تحلیل بنیادی شغدیر | سود هر سهم شغدیر چقدر بود؟

تحلیل بنیادی شغدیر | سود هر سهم شغدیر چقدر بود؟

مبلغ فروش شغدیر در دوره نه ماهه با رشد 86 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به حدود 2700 میلیارد تومان رسیده است. وضعیت بنیادی شغدیر چگونه است؟

به گزارش نبض بورس، شرکت پتروشیمی غدیر در سال 1378 با عنوان شرکت بازرگانی فرآورده کارون جنوب به‌صورت سهامی خاص تاسیس و در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید. با تصمیم سهام‌داران سال 1378 نام شرکت به فرآورده‌های کارون جنوب و متعاقبا در سال 1380 نام شرکت‌ به‌ شرکت پتروشیمی غدیر تغییر یافت.

پس از گذشت 14 سال از فعالیت این شرکت با تصمیم سهام‌داران در سال 1392 شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گردید و سال 1397 در فرابورس ایران پذیرفته شد. در حال حاضر شرکت پتروشیمی غدیر جزء شرکت‌های فرعی شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی نفت وگاز تامین بوده و واحد تجاری نهایی گروه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی است.

فعالیت اصلی شرکت در زمینه تولید و فروش محصول PVC است. مواد اولیه مصرفی شرکت عبارت است از: کلر، اتیلن، EDC، VCM

بیشترین میزان ماده مصرفی مربوط به کلر است که از نظر مقداری بیش از 50% میزان مصرف را به خود اختصاص داده است.

نشانی مرکز اصلی شرکت در تهران و کارخانه شرکت در ماهشهر واقع گردیده است.

سهامداران عمده شغدیر کدام شرکت ها هستند؟

شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین با 37 درصد از سهام شرکت پتروشیمی غدیر، بیشترین سهم را دارا می باشد. 17 درصد از سهام شرکت در دست سهامداران خرد می‌باشد.

 
عملکرد 9 ماهه شرکت شغدیر چگونه بوده است؟

پتروشیمی غدیر دوره 9 ماهه منتهی به آذر سال 1400 را با سود خالص حدود 1400 میلیارد تومانی (معادل 1072 تومان به ازای هر سهم) پشت سر گذاشت که 98 درصد بیشتر از دوره مشابه سال گذشته می‌باشد. همچنین تولید و فروش این شرکت در بازه زمانی مورد گزارش تنها به محصول PVC محدود بوده است. نمودار زیر روند عالی و رو به رشد سود آوری این شرکت را طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد:

 

مبلغ فروش شرکت در این دوره با رشد 86 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به حدود 2700 میلیارد تومان رسیده است.

درآمد‌های حاصل از فروش داخلی این شرکت با افزایش 5/ 53 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان 1785 میلیارد تومان بوده است.

در مورد فروش صادراتی این شرکت باید بیان کرد که حجم فروش صادراتی پتروشیمی غدیر در بازه زمانی مورد گزارش نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افزایش 100 درصدی روبه‌رو و به میزان 25638 تن بوده است. این حجم فروش صادراتی، درآمدی به میزان 965 میلیارد تومان برای شرکت به همراه داشته که نسبت به درآمد حاصل از صادرات دوره مشابه سال گذشته افزایشی 205 درصدی داشته است.

حاشیه سود ناخالص در سه فصل بهار تابستان و زمستان به ترتیب برابر با 58، 52 و 45 درصد بوده است.
نمودار زیر روند 5 سال اخیر بهای تمام شده و مبلغ فروش شرکت را نشان می‌دهد که فاصله گرفتن این نمودار نشان دهنده افزایش حاشیه سود ناخالص است. همانطور که در نمودار پیداست حاشیه سود ناخالص شرکت در دو سال اخیر روند افزایشی چشمگیری داشته است.

 
 
عملکرد ماهانه و فصلی شغدیر چگونه بوده است؟

پتروشیمی غدیر سال مالی 1400 را با فروش 450 میلیارد تومانی در اسفند به پایان برد. فروش شرکت نسبت به بهمن ماه 11 درصد و نسبت به متوسط ماه‌های قبل 43 درصد رشد داشته است.

در اسفند ماه مقدار تولید و فروش PVC به ترتیب 23 و 17 درصد بیش از بهمن ماه بوده است.

نمودار زیر فروش ماهانه شرکت را در سال 1400 نشان می‌دهد.

 
 



پتروشیمی غدیر با عملکرد متفاوت خود رکورد فروش خود را در سه ماهه زمستان سال 1400 شکست. شغدیر با فروش بیش از 1158 میلیارد تومان در سه ماهه پایانی سال علاوه بر شکستن رکود سال گذشته خود بیشترین فروش را در سال 1400 را نیز ثبت کرد این در حالیست که فروش سال 99 شغدیر 1096 میلیارد تومان بود.

همچنین مبلغ فروش شرکت در هر کدام از دو فصل بهار و تابستان به ترتیب 780 و 920 میلیارد تومان بوده است و در فصل پاییز با رشد 13 درصدی نسبت به تابستان به حدود هزار میلیارد تومان رسیده بود. نمودار زیر فروش فصلی شرکت را در سال 1400 نشان می‌دهد:

 
 


بر اساس این گزارش مجموع فروش شغدیر در سال 1400 بالغ بر 3909 میلیارد تومان بود که این رقم در مدت مشابه سال خود معادل 2557 میلیارد تومان بوده که از رشد قابل توجه فروش شغدیر در سال 1400 حکایت دارد.

آخرین قیمت سهم در حدود 97060 ریال است و در یک ماه گذشته نزدیک به 21 درصد رشد داشته است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد