آخرین وضعیت موجودی کالاهای اساسی در گمرک و بنادر

آخرین وضعیت موجودی کالاهای اساسی در گمرک و بنادر

آخرین وضعیت موجودی کالاهای اساسی در گمرک و بنادر نشان می‌دهد که تا 13 شهریورماه سال جاری حجم موجودی کالاهای اساسی به 6.1 میلیون تن رسیده که 4.3 میلیون تن آن موجود در انبارها و 1.8 میلیون تن در شناورهایی است که پای اسکله قرار داشته یا در حال تخلیه هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در سال جاری عمدتا گزارش‌ها نشان داد که دپوی کالاهای اساسی در گمرک و بنادر حجمی بالای پنج میلیون تن بوده است؛ به طوری که در پایان فروردین‌ماه حدود 5.2 میلیون تن مجموع موجودی و آنچه در شناورها قرار داشت، اعلام شد.

این رقم در اواخر اردیبهشت‌ماه به 5.8 میلیون تن افزایش یافت و در اواسط خردادماه به 5.6 میلیون تن رسید که حدود 4.7 میلیون تن آن موجودی و 925 هزار تن نیز در شناورهای در حال تخلیه یا منتظر در لنگرگاه قرار داشت.

روند رو به رشد ورود و دپوی کالای اساسی در سال جاری

در سه ماه ابتدایی سال جاری حجم دپوی کالاهای اساسی نسبت به اواخر سال گذشته افزایش یافته بود و از دلایل آن عدم تمدید مصوبه ترخیص 90 درصدی کالاهای اساسی بدون ارايه کد رهگیری بانک بود، ولی با ارايه‌ گزارشی به روحانی، ريیس دولت دوازدهم و دستور فوری که وی صادر کرد مصوبه تمدید و بانک مرکزی موظف به تسریع در تامین ارز برای ترخیص کالاهای اساسی شد.

در اواخر تیرماه بازهم حجم کالاهای اساسی در گمرک و بنادر افزایش داشت و به 6.4 میلیون تن رسید که 4.6 موجودی و 1.7 میلیون تن نیز در شناورها قرار داشت.

در این مدت در کنار ورود بیشتر کالاها، کندی تخلیه و خروج کالا از گمرک و بنادر به دلیل مشکلی که در تامین کامیون مورد نیاز وجود داشت موجب این انباشت کالاها شده بود ولی در ادامه این مشکل تا حدودی رفع شد.

وضعیت دپوی کالای اساسی در ابتدای دولت سیزدهم

اما گزارش‌ها در ابتدای شهریورماه یعنی بعد از ورود دولت سیزدهم نشان داد که موجودی کالاهای اساسی به 6.1 میلیون تن کاهش یافته است که 4.5 میلیون تن موجودی در گمرک و بنادر و 1.6 میلیون تن در شناورها بود.

در این رابطه لازم به یادآوری است که در مردادماه ضمن افزایش سرعت تخلیه کالا، ترخیص کالاهای اساسی از بنادر نیز سرعت گرفته و طبق گفته مسيولان گمرک ایران حداقل 600 هزار تن کالاهای اساسی به صورت درصدی و بدون کد رهگیری بانک ترخیص شده بود.

جریان اقلام در دپوی 6.1 میلیون تنی

اما آخرین وضعیت موجودی کالاهای اساسی در گمرک و بنادر براساس گزارشی که ارونقی، معاون فنی گمرک ایران ارايه کرده است نشان می‌دهد که تا 13 شهریورماه سال جاری حجم موجودی کالاهای اساسی به 6.1 میلیون تن رسیده که 4.3 میلیون تن آن موجود در انبارها و 1.8 میلیون تن در شناورهایی است که پای اسکله قرار داشته یا در حال تخلیه هستند.

بر اساس این گزارش، از 4.3 میلیون تن کالای موجود در انبارها بیشترین میزان به ذرت با 1.3 میلیون تن اختصاص دارد. در سایر اقلام نیز 150 هزار تن گندم، 880 هزار تن جو، 836.7 تن سویا، 16.2 هزار تن برنج، 216.4 تن شکر، 613.2 تن روغن خام، 319.3 تن دانه‌های روغنی است.

در کنار آن، 46 فروند شناور حاوی کالاهای اساسی نیز به بنادر رسیده که 16 فروند حاوی 253.7 تن کنار اسکله قرار داشته و 30 فروند حاوی بیش از 1.5 میلیون تن منتظر در لنگرگاه برای تخلیه کالا هستند، در شناورها اقلامی مانند گندم، جو، روغن، شکر، دانه های روغنی، سویا و ذرت وجود دارد.

7.2 میلیارد دلار ارز 4200 به کدام کالاها رسید؟

اما در رابطه با واردات کالاهای اساسی همواره یکی از موانع ترخیص مربوط به تامین ارز آن بوده که با ارز 4200 تومان انجام می‌شود، این در حالی است که گزارش بانک مرکزی نشان میدهد که برای سال جاری تا پایان مرداد ماه، بیش از 7.2 میلیون دلار از محل سهمیه ارزی امسال کالاهای اساسی به صورت نقد و اعتباری پرداخت شده است.

از تامین ارز انجام شده 5.6 میلیون دلار آن مربوط به اقلامی است که با هماهنگی وزارت صمت و جهاد کشاورزی ترخیص شده است؛ شامل 580 میلیون دلار جو، 939 میلیون دلار دانه‌های روغنی، 1.8 میلیون دلار ذرت، 1.2 میلیون دلار روغن خام یا نباتی، 571 میلیون دلار کنجاله سویا، 564 میلیون دلار گندم و 322 میلیون دلار برای سایر بوده که این سایر مشخص نیست کدام اقلام را در بر می‌گیرد.

همچنین در پنج ماهه ابتدایی امسال 1.6 میلیون دلار بابت تامین دارو و تجهیزات پزشکی و آنچه که مد نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده تامین ارز شده است.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار حوزه صادرات و واردات را در صفحه خدمات و بازرگانی تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد