رشد 80 درصدی صدور پروانه در بافت‌های فرسوده

رشد 80 درصدی صدور پروانه در بافت‌های فرسوده

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: از مهرماه سال گذشته تا پایان اردیبهشت امسال بیش از 18 هزار پروانه در بافت‌های فرسوده صادر شده که از افزایش حدود 80 درصد در مقایسه با سال قبل از آن حکایت دارد.

به گزارش ایسنا، محمد آیینی در مراسم افتتاح 5000 واحد واقع در بافت‌های فرسوده که با حضور بذرپاش وزیر راه و شهرسازی برگزار شد اظهار کرد: اطلاعات سامانه گزارش عملکرد نوسازی مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری نشان می‌دهد تا پایان روز گذشته حدود 29 هزار پروانه در این محله ها صادر شده است.

وی با اشاره به اجرای 114 هزار واحد بافت‌های فرسوده در قالب طرح نهضت ملی مسکن گفت: خواهش ما این است که در سال جاری از طرف بانک‌ها به 150 هزار واحد تسهیلات پرداخت شود. ما این آمادگی را هم داریم که 50 هزار واحد را با نهضت ملی مسکن همراستا کنیم؛ به این صورت که واحدهای اضافی که در بافت‌های فرسوده ساخته می‌شود به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یابد.

به زودی 30 هزار مسکن در بافت های فرسوده افتتاح می‌شود 

آیینی افزود: 114 هزار واحد بافت‌های فرسوده در حال ساخت است که امروز 5008 واحد به بهره برداری می‌رسد. در هفته های آینده هم بسته‌های 10 هزار واحدی و 20 هزار واحدی را افتتاح می‌کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره این موضوع که بعضا عنوان می شود در بافت ها تراکم افزایش می‌یابد گفت: حدود 50 درصد واحدهایی که در بافت‌ها احداث می‌شود 3 تا 10 واحد مسکونی است و تراکم خیلی بالایی محسوب نمی‌شود بنابراین نگرانی بابت افزایش تراکم وجود ندارد.

بیشتر بخوانید 

  • فروش متری مسکن در محله نواب تهران

آیینی با اشاره به بسته های تشویقی 19 بندی نوسازی بافت‌های فرسوده که اسفند ماه سال گذشته ابلاغ شد، تصریح کرد: در این بسته علاوه بر دو طبقه تراکم تشویقی، در حوزه زمین هم مشوق‌هایی داریم که امیدواریم با حضور وسیع حلقه‌های میانی و مردم شاهد تحولی در حوزه نوسازی باشیم.

بیش از 70 درصد حاشیه‌نشینان سند ندارند

وی مشکل کنونی سکونتگاه‌های غیررسمی را نداشتن سند عنوان کرد و گفت: بالغ بر 70 درصد خانه‌های واقع در سکونتگاه‌های غیررسمی فاقد سند هستند که باید برای سنددار کردن این منازل اقدام شود تا بتوان به آنها خدمات ارايه داد.

وی یادآور شد: 74 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد که 9 درصد سطح شهرها را به خود اختصاص می‌دهد اما 15 درصد پروانه‌های صادره در این مناطق است که از افزایش نوسازی و بهسازی در بافت‌ها حکایت دارد.

آیینی از رشد 80 درصدی صدور پروانه در بافت‌های فرسوده نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: از مهرماه 1401 تا اردیبهشت 1402 تعداد 18 هزار پروانه در بافت‌های فرسوده صادر شده که با توجه به 10 هزار پروانه سال قبل از آن شاهد رشد حدود 80 درصد در این بخش بوده‌ایم.

رونق ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده پس از 10 سال

در این مراسم همچنین سید مهدی هدایت - مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران - بیان کرد: در یک سال گذشته در شهر تهران برای اولین بار موضوع نوسازی را با بازآفرینی همسو کردیم و قرارگاه جهادی مسکن را ایجاد کردیم.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه نوسازی بیش از 600 هزار واحد مسکونی در استان تهران گفت: از این رقم حدود 30 درصد به مرحله اجرا رسیده است. پس از 10 سال که در نوسازی با رکود مواجه بودیم در یک سال اخیر رشد 62 درصدی صدور پروانه را در بافت‌ها داشتیم.  

هدایت تاکید کرد: بافت فرسوده بهترین ظرفیت برای افزایش تولید مسکن است به شرطی که شرایط تسهیل شود و وام افزایش پیدا کند. هزینه ساخت مسکن در خارج از محدوده شهرها با احتساب مبالغی که برای بخش‌های زیربنایی و روبنایی صرف می شود 50 میلیون تومان به ازای هر متر مربع است که 70 درصد این رقم را دولت پرداخت می‌کند. در حالی که اگر عرضه مسکن در بافت فرسوده صورت گیرد هزینه‌ها به طور قابل مقایسه کاهش می‌یابد.

رشد 300 درصدی مشارکت در بافت فرسوده

همچنین حسین جنتی - مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران - در این برنامه گفت: 184 محله شهر تهران هدف بازآفرینی قرار دارد که تاکنون نوسازی 55 هزار واحد در پایتخت به مرحله اجرا رسیده است. پس از دستور اخیر وزیر راه و شهرسازی نزدیک به 300 درصد افزایش مشارکت در بافت‌های فرسوده را داشتیم.

وی تاکید کرد: سهمیه استان تهران در نوسازی بافت‌های فرسوده 93 هزار واحد است که امسال به بیش از این عدد دست خواهیم یافت.

انتهای پیام 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد