ونزويلا 6 صفر را از واحد پولی خود حذف کرد

ونزويلا 6 صفر را از واحد پولی خود حذف کرد

ونزويلا روز جمعه با معرفی ارز ملی دیجیتالی به نام "دیجیتال بولیوار" 6 صفر را از واحد پولی خود حذف کرد تا اقدام جدیدی برای کنترل تورم شدید در این کشور انجام دهد.

ایرنا: ونزويلا روز جمعه با معرفی ارز ملی دیجیتالی به نام "دیجیتال بولیوار" 6 صفر را از واحد پولی خود حذف کرد تا اقدام جدیدی برای کنترل تورم شدید در این کشور انجام دهد.

به نقل از خبرگزاری "پرنسا لاتینا"، این دومین اصلاح پولی ونزويلا در سه سال گذشته است و در شرایطی انجام می‌شود که اقتصاد این کشور به دلیل تحریم‌های ناعادلانه و یک طرفه آمریکا با یکی از شدیدترین تورم‌ها در جهان مواجه شده است.

اکنون بالاترین اسکناس این کشور 100 بولیوار است که قبل از اصلاحات اخیر با رقم یک میلیون (بولیوار)،  بالاترین اسکناس بود.

هم اکنون هر 100 بولیوار ونزويلا معادل کمتر از 25 دلار آمریکا است.

بانک مرکزی آمریکا در بیانیه‌ای گفت: ارزش بولیوار کمتر یا بیشتر نخواهد شد. هدف از این کار تنها برای تسهیل استفاده از آن در مقایسه پولی است.

پول جدید که به میزان یک میلیون کاهش یافته است با هدف ساده‌سازی معاملات انجام می‌شود. علاوه بر این، معرفی "دیجیتال بولیوار" یا ارز دیجیتال بانک مرکزی ونزويلا شامل یک سیستم مبادله مبتنی بر پیامک برای تسهیل پرداخت و تراکنش است.

این اقدام همچنین به حسابداری بانکی کمک می‌کند. بر اساس گزارش‌های مختلف، استفاده از ماشین حساب‌ در ونزويلا برای محاسبه ارقام بسیار بالا در معاملات بسیار مشکل بود.

بیش از 60 درصد معاملات در ونزويلا با دلار آمریکا انجام می‌شود.

ریکاردو مندز معاون وزیر برنامه‌ریزی ونزويلا در خصوص ارز جدید دیجیتالی این کشور گفت: بکارگیری دیجیتال بولیوار استراتژی دولت ونزويلا برای مقابله با جنگ اقتصادی آمریکا و متحدان آن علیه ونزويلا است.

ونزويلا که در سال‌های اخیر به ویژه تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا و کاهش قیمت نفت با بحران اقتصادی و کاهش روز افزون ارزش بولیوار مواجه است، هدف اصلی از این اقدام را تسهیل مبادلات روزمره عنوان کرده است.

در سال 2007 نخستین روند تغییر در پول ملی ونزويلا با حذف سه صفر آغاز شد و در سال 2018 نیز هشت صفر از بولیوار حذف شد.

نرخ تورم در ونزويلا در بازه زمانی ژانویه تا می‌ گذشته (دی تا خرداد)  بالاتر از 250 درصد گزارش شده است. نرخ تورم در ونزويلا در سال 2020 به سه هزار درصد رسید. صندوق جهانی پول پیش‌بینی می‌کند که نرخ تورم در این کشور در سال جاری میلادی حتی بیش از پنج هزار درصد افزایش یابد.

ونزويلا که زمانی ثروتمندترین کشور آمریکای جنوبی بود، در سال‌های اخیر با وجود در اختیار داشتن بزرگترین ذخایر نفتی در جهان (بیش از 300 میلیارد بشکه) از جایگاه دوازدهمین کشور صادر کننده در سال 2017 به بیست و یکمین کشور تولید کننده نفت در سال 2019 تنزل یافت. چرخ‌های اقتصاد ونزويلا که تاکنون با سهم 50 درصدی در تولید ناخالص داخلی و 95 درصدی از کل صادرات، حول محور صنعت پالایش و صادرات نفتی در جریان بود، تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا در سال‌های اخیر به پایین‌ترین میزان خود در 70 سال اخیر رسیده است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد