درآمد دستفروشی هم از کارگری بیشتر است! | افزایش نگرانی درباره تامین نیروی کار واحدهای تولیدی

درآمد دستفروشی هم از کارگری بیشتر است! | افزایش نگرانی درباره تامین نیروی کار واحدهای تولیدی

عضو هیيت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید پایین بودن میزان حقوق و دستمزد در برخی شغل‌ها، باعث شده کارگران دستفروشی را ترجیح دهند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، هرویک یاریجانیان در نشست هیيت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که امروز خطوط تولید در کارخانه‌ها با آن مواجه هستند، کمبود نیروی کار است. با حقوق پایه وزارت کار تعیین کرده و حتی با رقمی بالاتر از آن نیز بسیاری از کارگران علاقه‌ای به حضور در کارخانه ندارند.

به گفته وی امروز کار کردن در حوزه‌هایی مانند تاکسی‌های اینترنتی، پیک موتوری، رستوران‌ها و حتی دستفروشی درآمدی بیشتر از کار در کارخانه‌ها دارد و اگر فکری به حال این حوزه نشود، مدیران واحدهای تولیدی برای جذب نیروی کار مورد نیاز خود با مشکل مواجه می‌شوند.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه حتی اگر 30 درصد به حقوق سال آینده نیز اضافه شود، مشکل واحدهای تولیدی حل نخواهد شد، بیان کرد: امروز درآمد کارهای غیر رسمی خیلی از کارهای رسمی بیشتر شده و با این حقوق‌ها هیچ کارگری حاضر نمی‌شود، کارهای جانبی خود را رها کرده و پای دستگاه بایستد.

یاریجانیان با اشاره به ظرفیت کارگران خارجی برای حضور در خطوط تولید ایرانی، توضیح داد: با توجه به شرایطی که در کشور افغانستان به وجود آمده، بخشی از نیروی کار این کشور خارج شده و به ایران آمده است اما با توجه به قوانین فعلی، عملا استخدام آنها بسیار سخت یا حتی غیرممکن است.

وی ادامه داد: اگر ما بتوانیم در این حوزه تغییراتی را در قوانین به وجود آوریم، امکان استفاده از این ظرفیت وجود خواهد داشت و واحدهای تولیدی نیز از دغدغه و نگرانی برای جذب نیروی کار مورد نیاز خود خلاص می‌شوند. این روزها بیش از مالیات و تامین اجتماعی و ... تولیدکنندگان را تحت فشار قرار داده کمبود نیروی کار است. عدم تولید و عرضه ناکافی محصولات باعث کمبود در بازار و نهایتا گرانی خواهد شد.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد