سرمایه‎‌گذاری خارجی در بورس ایران چه موانعی دارد؟

سرمایه‎‌گذاری خارجی در بورس ایران چه موانعی دارد؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: استفاده از فیلترشکن کمترین مشکلی است که سرمایه‌گذار خارجی برای سرمایه‌گذاری با آن مواجه است.

مهدی سوری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش که آیا کارگزاری‌های داخل کشور می توانند به افراد خارج از کشور خدمات ارايه بدهند؟ پاسخ داد: مشکلی در این حوزه از نظر قانونی وجود ندارند، تنها مسيله احراز هویت حضوری مطرح بود که پیشنهاد شد از طریق کنسول‌گری‌های  ایران صورت بگیرد. اما با احراز هویت آنلاین این مشکل حل شد.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: معامله کردن برای افرادی که کد ملی ایرانی دارند و ساکن خارج هستند مشکلی ندارد. اما برای اتباع خارجی که می خواهند در بورس ایران معامله کنند باید در نظر داشته باشند که واحد پولی کشور ما ریال است و اتباع خارجی که با ارزهای دیگر معامله می کنند نیازمندند که از یک صرافی استفاده کنند و ریسک تغییرات نرخ ارز را بپذیرند.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با دسترسی به سامانه و سایت‌های بورس از خارج از کشور بیان کرد: کسانی که خارج از ایران هستند باید از از فیلترشکن هایی استفاده کنند که شناسه سایت آن کشور را به شناسه سایت ایران تغییر دهد.‌ موضوعی که باید حل شود و این مورد کمترین مشکلی است که سرمایه گذاران  خارجی برای سرمایه گذاری در بورس ایران با آن مواجه هستند.

بیشتر بخوانید 

  • تکذیب انتساب فایل صوتی خلاف واقع به کارمندان سازمان بورس

سوری در پاسخ به این پرسش که آیا این محدودیت‌های نرم‌افزاری باعث عدم استقبال سرمایه گذران خارجی از بورس کشور شده؟ گفت: همان جور که تعدادی از ایرانی ها با فیلترشکن از تلگرام استفاده می کنند، سرمایه گذاران خارجی نیز می توانند از فیلترشکن ایرانی استفاده کنند، اما مشکلات بزرگ تری در این مسیر وجود دارد که باعث عدم استقبال سرمایه گذاران می شود.

وی ادامه داد: عمده سرمایه‌گذاران بورس ایران در خارج از کشور کسانی هستند که در گذشته در ایران بودند و حالا به علت سفر یا اقامت تمایل دارند دارایی هایشان را در بورس ایران سرمایه گذاری و مدیریت کنند.  اما بورس کشور ما به جز در مقاطع صعودی کوتاه مدت، به آن اندازه از جذابیت نرسیده که بتواند سرمایه ها را از کشورهای دیگر جذب کند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، آیا آماری از سرمایه گذار خارجی غیر ایرانی که در بورس ایران سرمایه گذاری کرده‌اند وجود دارد؟  پاسخ داد: اخباری در زمان رشد بازار مبنی بر سرمایه گذاری شهروندان خارجی منتشر شد، ولی به علت ملاحظاتی که مربوط به بحث تحریم بود پوشش خبری گسترده ای بر روی آن انجام نشد، که دلیلش ترس از  تحریم بورس ما توسط دولت ترامپ بود.

وی گفت: فیلترشکن کمترین مشکلی است که سرمایه‌گذار خارجی برای سرمایه گذاری با آن مواجه است. ریسک تغییرات نرخ ارز مهم ترین ریسک برای سرمایه‌گذاران خارجی است به علاوه اینکه بازار سرمایه به اندازه‌ای جذاب نیست که افراد این ریسک ها را بپذیرند و در آن سرمایه گذاری کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با ریسک تغییرات نرخ ارز  عنوان کرد: افراد در بازار سرمایه کشور ما  بازده ریالی به دست می آورند و ریال ارزشش نسبت به ارزهای دیگر در حال کاهش است، بنابراین افراد این نگرانی را دارند که به صورت ریالی بازده به دست بیاورند و  با کاهش ارزش ریال نسبت به آن ارز یا دلاری که در آن کشور ساکن هستند در نهایت متضرر شوند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد