"بورس" بازار کشف قیمت‌هاست

"بورس" بازار کشف قیمت‌هاست

نقدشوندگی بازار سرمایه به‌گونه‌ای شده تا احساس رضایت نسبت به گذشته برای سهامداران افزایش یافته و از سوی دیگر، زمان پذیرش شرکت‌ها در بازارسرمایه دستاورد مهمی در بازار بود که نمی‌توان به‌راحتی از آن گذشت.

به گزارش بورس‌نیوز، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی در مراسم تودیع و معارفه سازمان بورس اظهارکرد: برخورد‌های غیرحرفه‌ای و اظهارنظر‌های غیرحرفه‌ای مانع از این شد تا تمام وجود آقای قالیباف در اختیار بازار سرمایه باشد و متاسفانه باردیگر شاهد سرمایه‌سوزی در این بازار بودیم.

وی ادامه داد: هیچ‌گاه به خودمان چنین اجازه نمی‌دادیم تا از حضور قالیباف‌اصل محروم باشیم اما؛ هم‌اکنون ایشان در کنار وزارت اقتصاد، کماکان حضور خواهد داشت.

دژپسند با اشاره به حضور دهنوی ريیس جدید سازمان بورس نیز گفت: هنگامی که دهنوی به معاونت اقتصادی وزارتخانه آمدند تصور ابتدایی برخی اینگونه رقم خورده بود که ایشان فردی تنها در حد مقالات دانشگاهی بوده و کارهای اجرایی چندانی را نمی‌تواند انجام دهد اما؛ آقای دهنوی در عرصه سیاست‌سازی و سیاست‌گذاری به‌خصوص اجرا، سابقه طولانی را از خود برجای گذاشته‌اند و همیشه سعی در معاونت وزارتخانه سعی داشته تا بار علمی و اجرایی را مانند 2 بال اقتصاد با یکدیگر پیش ببرد.

وزیر اقتصاد و امور دارایی عنوان کرد: از سوی دیگر نباید چنین تصوری وجود داشته باشد که آقای دهنوی در اموری همچون حوزه کسب‌و‌کار پیشرفت نداشته ولی باید به این نکته اشاره داشت که طی مدت زمان حضور در آن معاونت، عملکرد درخشانی داشته و قابلیت اجرایی از خود کاملا نشان داده‌اند؛ باید به نکته‌ای دیگر نیز اشاره کنیم که آقای دهنوی در یکی از عرصه‌هایی که توانستند عملکرد خوبی را از خود برجای بگذارند، عرصه سیاست‌سازی و مقررات‌نویسی برای بازار سرمایه بود.

وی اضافه کرد: تمامی مواردی که به‌عنوان پیشنهاد وزارت اقتصاد و امور دارایی در حوزه تقویت و ... بازارسرمایه به دولت ارايه شد، زیر نظر ایشان صورت گرفته که البته تعامل سازمان بورس و آقای قالیباف‌اصل را نمی‌توان در شکل‌گیری این همکاری انکار کرد.

دژپسند افزود: ارتباط موثر ريیس جدید بازارسرمایه هنگامی که در عرضه بانکداری فعال بودند نیز مثمرثمر بوده و حضور ایشان در بورس، کاملا در این برهه لازم و ضروری بوده و آرزوی توفیق و خدمت بیشتر به نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم را برای هر دوی عزیز داریم.

این عضو کابینه دولت درخصوص آمارهای ارايه شده ريیس سابق سازمان بورس و انتشار آن نیز اشاره داشت و اظهارکرد: آمار و اطلاعاتی که به سرعت در جلسه بیان شد، مبین ایجاد مفهوم دیگری در کوتاه مدت بازارسرمایه بود زیرا عملکرد متنوع و تحول‌زا و تاکیدا توسعه‌بخشی در این حوزه از اقتصاد شکل گرفت.

وی با اشاره به اینجاد احراز هویت‌های الکترونیکی در بازارسرمایه، تاکید کرد: بسیاری از الگوهایی که در بازارسرمایه اجرایی شد مایه مباهات بوده و برای مثال، اینکه در روزهای کرونایی روزانه 100 هزار کدبورسی صادر و تایید هویت‌ها انجام شد، اقدامی بسیار بزرگ در فضای الکترونیک کشور بود و این ظرفیت‌سازی قابل تقدیر است.

دژپسند افزود: برای نخستین بار احراز هویت در بازارسرمایه کلید زده شده که این مورد حتی مورد تقدیر دستگاه قضا نیز قرار گرفت و اساسا مدیریت سازمان بورس و بازارسرمایه نقشی کلیدی و غیرقابل انکاری را از خود برجای گذاشتند.

وزیر اقتصاد گفت: میزان نقدشوندگی بازار نسبت به گذشته مورد رضایت بوده و سهامداران از این موضوع انتقاد چندانی ندارد ضمن آنکه پذیرش شرکت‌های متقاضی به بازارسرمایه که در گذشته مورد انتقاد قرار می‌گیرد و صف‌های ورودی شرکت‌ها به بازار زیاد بود اما؛ امروز هیچ شرکتی اعتراضی نسبت به صف‌نشینی برای ورود به بازارسرمایه را ندارد.

وی اضافه کرد: نباید از عملیات اجرایی شدن بازارگردانی نیز چشم‌پوشی کرد زیرا اقدامی که شاید 10ماه فرصت اجرایی‌شدن نیاز داشت ظرف 2ماه به ثمره رسید و اگر این موضوع نمونه‌ای از مدیریت خوب نیست، پس چه معنایی دارد.

دژپسند در پایان خاطرنشان کرد: باید تاکید شود که فعالیت‌های بورس، "تعیین قیمت" در بازارها نیست بلکه "کشف قیمت" است بنابراین جای "تعیین قیمت" در بازارسرمایه نیست.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد