روند بورس در سال 99 چگونه بود؟ / عامل تحرک شاخص چیست؟

روند بورس در سال 99 چگونه بود؟ / عامل تحرک شاخص چیست؟

بازار سهام در سال 99 با حجم صعود و نزول بالایی همراه بود. در شش ماه ابتدایی شاخص به بالای دو میلیون واحد رسید اما بعد از گذشت تقریبا شش ماه از شروع حرکت نزولی، شاخص به زیر یک میلیون و 200 رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار سهام در سال 99 شرایط متفاوتی داشت. بورس سال 99 را در یک شرایط مثبت به همراه ورود نقدینگی به بازار آغاز کرد و این روند صعودی در بازار تا نیمه مرداد ماه ادامه داشت. اما با گذشت از نیمه مرداد ماه، روند نزولی بازار آغاز و با یک شیب نسبتا تندی شاخص بازار در حال افت بود. کارشناسان ورود و خروج نقدینگی را یکی از عوامل اصلی این موضوع می‌دانند.

علی عصاری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز، با اشاره به روند صعودی شش ماه اول سال 99 گفت: با توجه به تشویق‌های زیاد از سوی دولت، مجلس و نهادهای وابسته دیگر برای ورود و سرمایه‌گذاری مردم در بورس، حجم بالایی از نقدینگی وارد بازار شد. ورود نقدینگی به بازار روند صعودی را به همراه دارد. حجم بالایی از نقدینگی که در ماه‌های اول سال 99 وارد بازار شد، موجب یک روند صعودی مستمر در حرکت شاخص شد.

عصاری با اشاره به اینکه تمام ارکان دست به دست هم دادند تا بورس رشد کند اظهار کرد: مخالفین و موافقین بورس همگی برای بهبود شرایط بورس و رشد شاخص تلاش کردند.

این کارشناس با توضیح اینکه در هر بازاری هر حرکت رو به جلو و صعودی یک روند نزولی دارد، توضیح داد: بازار سهام با یک روند صعودی چند ماهه همراه بود، اما همانطور که هر بازاری بعد از یک شیب صعودی یک روند نزولی هم دارد، از نیمه مرداد 99 به دلایل مختلف روند نزولی بازار سرمایه آغاز شد.

عصاری در رابطه با شروع حرکت نزولی بازار از نیمه مرداد توضیح داد: شاید بتوان در ساده‌ترین تعریف اینطور توضیح داد که بازار از نیمه مرداد با یک موج خروج نقدینگی همراه شد. خروج نقدینگی از بازاری که با توجه به ورود نقدینگی زیاد روند مثبتی داشت، یک روند کاهشی را آغاز کند.

این کارشناس با اشاره به عدم بازگشت نقدینگی خارج شده از بورس، ادامه داد: پول‌های بزرگی از بازار خارج شد و به سمت بازارهای دیگر رفت. ارزش معاملات در آن زمان زیاد بود اما این ارزش به دلیل خروج سهامدارن و نقدینگی از بازار بود. در ابتدای روند نزولی حجم عرضه و تقاضا خوبی برای نمادها وجود داشت اما رفته رفته حجم تقاضا کم و حجم عرضه افزایش پیدا کرد.

او در پایان گفت: در پاییز و زمستان حجم عرضه افزایش چشم‌گیری داشت و روند نزولی شاخص افزایش یافت. در بعضی از روزها روند نزولی شاخص کاهش پیدا می‌کرد اما حجم تقاضا به اندازه‌ای نبود که شاخص را مثبت کند. همین مسايل رفتارهای هیجانی بین سهامدارن را افزایش می‌داد و روند فرسایشی بازار را قوی‌تر می‌کرد.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند دوره نزولی شاخص بازار در نیمه دوم سال 99 یک تجربه خوب برای سرمایه‌گذارن و سیاست‌گذارن برای کنترل بازار بود. در ماه‌های بهمن و اسفند 99 روند فرسایشی بازار گسترش پیدا کرده بود و بازار حتی به اخبار مثبت هیچ واکنشی نشان نمی‌داد و همچنان قدرت دست عرضه‌کنندگان بود و شاخص روند کاهشی خود را ادامه می‌داد.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز دنبال کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد