امسال قیمت نفت چقدر افزایش می‌یابد؟

امسال قیمت نفت چقدر افزایش می‌یابد؟

به گفته کارشناسان، بازار نفت غیرقابل پیش‌بینی است اما شواهد موجود و پارامترهای اقتصادی که می‌تواند چشم‌انداز قیمت‌ها را در این بازار مشخص کند چیست؟ و طبق این آمار از بازار نفت، قیمت‌ها تا چه سطحی افزایش می‌یابد؟

مرتضی بهروزی‌فر،کارشناس انرژی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: تا زمانی که درمان قطعی و واکسیناسیون پاندمی کرونا در اغلب کشورهای بزرگ اجرایی نشود، قیمت نفت افزایش چندانی نخواهد داشت.

وی گفت: در ابتدای دوران کرونا قیمت نفت در حال سقوط بود اما اوپک و اوپک پلاس با کاهش سطوح تولید، قیمت نفت را درحد قابل قبولی حفظ کردند.

بهروزی‌فر افزود: برای برگشتن به شرایط قبل پاندمی باید منتظر درمان کرونا باشیم تا بازار دوباره تقاضای گذشته‌اش برای انرژی و سوخت را پیدا کند، هرچند شواهد نشان می‌دهد بیشتر کشورهای دنیا در حال ریکاوری اقتصاد خود و برگشتن به بازارها هستند.

این کارشناس در خصوص پیش‌بینی افزایش قیمت نفت در سال 1400 گفت: به احتمال خیلی زیاد قیمت نفت بین 60 تا 70 دلار در نوسان است.

وی افزود: من بعید می‌دانم که قیمت‌ها افزایش بیشتری داشته باشد به دلیل اینکه سیاست اوپک و اوپک پلاس بر کاهش تولید است و بالا رفتن بیش از حد قیمت‌ها باعث تولید بیشتر کشورهای عرضه کننده نفت می‌شود.

اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی در بازار نفت

بهروزی‌فر در ادامه گفت: تنها اتفاقات خاصی مثل جنگ در خاورمیانه، بحران میان ایران و اسرايیل و عربستان و یا اختلال در تولید یکی از کشورهای بزرگ صادر کننده نفت می‌تواند نفت را به قیمت‌های سه رقمی برساند.

وی ادامه داد: اتفاقاتی مثل سرمای شدید آمریکا می‌تواند باعث افزایش قیمت شود اما این اتفاقات تاثیر پایداری بر قیمت‌ها ندارند و مقطعی هستند و نمی‌توانند قیمت‌ها را در مدت طولانی بالا نگه دارند.

بهروزی‌فر افزود: با توجه به اینکه فعلا ظرفیت قابل توجهی برای افزایش تولید وجود دارد و کشورهای تولیدکننده نفت مثل لیبی، ونزويلا و ایران که از بازار خارج شده بودند با بهبود شرایط سیاسی خود به بازار برمی‌گردند و مشکلی در عرضه نداریم.

وی افزود: با در نظر گرفتن تمامی این عوامل و شواهد و همینطور ظرفیت‌های مازاد تولید، حداقل برای یکسال آینده افزایش سطوح قیمت تا نزدیک 100 دلار دور از ذهن است. هرچند بازار نفت تا کنون نشان داده که قابل پیش‌بینی نیست.

طبق گزارش تجارت‌نیوز،به گل نشستن یک کشتی باری بزرگ در کانال سويز و مسدود شدن این کانال در روز پنجشنبه به جهت اهمیت این آبراه در انتقال نفت جهان یکی از اتفاقات پیش‌بینی نشده در این بازار محسوب می‌شود.

این حادثه باعث افزایش قیمت یک شبه در بازار نفت شد اما طبق گزارش رویترز نگرانی‌های ناشی از کاهش رشد اقتصادجهان در دوران کرونا و محدودیت‌های قرنطینه‌ای این سود یک شبه را از بین برد.

هرچند به نظر می‌رسد اگر اختلالات این کانال برای مدت زیادی ادامه پیدا کند دوباره قیمت‌ها نوسان را تجربه کنند.

مطالعه بیشتر: محدودیت‌های کرونا نفت را ارزان کرد / بی‌تاثیری اختلالات کانال سويز در قیمت نفت

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد