افزایش 260 درصدی انتشار اوراق بدهی در بورس/ تسهیل تامین مالی شرکت‌ها از بورس با روش‌های الکترونیکی

افزایش 260 درصدی انتشار اوراق بدهی در بورس/ تسهیل تامین مالی شرکت‌ها از بورس با روش‌های الکترونیکی

مدیر نظارت بر بازارهای سازمان بورس با بیان اینکه میزان انتشار اوراق بدهی توسط شرکت‌های خصوصی در بورس 260 درصد رشد کرده است، گفت: روش‌های استفاده از حق‌تقدم شرکت‌ها برای افزایش سرمایه در بورس با سامانه‌های الکترونیکی تسهیل شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، وحید روشن‌قلب امروز در نشست خبری در محل سازمان بورس در مورد اینکه شرکت‌ها چگونه می‌توانند از طریق بازار سرمایه تامین مالی کنند و سازمان بورس چه تسهیلاتی در نظر گرفته است، گفت: یکی از این روش‌ها از طریق افزایش سرمایه به وسیله آورده نقدی و مطالبات شرکت‌ها است که در این زمینه تسهیلاتی در نظر گرفته شد، روش دوم استفاده از روش سلب حق‌تقدم است که شرکت‌هایی که از این روش اقدام کرده‌اند رو به افزایش است که از این طریق وجوهی را از بازار سرمایه جمع‌آوری کرده و وارد شرکت می‌کنند.

روشن‌قلب گفت: در روش سوم شرکت‌های موجود بازار سرمایه از طریق افزایش سرمایه با استفاده از سلب حق‌تقدم اقدام به تامین مالی می‌کنند بگونه‌ای که استقبال فراوان بوده و حق تقدم‌های منتشر شده در همان روزهای اول از بازار جمع‌آوری می‌شود.

وی گفت:‌همچنین برای تکمیل پروژه‌ها و انجام پروژه‌های شرکت‌ها بر اساس دستورالعمل سازمان بورس در سال قبل تسهیلاتی در نظر گرفته شد که شرکت‌ها بر اساس برنامه تجاری خود بتوانند شرکت‌های سهامی عام پروژه افتتاح کنند و از این طریق به جمع‌آوری نقدینگی در بازار اقدام کنند که تعداد زیادی تقاضا به سازمان بورس وارد شده و دو شرکت سهامی عام پروژه در شرف مجوز نهایی و فعالیت در بازار بورس هستند و حدود 6 شرکت سهامی پروژه دیگر نیز در مراحل مقدماتی قرار دارند.

مدیر نظارت بر بازارهای سازمان بورس گفت:‌با جمع‌آوری وجوه از طریق بازار سرمایه می‌توان به تکمیل پروژه‌های شرکت‌ها اقدام کرد.

روشن‌قلب همچنین گفت: روش دیگر تامین مالی شرکت‌ها از بورس به وسیله انتشار اوراق بدهی است که انتشار اوراق در سال 1401 نسبت به سال قبل از رشدی معادل 260 درصد برخوردار شد امسال هم این روند ادامه دارد و شرکت‌ها می‌توانند از این طریق به تامین مالی بپردازند.

وی در پاسخ به این پرسش که با الکترونیکی شدن روش استفاده از حق‌تقدم‌های سهام چه میزان استقبال سهامداران افزایش یافته است،‌گفت: در حال حاضر سه شرکت سنگ‌آهن گهرزمین، پخش البرز و لوتوس پارسیان به روش الکترونیکی نسبت به نقدینگی از طریق سلب حق‌تقدم اقدام کرده‌اند که هنوز مهلت قانونی 60 روزه این شرکت‌ها در جریان است و بعد از اتمام مهلت قانونی می‌توان نسبت به میزان استقبال نسبت به روش‌های سنتی قضاوت کرد.

مدیر نظارت بر بازارهای سازمان بورس گفت:‌ در روش سنتی برای استفاده از حق‌تقدم‌های سهام باید حق تقدم‌ها به وسیله پست به نشانی سهامداران ارسال می‌شد و سهامداران بعد از تکمیل فرم یا از طریق مطالبات‌شان از شرکت آن را خریداری می‌کردند و یا اینکه به ارزش اسمی سهام و از طریق بانک در حساب شرکت واریز می‌کردند و این فرآیند بسیار زمان‌بر و هزینه‌بر بود اما در حال حاضر با طراحی سامانه ذی‌نفعان در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و ذیل سامانه اطلاعات مشتریان سجام استفاده از حق‌تقدم‌ها کاملا به روش الکترونیکی و سریع انجام می‌شود.

روشن‌قلب همچنین گفت: بر اساس آمار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در حال حاضر 90 درصد سهامداران سجامی و احراز هویت شده‌اند و می‌توانند از فرآیندهای الکترونیکی در افزایش سرمایه‌ها از طریق حق سلب تقدم مشارکت کنند و فعلا باقیمانده اندک سهامداران باید به روش سنتی در حق‌تقدم‌ها مشارکت کنند.

وی همچنین گفت: در قانون تجارت آمده است مهلت استفاده از حق تقدم سهام 60 روز است و شرکت‌ها را الزام کرده است که حق تقدم‌ها را از طریق پست ارسال کنند اما با دستورالعمل سازمان بورس این رویه اصلاح شده و شرکت‌ها از ابتدای سال ملزم شده‌اند از طریق الکترونیکی و سامانه ذی‌نفعان حق تقدم‌ها را انتشار و از طریق سلب حق تقدم به جمع‌آوری نقدینگی از سهامداران اقدام کنند.

مدیر نظارت بر بازارهای سازمان بورس گفت: برخی از شرکت‌های بورسی مانند بانک‌ها که علاوه بر سازمان بورس ناظر دومی به نام بانک مرکزی دارند برای اصلاح اساسنامه خود نیاز به نظر بانک مرکزی دارند که آن هم در حال پیگیری است که به زودی در روش استفاده از حق‌تقدم در شرکت‌های بانکی هم اصلاح خواهد شد.

روشن‌قلب همچنین در مورد مساله ثبت اصلاحات اساسنامه شرکت‌ها و اصلاحات هیات مدیره در نزد ثبت شرکت‌ها گفت:‌ این مساله هم تلاش شده است در کمترین زمان انجام شود اما تغییرات هیات مدیره در ثبت شرکت‌ها قدری زمان‌بر است.

به گزارش فارس، با توجه به اینکه بازار سرمایه در سال جاری روند رو به رشد به خود گرفته و با استقبال سهامداران روبه‌رو شده است، پیش‌بینی می‌شود شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه و شرکت‌های سهامی عام پروژه‌محور از روش‌های مختلف به جمع‌آوری نقدینگی در بازار اقدام کنند و با استفاده از روش‌های الکترونیک مانند سامانه سجام و سامانه ذی‌نفعان می‌توان به فرآیند تامین نقدینگی از شرکت‌های بازار سرمایه کمک موثری داشت.

پایان پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد