رشد 11.6 درصدی بخش صنعت در پاییز 1401/ بالاترین نرخ رشد فصلی صنعت در 5 سال گذشته ثبت شد

رشد 11.6 درصدی بخش صنعت در پاییز 1401/ بالاترین نرخ رشد فصلی صنعت در 5 سال گذشته ثبت شد

نرخ رشد بخش صنعت در فصل سوم سال 1401 معادل 11.6 درصد بوده که بالاترین نرخ رشد فصلی از سال 1396 تاکنون می باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، عملکرد تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت پایه در 9‌ ماهه سال 1401 با افزایش 3.7درصدی همراه بوده است.

میانگین فصلی نرخ رشد بخش صنعت در دولت سیزدهم 6.7 درصد بوده که بیش از 3 برابر میانگین نرخ رشد در دوره دولت یازدهم و دوازدهم است. میانگین فصلی نرخ رشد در این دوره 2 درصد بوده است.

نرخ رشد بخش صنعت در فصل سوم سال 1401 معادل 11.6 درصد بوده که بالاترین نرخ رشد فصلی از سال 1396 تاکنون می باشد.

بالاترین سهم رشد در 9 ماهه سال جاری به میزان 1.1 واحد درصد از 3.7 درصد متعلق به بخش صنعت بوده است سهم ارزش افزوده عمده فروشی و خرده فروشی و حمل و نقل و انبارداری در رشد تولید ناخالص داخلی طی 9 ماهه سال 1401 به ترتیب 0.7 و 0.9 واحد درصد میباشد لذا بیش از 55 درصد رشد 9 ماهه متعلق به فعالیت های حوزه صنعت معدن و تجارت می باشد.

نرخ رشد بخش عمده فروشی و خرده فروشی در طی سه فصل سال 1401 مثبت شده و در مقایسه با نرخ رشد 9 ماهه سال قبل از رشد 2 برابری معادل 6.4 دهم درصد برخوردار بوده است.

در نهایت، افزایش ارزش افزوده نمایانگر بهبود کلی تولید (فروش) و پرداخت به عوامل تولید است.

به عبارت دیگر، با افزایش ارزش افزوده، انتظار بر این است که سهم فعالیتها و داراییهای مولد در قالب دستمزد، اجاره و سود در ترکیب درآمدی خانوارها و سایر فعالیتهای اقتصادی افزایش یابد. این امر میتواند عامل اصلی بهبود تقاضای کل اقتصاد و تداوم رشد اقتصادی باشد. از طرفی افزایش تولید در بخش صنعت، از این جهت که ظرفیت بالایی در اشتغال داشته و منجر به رشد تولید در سایر زنجیرههای اقتصادی میشود، بسیار حايز اهمیت است.

آمار بانک مرکزی

مطابق آمار بانک مرکزی، از منظر مقیاس بنگاهی، بیش از 70 درصد از رشد ارزش افزوده بخش صنعت‌‌‌‌- نسبت به دوره مشابه سال 1400-از مجرای رشد شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی 100 نفر کارکن و بیشتر (معادل 8.3 درصد) محقق شده است که این امر به واسطه بالاتر بودن فرصت بهره مندی از صرفه های مقیاس، دستاورد قابل توجهی به شمار میرود.

بر اساس آمار بانک مرکزی میانگین رشد بخش صنعت در دولت یازدهم و دوازدهم 2 درصد بوده که در دولت سیزدهم این میانگین 6.8 درصد ثبت شد یعنی بیش از سه برابر میانگین در دولت‌های قبل رشد تولید وجود داشته است.

رشد مستمر تولیدات صنعتی و معدنی

شایان به ذکر است تولید انواع تلویزیون و یخچال و فریزر در 9 ماه 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب 37 و 6 درصد رشد داشته است این رقم در دی ماه به 59 و 20 درصد رسید.

همچنین قرار گرفتن در بین ده تولید کننده بزرگ فولاد جهان بالاترین رشد تولید در بین این کشورها تا سال 2022 با رشد 8 درصد و احراز رتبه نهم تولید جهان در ماه ژانویه سال جاری میلادی با بالاترین نرخ رشد معادل 27.7 درصد بوده است.

در مجموع امسال در بخش تولید، دانش بنیان و اشتغال عملکرد مطلوبی را در بخش صنعت شاهد هستیم و امیدواریم این روند رشد با شتاب بیشتری تداوم داشته باشد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد