اتفاقی عجیب برای بازار قیمت مرغ | ارزان شدن قیمت مرغ کیلویی 30 هزارتومان

اتفاقی عجیب برای بازار قیمت مرغ | ارزان شدن قیمت مرغ کیلویی 30 هزارتومان

هر کیلوگرم مرغ 53 هزار و 200 تا 59 هزار و 900 تومان در بازار به فروش می‌رسد، این در حالی است دولت قیمت مصوب 63 هزار...
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بعد از افزایش قیمت مرغ، با کاهش قدرت خرید مردم رو به رو شدیم. بر همین اساس قیمت مرغ روند کاهشی پیش گرفت. قیمت مرغ هم اکنون 37 تا 40 هزارتومان است. قیمت مرغ کاهش داشته و در بازار نیز هیچ کمبودی نداریم. قیمت مرغ نسبت به ماه های گذشته روند تعادلی خود را حفظ خواهد کرد.

هر کیلوگرم مرغ 53 هزار و 200 تا 59 هزار و 900 تومان در بازار به فروش می‌رسد، این در حالی است دولت قیمت مصوب 63 هزار تومان را برای هر کیلوگرم مرغ تعیین کرده است. کاهش قیمت مرغ پس از افزایش‌های متعدد، مورد رضایت مصرف‌کننده است اما، انباشت زیان و نگرانی از ادامه تولید را برای مرغداران رقم‌زده است.

در آخرین اصلاح، دولت نرخ مصوب 63 هزار تومان را برای مرغ تعیین و ابلاغ کرد. اما، بازار مرغ همانند با بسیاری از کالاهای اساسی که مشمول قیمت دستوری می‌شوند، از نرخ مصوب 63 هزار تومان تبعیت نکرد و پس از آن برای مدت کوتاهی افزایش و سپس در روند نزولی کاهش یافته است.

آنگونه که امروز مهدی یوسف خانی، ريیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران، به اقتصاد آنلاین گفت: هر کیلوگرم مرغ گرم از 5 تا 8 هزار زیر نرخ مصوب با قیمت هر کیلوگرم 55 هزار تومان تا 58 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.

وی علت افت قیمت مرغ به زیر نرخ مصوب را کاهش تقاضا عنوان کرد و افزود: به دلیل کاهش تقاضا، عرضه مرغ گرم نسبت به تقاضا بیشتر شده است.

یوسف خانی درباره عرضه و تقاضای مرغ منجمد در بازار نیز گفت: با افزایش قیمت هر کیلوگرم مرغ منجمد از 45 هزار تومان به 55 هزار تومان و رسیدن قیمت آن به قیمت مرغ گرم، تقاضا برای مرغ منجمد در بازار صفر شده است.

وی تصریح کرد: صفر شدن تقاضا برای مرغ منجمد منجر به توقف عرضه آن شده است.

 در حال حاضر قیمت خرید هر کیلوگرم مرغ زنده از مرغداران، 37 هزار و 501 تومان است و قیمت هر کیلوگرم مرغ کشتار به طور میانگین 54 هزار و 995 است. به عبارت، دیگر قیمت مرغ کشتار در برخی مناطق با قیمت مرغ گرم در بازار برای مصرف‌کننده برابری می‌کند.

گفتنی است؛ با افت قیمت مرغ مدیران عامل اتحادیه‌های استانی مرغداران گوشتی سراسر کشور در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از عملکرد وزارت جهادکشاورزی در مدیریت تولید و بازار مرغ، از دولت درخواست کردند که برای جلوگیری از ورشکستگی تولیدکنندگان اقداماتی از جمله خرید مرغ مازاد، بهره‌گیری از نظرات اتحادیه‌ها در تصمیم‌گیری‌ها، راه‌اندازی سامانه هوشمند معاملات مرغ و تامین به موقع نهاده با کیفیت را در دستور کار خود قرار دهد.

آن‌ها در بخشی از بیانه‌ای اعتراضی خود به دولت آورده‌اند، متاسفانه با تغییر نظام یارانه‌ای و مردمی‌سازی یارانه‌ها علاوه بر اینکه آزادی مورد انتظار ایجاد نشده بلکه برخی از تکالیف و مداخلات بیشتر شده است. تداوم این رویه‌ها به انضمام عدم انجام تعهدات دولت محترم در قبال افزایش هزینه‌های تولید صنعت و تولید‌کنندگان مرغ گوشتی را در وضعیت بسیار شکننده‌ای قرار داده است. ما مدیران عامل اتحادیه‌های مرغداران گوشتی سراسر کشور به نمایندگی از 17 هزار مرغدار سراسر کشور مصرانه از دولت محترم و در راس آن معاون اول ریاست جمهور، ريیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزیر جهاد کشاورزی می‌خواهیم، برای حفظ تولید و جلوگیری از ورشکستگی ده‌ها تولید‌کننده، موارد درخواستی را اعمال کند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است؛ با توجه به تکلیف دولت محترم و پیرو آن وزارت جهاد کشاورزی، میزان تولید به نحوی به صنعت تحمیل شده که امروز مواجه با افزایش تولید مازاد بر نیاز کشور هستیم.

در حالی سازمان فايو در روزهای ابتدایی ماه نوامبر 2022 اعلام کرد که قیمت «گوشت، شکر، غلات، لبنیات و دانه‌های روغنی» کاهش یافته است که آمارها نشان می‌دهد شاخص نسبت به سال‌های اخیر به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است و از سوی دیگر با توجه به نرخ دلار، تامین مواد غذایی را به‌طور خاص برای کشورهای واردکننده مواد غذایی دشوار کرده است. با این وجود به گفته کارشناسان روند کاهشی قیمت جهانی مواد غذایی متاثر از چندین عامل است.

توافقات اوکراین و روسیه قیمت‌ها را کاهشی کرد

به‌طوری که مهدی تولایی، کارشناس و فعال بخش کشاورزی در این خصوص می‌گوید: طی چند ماه اخیر روند قیمت‌های جهانی مواد غذایی کاهشی بوده است که غالبا متاثر از وقوع خشکسالی‌های شدید در اغلب کشورهای جهان و به تبع آن کاهش تولیدات و همچنین روند جنگ روسیه و اوکراین بوده است. به عبارت دیگر در ابتدای وقوع این جنگ به‌دلیل بسته شدن بنادری که غالبا غلات و دانه‌های روغنی کشور اوکراین از آن طریق به کشورهای مختلف ارسال می‌شد جهش قیمت‌ها را شاهد بودیم. اگرچه افزایش قیمت جهانی مواد غذایی در پی خشکسالی و وقوع جنگ بین اوکراین و روسیه تشدید شد، اما با انجام توافقات برای صادر شدن غلات از اوکراین به بازارهای جهانی کاهش قیمت‌ها طی ماه‌های اخیر رقم خورده است.

تولایی افزود: با این وجود در پی توافقات صورت گرفته مبنی بر باز شدن بنادر جهت خروج غلاتی که در این کشور به نوعی انبار شده بود قیمت‌ها روندی منطقی‌تر پیدا کرد و به عبارتی کاهشی شد.

وی ادامه داد: با این وجود در صورت ایجاد هر اختلالی در این روند و بازگشتن به شرایط قبل می‌تواند خود آغازگر افزایش قیمت‌ها باشد که امیدواریم این‌گونه نشود.

علیرضا الوندی دیگر فعال بخش کشاورزی و ريیس سازمان مردم نهاد هکا نیز می‌گوید: خوشبختانه اصلی‌ترین کاهش قیمت‌ها در بازارهای جهانی در مورد محصولات و مواد علوفه‌ای همچون جو و ذرت رقم خورده است که به تبع بر کاهش قیمت مواد غذایی همچون گوشت و لبنیات موثر بوده است.

الوندی خاطرنشان می‌کند: این روند در ایران نیز قابل مشاهده است که در کشور ما عاملی که تاثیر گذاشته در حقیقت عدم توانایی مردم در خرید مکفی محصولات کشاورزی با قیمت‌های فعلی است.

وی ادامه می‌دهد: به‌عبارت ساده‌تر این عدم توانایی اقتصادی مردم باعث شده یک مقدار مازاد محصول داشته باشیم و این‌ها باعث شد که قیمت یک مقدار افت پیدا کند.

این فعال بخش کشاورزی افزود: در حال حاضر عدم توانایی خرید مردم به‌طور محسوس روی کاهش قیمت لبنیات و مرغ به نسبت دیگر محصولات مشهودتر بوده و مصرف مردم روی این دو قلم کاهش پیدا کرده است.

الوندی همچنین در پاسخ به این سوال که با این حال چرا افت قیمت‌ها در بازار محسوس نیست، گفت: اگر ما تورم را در نظر بگیریم و نسبت تورم به افزایش قیمت را در نظر بگیریم می‌بینیم که مدتی است مرغ روی قیمت ثابتی ایستاده است و هیچ نشانه‌ای از این تورمی که در جامعه است را در قیمت مرغ نمی‌بینیم. بنابراین به معنای واقعی نمی‌گوییم قیمت کاهش یافته بلکه می‌گوییم افزایش قیمتی که همراه با تورم باشد را در این محصول مشاهده نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: با این وجود ایستادن قیمت روی قیمت‌های قبلی در کشوری که به گفته مسيولان تورم 40درصدی را تجربه می‌کند خود نوعی روندی مثبت محسوب می‌شود. با توجه به افزایش نرخ دلار با وارد شدن علوفه‌های دامی با نرخ‌های جدید طی یک تا دوماه آینده شاهد افزایش نرخ چند محصول از جمله مرغ و لبنیات خواهیم بود

ريیس سازمان هکا همچنین در پاسخ به این سوال که این ایستایی قیمت بیشتر روی کدام محصولات رخ داده نیز می‌گوید: همان‌طور که می‌دانید در چند ماه گذشته برای تولیدکننده قیمت گوشت گوسفندی روندی کاهشی را داشته چون با توجه به شرایط فعلی نگهداری دام برای دامدار به‌صرفه نیست و گله‌های مولد در حال وارد شدن به بازار است.

وی افزود: این روند به ما این هشدار را می‌دهد که در آینده با افزایش قیمت‌ها روبه‌رو خواهیم شد؛ یعنی بعد از تمام شدن ذخایر ژنتیکی ما احتمالا با افزایش قیمت‌ها روبه‌رو خواهیم شد.

الوندی افزود: با این وجود به‌طور کلی وضعیت بازار به گونه‌ای است که به نسبت افزایش که روی قیمت دلار می‌بینیم و افزایشی که باید روی محصولات ببینیم فعلا دیده نشده است.

وی ادامه داد: به‌نظر بنده چندین سال طول می‌کشد تا دوباره کفه قدرت خرید مردم و عرضه و تقاضا بتواند باعث شود که بازارها به شکل گذشته‌اش رونق بگیرد.

الوندی با اشاره به حذف ارز 4200تومانی واردات کالاهای اساسی می‌گوید: ما در هر صورت باید این را تجربه می‌کردیم و این عمل فعلی بود که باید اتفاق می‌افتد و لذا باید از آن گذر کنیم و پیامدهای آن را نیز بپذیریم.

وی درخصوص پیش‌بینی روند بازار طی ماه‌های پیش‌رو نیز می‌گوید: قطعا در ماه‌های آینده افزایش قیمت را در مورد محصول مرغ و لبنیات خواهیم داشت.

الوندی گفت: علت این افزایش قیمت‌ها نیز در ماه‌های آینده این است که الان چون نرخ دلار افزایش یافته تا بخواهد علوفه این دلار وارد بازار شود یک تا دوماه طول می‌کشد و با افزایش قیمت علوفه، افزایش قیمت محصولات کشاورزی را که وابسته به علوفه وارداتی است را خواهیم داشت. بنابراین می‌توان گفت ظرف یک تا دو ماه آینده افزایش قیمت‌ها را در بازار خواهیم داشت.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه فروش مرغ منجمد خارج از سامانه ستکاوا ممنوع شده است، گفت: تاکنون 6هزار تن مرغ منجمد در سامانه ستکاوا در استان تهران بارگذاری شده است و کنار خرید نقدی در سامانه، خرید توافقی نیز به‌زودی انجام خواهد شد.

در این جلسه، سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی بر اهمیت ثبت سفارش مرغ منجمد در سامانه ستکاوا تاکید و اظهار کرد: فروش مرغ منجمد خارج از سامانه ستکاوا ممنوع است تا مرغ به‌صورت بهداشتی و بدون دخالت واسطه به دست مصرف‌کننده برسد.

وی بر استفاده از ظرفیت صنایع تبدیلی و زنجیره‌های تولید در توزیع مرغ تاکید کرد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد