شاخص به 2میلیون واحد نزدیک می شود / بی اعتنایی بورس به دلار 30هزار تومانی

شاخص به 2میلیون واحد نزدیک می شود / بی اعتنایی بورس به دلار 30هزار تومانی

یک کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به بی اعتنایی بازار نسبت به رشد نرخ دلار، پیش‌بینی کرد؛ در صورت تداوم روند فعلی، شاخص کل به محدوده دو میلیون واحد نزدیک شود و...

اقتصادآنلاین - سهیل بانی؛ بازار سهام، در روزی که دلار وارد کانال 30هزار تومانی شد، همچنان نزولی بود و کاهش شدید ارزش معاملات را تجربه کرد. رشد نرخ دلار، همیشه به عنوان یکی از محرک‌های بازار سهام تلقی می‌شد اما به نظر می‌رسد که این‌بار، دلار 30هزار تومانی هم حریف سقوط شاخص کل نشده است. در همین زمینه مسعود میرزاباقری، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، به تحلیل شرایط روز بازار پرداخت.

بازگشت رونق به بورس

این کارشناس بازار سرمایه درباره عدم واکنش مثبت بازار به رشد نرخ ارز گفت: در گذشته نیز سابقه این موضوع وجود داشته که پس از افزایش نرخ دلار، بازار چند روز درجا بزند. ممکن است رویه خروج پول از بازار اوراق و یا تامین مالی سرمایه‌گذار برای خرید سهام، کمی طول بکشد. از طرف دیگر، بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند که دلار، صندوق‌های طلایی یا طلا خریداری کنند که همبستگی بسیار بیشتری با نرخ ارز دارند.

وی در ادامه گفت: اواخر زمان بازار امروز، موج نقدینگی جدیدی وارد بازار شد. قسمتی از این نقدینگی وارد نمادهای پالایشی شد و بخشی از آن به صندوق‌های طلایی و سهامی تزریق شد.

میرزاباقری افزود: با در نظر گرفتن مجموعه شرایط موجود، به نظر می‌رسد تا حداقل در کوتاه مدت، رونق به بازار برگردد.

پول در بازار به کدام سمت می‌رود؟

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: بخشی از بازار که ریسک‌گریز هستند، به سمت شرکت‌های کامودیتی محور و دلاری حرکت می‌کنند که ارزآوری دارند. زیرا این شرکت‌ها، به دلیل اینکه محصولات خود را به دلار می‌فروشند کم ریسک‌تر هستند. با این وجود، این شرکت‌ها از ابتدای سال، رشد خوبی داشتند و معامله‌گرانی که این سهم‌ها می‌خریدند، نرخ دلار 30هزار تومانی را درنظر گرفته‌ بودند. بنابراین بازدهی این سهم‌ها کمتر خواهد بود.

وی افزود: از طرف دیگر، شرکت‌هایی وجود دارند که نه تنها متناسب با نرخ دلار رشد نکردند، بلکه افت شدیدی را متحمل شدند. شرایط رونق در بازار می‌تواند باعث شود که این سهم‌ها هم مورد توجه قرار بگیرند. علاوه بر آن وقتی گردش نقدینگی در کشور افزایش پیدا می‌کند، سهام‌ بانک‌ها در بورس هم مورد توجه قرار می‌گیرد. زیرا دارایی‌های آن‌ها دوباره ارزش‌گذاری می‌شوند.

سرنوشت شاخص کل تا پایان سال

این تحلیلگر در ادامه به پیش‌بینی روند حرکت شاخص کل پرداخت و گفت: بعید است که شاخص کل از سطح فعلی پایین‌تر بیاید. با درنظر گرفتن ادامه رشد نرخ ارز، به نظر می‌رسد شاخص تا پایان سال در محدوده یک میلیون و 800هزار تا دو میلیون واحد قرار بگیرد.

میرزاباقری در پایان اظهار کرد: در حال حاضر، هنوز رشد نرخ ارز، غیرطبیعی نبوده است. زیرا هر ماه حدود سه درصد به نقدینگی افزوده می‌شود در حالی که رشد اقتصادی تقریبا صفر است. این اتفاق باعث تورم و افزایش نرخ ارز می‌شود. نرخ فعلی دلار، قیمت تعادلی آن است و اتفاق ویژه‌ای نیافتاده است که انتظارات تورمی را تغییر دهد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد