حذف ارز دولتی چه تاثیری در قیمت لپ‌تاپ دارد؟

حذف ارز دولتی چه تاثیری در قیمت لپ‌تاپ دارد؟

دولت تصمیم دارد ارز دولتی را از اقتصاد ایران حذف کند. هر چند مدت‌هاست ارز 4200 تومانی از کالاهای وارداتی حذف شده اما فعالان بازار می‌گویند نحوه محاسبه هزینه‌های گمرکی همچنان بر مبنای ارز دولتی است. با این حال آیا لپ تاپ گران می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، تصمیمات اخیر دولت باعث شده رکود در بازار محصولات دیجیتال بیشتر شود. فروش لپ‌تاپ عملا متوقف شده است و تجار هم برای واردات اقلام جدید دست نگه داشته‌اند.

البته بررسی‌ها نشان می‌دهد تقاضایی هم برای خرید لپ‌تاپ در بازار وجود ندارد. علت هم مشخص است. قدرت خرید مردم برای خرید لپ‌تاپ‌های بروز کاهش پیدا کرده. هر چند قرار بود برای تحریک تقاضا بانک‌ها تسهیلاتی را به مردم ارايه دهند اما با وجود تورم موجود در کشور این کار عملا اجرایی نشد.

آیا حذف ارز دولتی بر روند قیمت کالاهایی همچون لپ‌تاپ اثرگذار است؟ ريیس اتحادیه فناوران رایانه پاسخ داد: حذف ارز دولتی بر قیمت لپ‌تاپ و اقلام دیگر اثرگذار بوده و ممکن است لپ‌تاپ را حدود 10 درصد گران کند. چرا که بخشی از هزینه‌های گمرکی تجار بر اساس ارز دولتی محاسبه می‌شود و با حذف آن قیمت‌ها روند افزایشی می‌گیرد.

محمدرضا فرجی تهرانی به تجارت‌نیوز گفت: هنوز لپ‌تاپ رسما گران نشده اما فعلا بازار راکد است و کالایی خرید و فروش نمی‌شود. قیمت لپ‌تاپ نسبت به ماه گذشته ثابت باقی مانده اما عملا تقاضایی برای خرید وجود ندارد.

برنامه دولت ابهام دارد

ريیس اتحادیه فناوران رایانه ادامه داد: خریداران و فروشندگان فعلا نسبت به تغییر قیمت‌ها دست نگه داشته‌اند و منتظر برنامه‌های دولت هستند. ابهام در برنامه‌های دولت باعث سردرگمی تجار شده است.

قیمت برخی لپ‌تاپ‌ها در بازار بین 70 تا 90 میلیون تومان است. برخی از مصرف‌کنندگان می‌گویند برای خرید لپ‌تاپ عملا باید وام گرفت چرا که با نرخ حقوق‌های کارمندان و دانشجویان عملا کسی توان خرید این نوع لپ‌تاپ‌ها را ندارد.

چندی پیش محمدرضا فرجی تهرانی، ريیس اتحادیه فناوران رایانه گفته بود: «دانشجویان توان خرید لپ‌تاپ را ندارند.»

برای مطالعه بیشتر خبر قیمت لپ تاپ چند است را بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد