازان دنبال آزادسازی واردات هستند؟

چرا خودروسازان دنبال آزادسازی واردات هستند؟

هرچند خودروسازان، آزادسازی واردات خودرو به شرط آزادسازی قیمت تولیداتشان را خواستار شده‌اند، اما به گفته کارشناسان، واردات با تعرفه بالا نمی‌تواند باعث رفع انحصار و رقابتی شدن بازار خودروی کشور شود، در...

TejaratNews.com/
زمان اعلام اسامی منتخبان در دومین فروش فوق‌العاده سایپا

زمان اعلام اسامی منتخبان در دومین فروش فوق‌العاده سایپا

اسامی افراد منتخب در قرعه‌کشی دومین فروش فوق‌العاده سایپا، ویژه پنج محصول سایپا، پس از تايید نهایی توسط نهاد‌های نظارتی، فردا دوشنبه 24 خرداد در سایت رسمی این گروه منتشر می‌شود.

TejaratNews.com/

دومین قرعه‌کشی محصولات سایپا انجام شد

سایپا با تنوع در طراحی به دنبال جلب رضایت است

سایپا با تنوع در طراحی به دنبال جلب رضایت است

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگاه مدیران سایپا، تامین قطعات خودرو در داخل و حرکت به سمت خودکفایی است، گفت: سایپای نوین با تنوع در طراحی تولید خودرو به دنبال جذب مشتری است.

Bartarinha.ir/

نماینده مجلس: اقدام سایپا برای افزایش و رونق تولید بسیار خوب بوده است

تحول در صنعت خودرو با تصمیم مدیران سایپا برای تامین قطعات در داخل

قیمت محصولات سایپا در بازار امروز

قیمت محصولات سایپا در بازار امروز

محصولات پرطرفدار سایپا مدل 1400 امروز 15 فروردین ماه به ثبات رسید و پرطرفدارهای این شرکت بدون تغییر قیمت در بازار معامله شدند.

TejaratNews.com/
تحویل خودرو به مشتریان سایپا در آخرین روز سال

تحویل خودرو به مشتریان سایپا در آخرین روز سال

تحویل خودروهای مشتریان گروه خودروسازی سایپا علی رغم آغاز تعطیلات نوروزی و نزدیک‌شدن به ساعات پایانی سال 99 همچنان ادامه دارد.

Bartarinha.ir/
افزایش زیان انباشته خودروسازان به 80 هزار میلیارد تومان

افزایش زیان انباشته خودروسازان به 80 هزار میلیارد تومان

ريیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با اشاره به افزایش زیان انباشته خودروسازان، گفت: با قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودروسازی، زیان انباشته تولیدکنندگان به بیش از 80 هزار میلیارد تومان رسیده است.

TejaratNews.com/
افزایش 97درصدی خدمات تلفنی سایپا

افزایش 97درصدی خدمات تلفنی سایپا

مرکز امور مشتریان گروه خودروسازی سایپا در پیگیری رفع مشکلات مشتریان و انجام هماهنگی حوزه‌های مختلف در طرح امداد نوروزی 1400 حضور فعال داشته است.

Bartarinha.ir/
پیام مدیرعامل گروه سایپا در آستانه روز کارگر

پیام مدیرعامل گروه سایپا در آستانه روز کارگر

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در پیامی ضمن تبریک به‌مناسبت 11 اردیبهشت‌ماه روز جهانی کارگر، تلاش و همت کارگران خدوم و متعهد ایران اسلامی به‌ویژه در این گروه را عامل عبور از پیچ دشوار تحریم و کرونا و ا...

Bartarinha.ir/
طرح رایگان خدمات خودرو در محل گروه سایپا

طرح رایگان خدمات خودرو در محل گروه سایپا

مدیر عملیات شرکت امداد خودرو سایپا گفت: به دلیل تاکید بر ارايه خدمات غیرحضوری به مالکان محصولات سایپا، طرح خدمات خودرو در محل امداد خودرو سایپا تا 20 اردیبهشت ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

Bartarinha.ir/
آب مشترکان پر مصرف تهرانی از فردا قطع می‌شود بورس در هفته اول مرداد/ هفته پرنوسان بورس با اخبار خوب برای سیمانی‌ها پتروشیمی نوری و تقاضایی نصف بر عرضه‌ها انتقال سهام بورسی فرد متوفی به وراث چگونه است؟ پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه برق چه کسانی قطع می‌شود؟/ آیا مشترکان ایرانی پر مصرف هستند؟ آب مشترکان پرمصرف تهرانی قطع می‌شود پیشنهاد هند درباره بندر چابهار زمان واریز یارانه معیشتی مردادماه خرید دستگاه کارتخوان سیار و ثابت آمار عجیب از واردات لاستیک فرغون به ایران تحلیل تکنیکال و بنیادی کچاد | اهداف قیمتی کچاد کجاست؟ رشد ناگهانی بازارهای مالی/ کدام سهامداران بیشتر سود کردند؟ کارنامه ارزشمند و قابل دفاع سایپا در حوزه مالی قیمت نان از نرخ مصوب لغوشده هم بیشتر شد نحوه انتقال سهام بورسی فرد متوفی به وراث قیمت دلار و یورو اعلام شد/ نرخ ارز صرافی ملی امروز 1400/5/8 سود 100میلیونی خودروی تارا؛ زیان 1میلیونی شاهین بورس کالا برای «سیمان تهران» خوش‌یمن بود چشم‌انداز مثبت بورس در نیمه دوم مردادماه قیمت پراید چقدر شده است؟ دلار عقب نشست رشد 21 میلیارد تومانی درآمد آلومینیوم المهدی 3 خبر جدید از سهام عدالت / نحوه فروش سهام عدالت تغییر می‌کند صندوق‌های اهرمی ذات پر نوسان‌تری دارند "شبندر" برای کالای خود مشتری پیدا کرد لزوم ورود به حوزه فن‌آوری‌های مالی تحول‌آفرین در بازار سرمایه صعود آهسته و پیوسته شاخص بورس فرش قرمز صندوق های مختلط برای ورود "نقدینگی" رفتارشناسی سرمایه‌گذاران و بازار براساس نمادهای وال‌استریتی سیگنال‌هایی از بغداد و واشنگتن برای قیمت دلار / بازار ارز ترسید! آخرین قیمت دلار در بازار + پیش‌بینی قیمت دلار افزایش دامنه نوسان قطعی است / سهام عدالت را نفروشید افزایش 700 هزار تومانی قیمت سکه قیمت مرغ و تخم‌مرغ در 7 مرداد 1400 برندگان کووید 19 چه کسانى هستند؟ قیمت انواع گوشت در 7 مرداد 1400 / هر کیلو شکر چند؟ چرا قیمت هر سهم میدکو کاهش یافت؟ نوسان دو هزار تومانی دلار در روز تعطیل! / شایعه ورود به کانال 26 هزار تومانی قیمت لحظه‌ای دلار و یورو در بازار + قیمت انواع سکه | دلار در معاملات پشت به روند صعودی ادامه داد مبادلات نفتی ایران و چین قطع می‌شود؟/ «برجام احیا نمی‌شود» سرانجام عرضه سیمان در بورس کالا چه شد؟ / 27 شرکت در اولویت وصل برق خبر مهم برای کریپتولندی ها | اگر کدپستی و شماره ثابت را اشتباه درج کردید، بخوانید! امروز سکه چقدر شد؟ / قیمت دلار و یورو امروز 1400/5/7 محدودیت برقی کدام کارخانه‌های سیمان رفع شد؟ پیش‌بینی بورس هفته دوم مرداد / کدام گروه‌ها پیش‌رو خواهند بود؟ طرحی که ایران را حذف می‌کند آیا راهی برای حل مشکل فروش سهام عدالت هست؟ سیگنال‌های تازه برای قیمت ارز / آیا مسدوسازی اینترنت دلار را گران می‌کند؟ آغاز واکسیناسیون سراسری کارکنان بانک‌ها

در حال بارگیری...