ماندگاری در بازار، راز کسب سودهای بزرگ

ماندگاری در بازار، راز کسب سودهای بزرگ

یک کارشناس بازار سرمایه ، دستیابی به سودهای بزرگ در بورس را نیازمند خرید سهام در دوره رکود و صبوری و سهامداری عنوان کرد.

امیر سیدی ، مدیر عامل کارگزاری امین سهم  در خصوص دلایل فراز و فرود بازار سرمایه در سال 99 به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: افزایش نرخ ارز و شکل گیری افق تورمی قوی و جدی، بحث آزادسازی سهام عدالت از جمله دلایل اقبال عمومی به بورس بود.  

وی با اشاره به سایر دلایل شکل گیری رونق بورس در سال 99 افزود: آنچه رونق بازار سرمایه را از ابتدای سال جاری رقم زد، کاهش سود سپرده های بانکی و محدودیت های اعمال شده  روی این سپرده ها توسط بانک مرکزی بود.به طوری که سود روزشمار سپرده های کوتاه مدت تبدیل به سود ماه شمار شده بود و از 10 درصد به 8 درصد رسیده بود.همچنین سود سپردهای بلندمدت نیز به 15 درصد رسیده بود،اما نرخ شکست داشت و سپرده گذار اگر تا پایان دوره در قرارداد نمی ماند، به سود مورد نظر خود نمی رسید.

سیدی، تصمیمات سیاست گذار پولی در ابتدای سال جاری را سبب افزایش ریسک سفته بازان بازارهای ارز و سکه ارزیابی کرد و یادآور شد: با قوانینی که در انتهای سال 98 در سیستم بانکی گذاشته شد، انتقال پول فقط به نهادهای مالی برای خرید سهام آسان بود و فعالیت های سفته بازی دیگر مثل خرید دلار،طلا و غیره دچار ریسک بالا شد. همین مساله سیل پول را به سمت بازار سرمایه روانه کرد و رشد بالایی را در بورس از ابتدای سال 99 سبب شد.

سیل پول با بورس چه کرد؟

مدیر عامل کارگزاری امین سهم در تشریح تحولات صورت گرفته پس از ورود سرمایه ها به بورس گفت: از آن جایی که آمادگی لازم برای بهره برداری بهینه از حضور سرمایه های مردم در بورس وجود نداشت، این پول ها سبب متورم شدن قیمت سهام و در برخی موارد بیش از ارزش شرکت ها شد.

وی افزود: همچنین به جای هدایت این سرمایه ها به سمت فعالیت های اقتصادی و ایجاد سرمایه ثابت برای کسب و کارها به ناگهان در مردادماه شاهد شکل گیری واکنش های منفی نسبت به بازار شدیم.

چرا ورق بورس برگشت؟

سیدی به وجود آمدن دغدغه های جدید سیاست گذار پولی را سبب تغییر نرخ بهره و به تبع آن تغییر فاز بازار سرمایه ارزیابی کرد و گفت: در شرایطی که در خردادماه و در اوج رونق بازار نرخ بهره بین بانکی به 8 درصد نیز رسیده بود،  در مردادماه به یکباره با یک چرخش سیاست شدید به دلیل نگرانی بانک مرکزی در خصوص کنترل تورم عمومی، این نرخ به حدود 22 درصد بازگشت و بانکها در حال حاضر سپرده های بالای 20 درصد نیز جذب می کنند.

وی خاطرنشان کرد:وقتی افق سرمایه گذاری بدون ریسک از 8 به 22 درصد می رسد به دلیل محاسبات تيوریک ارزش گذاری شرکت ها نیز کاهش چشمگیری می یابد.بنابراین از آن زمان بورس دارای فاز اصلاح شد و اتفاقا از همان زمان نیز با رشد ارز مواجه شدیم که به تبع آن بازارهای دیگر نیز دچار موج صعودی شدند. سپس نرخ ارز پایین آمد و بازارها نیز وارد یک چرخه رکودی شدند.

درس های نهفته بازار 99 برای سهامداران چه بود؟

مدیر عامل کارگزاری امین سهم با اشاره به عدم آگاهی اغلب سهامداران متضرر بازار سرمایه در سال جاری از قوانین حاکم بر بازارهای مالی گفت: سهامداران باید توجه کنند که بازی بازار سرمایه یک بازی محور زمان است که عنصر زمان در آن فاکتوری جدی است. چنانچه روند شاخص بورس را از سال 67 در نظر بگیریم این شاخص با وجود فراز و فرودهای بسیار باز هم اکیدا صعودی بوده است.

وی ماندگاری در بازار سرمایه را راز کسب سودهای بزرگ دانست و افزود: افراد باید به بازار سرمایه به چشم یک ابزار نگاه کنند که سرمایه خود را به تدریج و با برنامه در این بازار وارد کنند.یعنی نباید به دنبال خرید در کمترین قیمت و فروش در اوج قیمتی باشند. یا وقتی بازار صعودی است به آن وارد شوند و وقتی نزولی است از آن خارج شوند.تجربه نشان داده است کسانی که در بازار ماندگار بوده اند سود بالاتری نسبت به کسانی که مشغول خرید و فروش بوده اند، کسب کرده اند.

خرید به وقت فروش دیگران؛ فروش به وقت خرید دیگران!

این فعال بازار سرمایه در خصوص بهترین زمان خرید و فروش در بازار سرمایه گفت: یک نکته مهم مالی و رفتاری این است که وقتی بازار ارزان است شروع به خرید کنید و وقتی گران است به دنبال فروش باشید. یعنی وقتی همه می فروشند شما خریدار باشید و وقتی همه می خرند شما فروشنده باشید.اما همواره این سوگیری رفتاری اشتباه در افراد وجود دارد که در زمان رونق به دنبال خرید گران و در هنگام رکود به دنبال فروش و شناسایی ضرر هستند.

وی خرید تدریجی سهام در دوره رکود را بهترین سرمایه گذاری دانست و یادآور شد:این افراد بی شک در درازمدت سود می کنند.در این میان چنانچه افراد توان تحلیل بازار و سهام را نداشته باشند می توانند در صندوق های سرمایه گذاری در سهام یا صندوق های شاخصی سرمایه گذاری کنند.

ورود خوب و صبوری؛راهکار کسب سود از بازار سرمایه

امیر سیدی با مقایسه بازارها با یکدیگر بازدهی بازار سرمایه را بالاتر از سایرین توصیف کرد و گفت: حتی اگر بازدهی شاخص در دوره ای منفی باشد در درازمدت این بازدهی مثبت است.به طور مثال شخصی که فروردین 97 با شاخص 100 هزار واحد، سهام متوسط بازار را نیز خریده باشد حتی اگر در شاخص 2 میلیون و روی قله هم نفروخته باشد، باز هم اکنون در شاخص یک میلیون و 200 هزار واحد به طور متوسط پول او 12 برابر شده است.

وی کسب بازدهی بالاتر از بازار سرمایه را با تکیه بر صندوق ها امکان پذیر دانست و افزود: چنانچه افراد در بورس مجهز به دانش بازار نیستند اگر در صندوق خوبی سرمایه گذاری کنند این عدد می تواند به بالای 20 برابر نیز برسد. اما اگر همان موقع دلار 5 هزار تومان نیز می خرید،اکنون تنها 5 برابر شده بود.بقیه بازارها نیز با همین بررسی نشان می دهد که بازار سهام گزینه بهتری بوده است.

وی حضور در بازار را زمینه ساز کسب سود و خروج به موقع عنوان کرد و یادآور شد:منطق بازار سرمایه این است که باید همیشه در آن موقعیت داشته باشیم تا موج های صعودی شکل بگیرند و شرایط کسب سود و فروش را برای ما فراهم کنند. بنابر این باید در دوره رکود برای خرید سهام هزینه کنیم و با صبوری به دنبال زمان خروج مناسب از سهام باشیم.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد