حذف سهمیه بهین یاب برای تولیدکنندگان اصلی با الگوی جدید وزارت صمت / تاثیر عرضه تلفیقی بر بازار

حذف سهمیه بهین یاب برای تولیدکنندگان اصلی با الگوی جدید وزارت صمت / تاثیر عرضه تلفیقی بر بازار

بازار ورق فولادی و محصولات وابسته به آن چند سالی است که با مشکلات اساسی از جمله عرضه ناکافی انواع ورق در تالار اصلی بورس کالا، نظارت ناصحیح و کافی بر بازار خارج از...

اقتصادآنلاین- طاهره گودرزی؛ آشفتگی بازار ورق و کمبود آن در داخل، راه را برای واردات ورق باز کرد و بر همین اساس فولاد مبارکه به عنوان تولیدکننده اصلی مجوز واردات ورق پنج میل و عرضه آن در قالب عرضه تلفیقی یعنی محصول تولیدی خود و محصول وراداتی را دریافت کرده است. در همین راستا اقتصاد آنلاین در گفت‌وگویی با طهمورث جوانبخت معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه اصفهان به موشکافی الگوی نظام بخشی بازار فولاد که از سوی وزیر صمت مطرح شده، پرداخته است.

جوانبخت در خصوص الگوی نظام بخشی بازار توضیح داد: الگوی ساماندهی وضعیت عرضه و تقاضا در بازار از سوی وزارت صمت طراحی شده و هدف آن تامین تمام نیاز بازار به مواد اولیه و کامودیتی‌ها است که در این خصوص بازار محصولات مختلف به دو دسته تقسیم شده‌اند؛ محصولات با مازاد عرضه و محصولاتی با کمبود عرضه در بازار.

وی در مورد محصولاتی که با کمبود عرضه در بازار روبرو هستند، عنوان کرد: در این باره مقرر شد تا عرضه کننده عمده بازار نسبت به تامین کسری بازار از منابع خارجی اقدام و در بازار از طریق بورس کالا به صورت عرضه های تلفیقی محصولات را عرضه کند و این اقدام تا زمانی که بازار به طور کامل تامین و کسری مرتفع شود، ادامه پیدا می‌کند.

معاون فروش و مدیر بازاریابی فولاد مبارکه در توضیح عرضه تلفیقی و چگونگی انجام آن گفت: در عرضه تلفیقی، تولیدکننده تناژ قابل تولید خود را در بورس به همراه درصدی که از محل واردات تامین می‌شود، عرضه می‌کند و قیمت آن هم میانگین وزنی عرضه تولیدات داخلی بر اساس قیمت پایه و قیمت تمام شده واردات تعیین خواهد شد. 

وی با مثالی در این باره توضیح داد: به عنوان مثال اگر قرار باشد فولاد مبارکه حدود 250 هزار تن از محل تولیدات محصولات گرم خود را در بورس عرضه کند و 50 هزار تن از محل واردات تامین کند، جمعا 300 هزار تن باید در بازار عرضه کند. عرضه تلفیقی در واقع میانگین موزون با ضریب 5 برابری از عرضه داخلی و ضریب 1 از عرضه وارداتی خواهد بود که میانگین قیمت می‌سازد و تعیین کننده قیمت پایه خواهد بود، البته این عرضه می‌تواند رقابتی باشد و محدودیتی برای رقابت و سقف قیمتی در بورس کالا اعمال نخواهد شد.

جوانبخت درباره زمان آغاز عرضه تلفیقی فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه طبق توافقات انجام شده عرضه تلفیقی محصولات خود را از آذرماه آغاز خواهد کرد و در اولین مرحله در محصولات گرم این عرضه انجام می‌شود و سعی خواهد شد که تقاضای بازار را به طور کامل تامین کند. 

وی افزود: البته امیدواریم خریداران و مصرف کنندگان این نوع محصولات از اقدامات هیجانی خودداری کنند و اقدام به خریدهای منطقی کنند تا امکان تامین منطقی بازار وجود داشته باشد و این طرح بتواند با موفقیت انجام شود. ولی این اطمینان را در واقع به تمام مصرف کنندگان می‌دهیم که در ماه‌های آتی عرضه‌های تلفیقی انجام خواهد شد و با توجه به نیازی که در بورس شناخته می شود در صورت لزوم تناژ واردات قابل افزایش است و محدودیت تناژی در واردات وجود ندارد و پس از جاری شدن فرآیندها فولاد مبارکه تا حدی که نیاز بازار به طور کامل تامین شود، واردات خود را افزایش داده و عرضه تلفیقی در بورس کالا انجام می‌دهد. 

جوانبخت تاکید کرد: سعی ما بر این است که هیچ محدودیتی از نظر ابعادی و کیفیتی در عرضه‌ها نداشته باشیم و انشاالله از طریق تولیدات فولادمبارکه و سایر تولیدکنندگان و همچنین واردات نیاز بازار را تامین کنیم.

معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه درباره جایگاه و چگونگی مسيولیت عرضه سایر تولیدکنندگان ورق‌های فولادی گفت: در این طرح سعی بر این است که مواد اولیه تمام زنجیره فولاد تامین شود و در مرحله اول، مواد اولیه شرکت‌های فولاد ساز از طریق شرکت‌های معدنی به طور کامل تامین می‌شود تا آنها بتوانند با ظرفیت کامل تولیدات خود را انجام دهند. 

وی با بیان اینکه مواد اولیه در ادامه برای شرکت‌های نورد کار و شمش فولادی به طور کامل تامین می‌شود تا آنها نیز بتوانند کاملا تولیدات خود را انجام دهند و با عرضه در بورس کالا بتوانند نیاز کشور را تا حد امکان تامین کنند، ادامه داد: در کنار آن سامانه تجارت نیز به ساماندهی بازار و نظام‌بخشی عرضه و تقاضا بازار کمک می‌کند تا با ثبت تولید و عرضه تمام تولیدکنندگان و از طرفی خرید شرکت‌ها به وضعیت بازار سامان دهیم و وارداتی که انجام می‌شود کسری کل تولیدکنندگان کشور را جبران می‌کند و به هیچ عنوان قرار نیست که سایر تولیدکنندگان از شبکه تولید ورق‌های فولادی کنار گذاشته شده و یا تولیدات آنها کم شود بلکه باید آنها هم با ظرفیت کامل به روند تولید ادامه داده و سهم خود را در تامین نیاز کشور برآورده کنند تا کمترین خروج ارز را از کشور داشته باشیم.

جوانبخت درباره جایگاه سهمیه بهین‌یاب در الگوی جدید عنوان کرد: در الگوی جدید برای محصولاتی که مازاد بر عرضه دارند، سهمیه بهین یاب به طور کامل حذف می‌شود و همه افراد می‌توانند در بورس کالا اقدام به خرید و تامین کالای مورد نیاز خود کنند اما کسانی که تولیدکننده نباشند و به عنوان تنظیم‌گر بازار وارد این عرصه شده و اقدام به خرید محصول می‌کنند، باید محصولات خود را در انبارهای مجاز بورس کالا نگه دارند تا زمانی که مجددا در بورس عرضه شده و تولیدکنندگان آن محصولات را خریداری کنند، در چنین شرایطی محصول از انبارهای بورس کالا خارج و جهت تبدیل به کالای نهایی استفاده خواهد شد. 

وی با بیان اینکه در شرایطی که عرضه مازاد بر تقاضا باشد به غیر از تولیدکنندگان، سایر متقاضیان نیز می توانند در بورس اقدام به خرید کنند، توضیح داد: در شرایطی که مازاد تقاضا نسبت به عرضه داشته باشیم و تا زمانی که عرضه کننده عمده نتواند بالای 95 درصد از نیاز بازار را تامین کند مقرر شده است که تنها تولیدکنندگان خرید کنند و در مرحله اول نیز تولیدکنندگان در واقع کسانی هستند که سهمیه بهین یاب در بورس دارند ولی باز مقرر شده در صورت عرضه کافی در بورس، سقف بهین یاب حذف شود و تولیدکنندگان تا حد مورد نیاز خود اقدام به خرید کنند و محدودیتی جهت خرید در یک سقف مشخص وجود نداشته باشد. 

وی افزود: امیدواریم با وارداتی که انجام می‌شود بتوانیم نیاز کامل بازار را تامین کنیم، اما در مراحل بعدی سایر افراد و متقاضیان هم می‌توانند جهت خرید ورق در بورس کالا در زمانی که عرضه بالای 95 درصد باشد اقدام به خرید کنند و شرایط آن به گونه‌ای است که تا زمانی که عرضه مجدد در بورس کالا نشود و تولیدکننده‌ای کالا را خریداری نکند، کالا در انبارهای مورد تایید بورس کالا باقی می‌ماند.

معاون فروش و بازاریابی مبارکه در پاسخ به این سوال که آیا منابع ارزی برای واردات این کالاها پیش بینی شده و مشکلی برای تامین ارز وجود ندارد؟ گفت: طبق مذاکرات صورت گرفته، پیش بینی های لازم جهت تامین منابع ارزی کافی برای واردات کالاهایی که در کشور کمبود عرضه دارند، انجام شده و این اطمینان به تولیدکنندگان عمده داده شده است که ارز مورد نیاز آنها به طور کامل تامین خواهد شد و مشکلی برای آنها پیش نخواهد آمد.

وی درباره ممنوعیت واردات برای اشخاصی غیر از تولیدکنندگان عمده عنوان کرد: هیچ ممنوعیتی برای واردات کالا توسط سایر افراد وجود ندارد و هر کسی می تواند جهت واردات برای نیاز خطوط تولید خود و یا عرضه در بازار اقدام کند.

جوانبخت در رابطه با قراردادهای پریمیوم و مزیت آنها خاطرنشان کرد: فروشنده‌ها و خریداران کالای صنعتی ممکن است برای فروش کالا در سه ماه تا یا شش ماه آینده تمایل داشته باشند تا هم فروشنده از این که کالا مشتری دارد مطمين شود و هم خریدار مطيمن شود که تامین مواد اولیه انجام شده و خط تولید دچار مشکل نخواهد شد؛ قرارداد های کشف پریمیوم در بورس کالای ایران این امکان را فراهم کرده تا خریدار و فروشنده بتوانند با قیمت هایی که در آینده مشخص می شود و بر اساس یک فرمول کالای خود را معامله کنند.

وی در پایان افزود: به این معنا که امروز به جای اعلام یک قیمت قطعی و ثابت در قرارداد، یک فرمول قیمتی لحاظ می‌شود. فروشنده و خریدار تقریبا هر دو حدود 6 درصد ارزش علی الحساب معامله را برای تضمین نزد بورس قرار می‌دهند و معامله بر اساس آن انجام می‌شود اما قیمت قطعی معامله در همان سررسید مشخص می شود و این قیمت معادل با قیمت عرضه عمومی با همان سررسید خواهد بود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد