نحوه واگذاری سهام شرکت‌های بورس و اوراق بهادار مشخص شد

نحوه واگذاری سهام شرکت‌های بورس و اوراق بهادار مشخص شد

مجلس شورای اسلامی به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داد سهام شرکت‌های تابعه در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران را که در مالکیت دستگاه‌های اجرايی یا شرکتهای تابعه آنها و یا بانک‌های دولتی قرار دارند در چارچوب روش‌های قانونی واگذار کند.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از ایرنا، نمایندگان درنشست علنی نوبت عصر دوشنبه در جریان بررسی جزيیات لایحه بودجه در ردیف 2 مقرر کردند: وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است تمام یا بخشی از سهام و دارایی‌های دولتی دستگاه‌های اجرایی زیرمجموعه قوه مجریه و باقیمانده سهام متعلق به دولت و شرکتهای دولتی در بنگاه‌های مشمول واگذاری را مطابق روش‌های مندرج در قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44قانون اساسی مصوب 20 خردا 1387 اصلاحات و الحاقات بعدی عرضه کند و منابع حاصله را به ردیف 310502 واریز کند.

علاوه بر روش‌های فوق و صلاح و صرفه بیت المال واگذاری سهام در قالب صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (EFT) مشروط به اینکه تشکیل این صندوق ها با مدیریت دولتی برای بلندمدت نباشد و یا عرضه سهام به روش ثبت مجاز است.

مجلس همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی را مجاز کرد سهام شرکت‌های تابعه در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران را که در مالکیت دستگاه های اجرايی یا شرکت‌های تابعه آنها و یا بانک های دولتی قرار دارند در چارچوب روش های مندرج در این جزء واگذار کند.

در صورت واگذاری در قالب صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس، پس از ایجاد صندوق های سرمایه گذاری، انتقال سهام مذکور در قالب معاملات خارج از جلسه رسمی معاملات بین صندوق‌ها و عرضه واحدها و صندوق‌های یادشده به عموم امکانپذیر است. عرضه سهام شرکت ها به روش ثبت سفارش یا در قالب صندوق های سرمایه‌گذاری تا سقف سی درصد (%30) مشمول تخفیف است. میزان تخفیف توسط هیات وزیران تعیین می‌شود.

همچنین در بخش درآمدی ردیف یک بند الف تبصره 2 لایحه بودجه به دولت اجازه داده می شود، بنگاه های دولتی مشمول گروه (1) و (2) موضوع ماده (2) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی مصوب 25 خرداد 1387 با اصلاحات و الحاقات بعدی را پس از احراز صلاحیت حرفه ای و اهلیت فنی و مالی و همچنین عدم بدهی معوق متقاضی به نظام بانکی، سازمان خصوصی سازی و صندوق های بازنشستگی، واگذار کند و پس از واریز منابع حاصله به ردیف 310501 پرداخت کند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد