مسکن ارزان 2 میلیارد تومانی/ بازپرداخت وام جهش مسکن چقدر می‌شود؟

مسکن ارزان 2 میلیارد تومانی/ بازپرداخت وام جهش مسکن چقدر می‌شود؟

دولت مدعی است که در طرح جهش مسکن برای دهک‌های پایین جامعه مسکن ارزان می‌سازد، اما برآوردها نشان می‌دهد که قیمت تمام شده این واحدها حدود دو میلیارد تومان است.

به گزارش تجارت‌نیوز، اعضای دولت از ماه‌ها پیش وعده مسکن ارزان را برای پنج دهک اول جامعه داده‌اند.

مسيولان می‌گویند که قیمت واحدها بر اساس متراژ یا تعداد طبقات، متغیر خواهد بود و زمان اجرای پروژه‌های جهش مسکن 12، 18 و 24 ماهه است.

سقف وام جهش تولید مسکن در شهر تهران 450 میلیون تومان و در کلان‌شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت 400 میلیون تومان است.

مبلغ این تسهیلات در مراکز استان‌ها 350 میلیون و در سایر شهرها هم 300 میلیون تومان در نظر گرفته شده، سقف وام روستاها را 250 میلیون تومان تعیین شده است.

اقساط این وام 20 ساله (240 ماهه) و نرخ سود آن طبق مصوبه شورای عالی پول 18 درصد است. در واقع متقاضی مسکن ملی که مشمول دریافت وام 450 میلیون تومانی می‌شود باید ماهانه شش میلیون و 945 هزار تومان قسط وام پرداخت کند.

کل سودی که این فرد پرداخت می‌کند یک میلیارد و 216 میلیون تومان است. با احتساب مبلغ وام مجموع پولی که مردم باید به بانک برگردانند یک میلیارد و 666 میلیون تومان است.

دولت در اطلاعیه دوم خود درباره طرح جهش مسکن اعلام کرده که آورده اولیه هر متقاضی 40 میلیون تومان است که این آورده برای دهک‌های کم درآمد 20 میلیون تومان لحاظ شده است. اما روزنامه همشهری در گزارش امروز خود برآورد کرده که در طرح جدید دولت مسکن آورده هر متقاضی بین 150 تا 250 میلیون تومان است.

با احتساب آورده 250 میلیون تومانی برای ساکنان تهران و وام 450 میلیون تومانی(بازپرداخت 1٫6 میلیارد تومانی)، هر واحد طرح جهش مسکن حدود دو میلیارد تومان تمام می‌شود. البته این قیمت تمام شده برای شهرستان‌ها کمتر است.

دولت مدعی است جامعه هدف این طرح دهک‌های کم درآمد جامعه است، اما با میانگین حقوق 3٫5 میلیون تومانی برای خانوارهای پنج دهک اول، خرید خانه دو میلیارد تومانی توجیه ندارد.

احتمالا به همین علت هم هست که از این طرح استقبال نشده است. کمتر از 10 روز تا پایان زمان ثبت‌نام باقی مانده اما تا پایان هفته قبل فقط 1٫7 میلیون نفر ثبت‌نام کردند و 2٫3 میلیون از ظرفیت واحدهای این طرح خالی است. احتمالا تعداد ثبت‌نام کنندگان تا میانه آذر به دو میلیون نفر برسد که نصف ظرفیت در نظر گرفته شده است.

با فرض ثبت‌نام دو میلیون نفر در این طرح نباید انتظار داشت که درخواست همه‌ی ثبت‌نام کنندگان تایید شود، چرا که معمولا در طرح‌های مسکن دولتی آمارها ریزش می‌کند. به طور مثال در طرح مسکن ملی 1٫6 میلیون نفر ثبت‌نام کردند که 460 هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند یعنی فقط 28 درصد متقاضیان واجد شرایط بودند.

این امکان وجود دارد که دولت نتواند از چهار میلیون متقاضی ثبت‌نام کند، چرا که هم شرایط سختی در نظر گرفته است و هم خرید این خانه‌ها گران تمام می‌شود.

مطالعه بیشتر: نرخ اجاره مسکن در شیراز / کدام مناطق ارزان‌تر است؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد