پیامدهای توقف پیش فروش در بازار خودرو

پیامدهای توقف پیش فروش در بازار خودرو

مصوبه اخیر شورای رقابت و توقف طرح‌های پیش‌فروش خودرو، کاهش عرضه خودرو، افزایش انتظارات تورمی، رشد تقاضای خرید در طرح‌های فروش فوری، کاهش نقدینگی و افزایش زیان انباشته خودروسازان را به‌دنبال دارد.

همشهری: مصوبه اخیر شورای رقابت و توقف طرح‌های پیش‌فروش خودرو، کاهش عرضه خودرو، افزایش انتظارات تورمی، رشد تقاضای خرید در طرح‌های فروش فوری، کاهش نقدینگی و افزایش زیان انباشته خودروسازان را به‌دنبال دارد.

مصوبه473 شورای رقابت مبنی بر معاف‌شدن بخشی از مبلغ پرداختی متقاضیان پیش‌خرید خودرو از تورم زمان تحویل، با واکنش شرکت‌های خودروسازی مبنی بر توقف طرح‌های پیش‌فروش خودرو و چانه‌زنی برای لغو این مصوبه مواجه شد.

این واکنش در حالی است که پیش‌فروش خودرو به‌عنوان یکی از منابع اصلی تامین نقدینگی مورد نیاز خودروسازان و انتقال بخشی از تقاضای کاذب و واقعی بازار به دو تا سه سال آینده بود و با توقف اجرای این طرح توسط خودروسازان، علاوه بر کاهش عرضه و افزایش نوسان قیمت‌ها در حاشیه بازار خودرو، حجم زیان انباشته خودروسازان نیز افزایش خواهد یافت و موجب افزایش اقبال متقاضیان به خرید خودرو در محدود طرح‌های فروش فوری و فوق‌العاده دو خودروساز بزرگ کشور می‌شود.

با ابلاغ این مصوبه برخی مدیران شرکت‌های خودروسازی از توقف همه طرح‌های پیش‌فروش محصولات‌شان تا پایان امسال خبر داده و خواستار بازنگری در مصوبه اخیر شورای رقابت شدند اما این درخواست خودروسازان با پاسخ منفی ريیس شورای رقابت مواجه شد. با این شرایط برخی کارشناسان و فعالان بازار از تاثیر منفی توقف طرح پیش‌فروش خودروهای پرتیراژ بر بازار و روند تولید و عرضه این محصولات خبر می‌دهند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد