طالبان تجارت با ایران را متوقف می‌کنند؟

طالبان تجارت با ایران را متوقف می‌کنند؟

طالبان بیش از 85 درصد از خاک افغانستان را تصرف کرده است و حالا یکی از نگرانی‌های به وجود آمده درباره صادرات مستقیم ما به این کشور است؛ به جز این برخی از کارشناسان می‌گویند ایران از طریق خاک افغانستان به مشتریان سنتی خود نفت صادر می‌کند و صحبت‌های ضد و نقیض درباره این مساله، موجب نگرانی‌هایی شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، طالبان در حال حاضر بیشتر از 85 درصد از خاک افغانستان را تصرف کردند و حالا این نگرانی به وجود آمده که آیا آن‌ها حاضر به دادوستد با ایران هستند؟ محمد علی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک به تجارت‌نیوز می‌گوید: همه مسایل ما با افغانستان بستگی به ارتباط سیاسی ما با آن‌ها دارد.

خطیبی ادامه می‌دهد: ما به افغانستان نفت خام کمی صادر می‌کردیم و البته فرآورده‌های نفتی با کامیون به این کشور فرستاده می‌شد اما فکر نمی‌کنم میزان صادرات ما به این کشور، میزان قابل توجهی بوده باشد.

نماینده سابق ایران در اوپک تصریح می‌کند: البته به نظر نمی‌رسد که این مقدار صادرات متوقف شود و این میزان فرآورده‌های نفتی از طریق زمین به افغانستان منتقل می‌شود.

او توضیح می‌دهد: همه این مسایل به روابط سیاسی ما با افغانستان بستگی دارد، اگر دولت جدید افغانستان، همان گونه که مسولان ایران اعلام کردند دولتی برآمده از مردم باشد ایران هم برای ارتباط با این دولت مشکلی ندارد و صادرات ما هم به قوت خود باقی می‌ماند.

خطیبی صادرات نفت ایران از طریق این کشور را تکذیب می‌کند: مقدار صادرات ما به افغانستان بسیار کم بوده و آن هم برای تامین نیازهای خود افغانستان است. صادرات زمینی سوخت بسیار دردسرزاست.

البته پیر محمد ملازهی، کارشناس مسایل افغانستان هم پیش از این به تجارت‌نیوز گفته بود: راه دور زدن تحریم‌ها از طریق افغانستان، محدود است و ما از طریق ترکیه و پاکستان ظرفیت امن‌تری برای این کار داریم.

اما این در حالی است که روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک به این رسانه گزارش داده بود: کمک گرفتن از ظرفیت‌های بین‌المللی افغانستان به ویژه در شرایط فعلی، یکی از مسیرهای برون رفت از فشار تحریم‌هاست.

اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران هم چند وقت پیش اعلام کرده بود به درخواست طالبان صادرات بنزین و گازويیل ایران به افغانستان از سر گرفته می‌شود.

حالا باید دید آیا طالبان رغبتی به داد و ستد با ایران نشان می‌دهند یا این ماجرا هم مانند ماجرای حق‌آبه رود هیرمند نامعلوم است.

برای مطالعه بیشتر در همین باره، گزارش «طالبان آب هیرمند را به روی ایران باز کرد؟» را هم بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد