یارانه 300 و 400 هزار تومانی به ایستگاه پایانی سال رسید/ اقساط تسهیلات اربعین و وام کرونا کسر شد/ متقاضی جدید دریافت یارانه کجا مراجعه کند؟

یارانه 300 و 400 هزار تومانی به ایستگاه پایانی سال رسید/ اقساط تسهیلات اربعین و وام کرونا کسر شد/ متقاضی جدید دریافت یارانه کجا مراجعه کند؟

چنانچه سرپرستان خانوار از کالابرگ الکترونیکی استفاده نکرده باشند، رقم کامل یارانه قابل برداشت است و در صورت استفاده به همان میزان از یارانه خانوار کسر و باقی مانده مبلغ به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومانی از اردیبهشت ماه امسال، همزمان با اجرای سیاست دولت ريیسی در راستای مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها، رونمایی شد؛ یارانه‌ای که با حذف دلار معروف جهانگیری و ترکیب یارانه معیشتی بنزینی و 45 هزار تومانی متولد و در همان هفته‌های نخست، با اعتراض بسیاری از خانوار‌ها مبنی بر عدم دریافت آن مواجه شد؛ موضوعی که با ورود ريیس جمهور و پیگیری سازمان هدفمندی و وزارت رفاه، تا حدودی حل و فصل شد، ولی همچنان برخی خانوار‌ها از عدم دریافت یارانه گلایه‌مند هستند.

این در حالی است که با گذشت حدود دوازده ماه از سال و رسیدن به هفته پایانی سال 1401، سازمان هدفمندی از واریز یازدهمین مرحله از یارانه جدید 300 یا 400 هزار تومانی به حساب سرپرستان مشمول این یارانه خبر داده است.

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها امروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: یارانه کمک معیشتی مرحله 145 بر اساس دهک‌بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مطابق معمول، به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود و از ساعت 24 روز شنبه 20 اسفند ماه قابل برداشت است؛ بنابراین، در صورتی که سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم هستند، 400 هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتی که جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار دارند، مبلغ 300 هزار تومان به‌ازای هر نفر به حساب آنان واریز خواهد شد.

اگر از کالابرگ الکترونیکی استفاده کرده اید بخوانید


چنانچه سرپرستان خانوار از کالابرگ الکترونیکی استفاده نکرده باشند، رقم کامل یارانه برای ایشان قابل برداشت است و در صورت استفاده به همان میزان از یارانه خانوار کسر و باقی مانده مبلغ به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

کسر اقساط تسهیلات اربعین و وام کرونایی

در صورتی که سرپرستان خانوار پیش از این نسبت به دریافت تسهیلات قرض الحسنه 10 میلیون ریالی دوم کرونا اقدام کرده‌اند، باقی مانده اقساط این تسهیلات از مبلغ واریزی به حساب آنان کسر خواهد شد.

همچنین سرپرستان خانواری که تسهیلات اعزام به عتبات عالیات (اربعین) را دریافت کرده اند، اقساط این تسهیلات به نسبت بعد خانوار از حساب ایشان کسر خواهد شد.

واریز یارانه به حساب سرپرستان متقاضی بازبینی به دهک‌بندی

در این مرحله، سرپرستان خانواری که نام نویسی کرده اند، چنانچه در آزمون وسع انجام شده توسط وزارت رفاه جزو دهک‌های اول تا نهم قرار گرفته باشند، یارانه اسفند ماه را مطابق دهک‌بندی اعلام شده دریافت خواهند کرد.

همچنین خاطرنشان می‌شود، سرپرستان خانواری که یارانه نقدی آن‌ها در اردیبهشت ماه قطع شده بود و درخواست بازبینی خود را در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت کرده بودند، چنانچه در بازبینی انجام شده توسط وزارت رفاه، جزو دهک‌های اول تا نهم قرار گرفته باشند، یارانه اسفند ماه را مطابق دهک‌بندی اعلام شده دریافت خواهند کرد.

متقاضیان بازبینی دهک‌بندی اعلام شده، می‌توانند جهت ثبت یا پیگیری درخواست خود به سامانه اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس https://hemayat.mcls.gov.ir مراجعه نموده یا با تلفن گویای 09200006369 تماس بگیرند.

متقاضی جدید دریافت یارانه کجا مراجعه کند؟

ثبت‌نام از افرادی که تاکنون از دریافت یارانه نقدی جا مانده‌اند یا متقاضی جدید دریافت یارانه هستند نیز همچنان ادامه دارد. این افراد می‌توانند با مراجعه به تارنمای پنجره ملی خدمات هوشمند به آدرس https://my.gov.ir نسبت به نام نویسی خانوار خود اقدام نمایند. جهت نام نویسی در این سامانه، داشتن شماره تلفن همراه به نام سرپرست خانوار، کد ملی، کد پستی، تاریخ تولد و شماره شبای بانکی مربوط به سرپرست خانوار متقاضی جدید یا جامانده از یارانه، ضروری است. تمامی اشخاص می‌توانند جهت کسب اطلاع از آخرین وضعیت یارانه خانوار، کد دستوری #کد ملی*43857*4* (ستاره 4 ستاره 43857 ستاره کد ملی مربع) را با شماره تلفن همراه به‌نام خود شماره‌گیری نمایند.

تکلیف یارانه در سال آینده چیست؟

هفته گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، با الحاق یک بند به تبصره (14) ماده واحده این لایحه موافقت کردند. بر اساس بند الحاق شده به تبصره (14) ماده واحده، دولت مجاز است از محل منابع تبصره (14) و ردیف‌های اعتباری 19-5300000 جدول شماره (9) این قانون به منظور جبران کاهش قدرت خرید دهک‌های پایین درآمدی ناشی از افزایش قیمت کالا‌های اساسی در سال 1402 علاوه بر یارانه نقدی و معیشتی در قالب کالابرگ الکترونیک به خانواده‌های مشمول پرداخت کند.

آیین‌نامه اجرایی این بند شامل نحوه تعیین خانوار‌های مشمول با اولویت 5 دهک پایین درآمدی به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان مسيول و وزارتخانه‌های امور اقتصاد و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه به تصویب هیات وزیران برسد.

سید محسن دهنوی به عنوان پیشنهاد دهنده این بند الحاقی گفت: دولت را برای جبران کاهش قدرت خرید دهک‌های پایین از طریق ارايه کالابرگ الکترونیکی مازاد بر یارانه فعلی کمک معیشتی در سال آینده مجاز خواهیم کرد تا با اولویت دهک‌های پایین این پرداخت را انجام دهد. با توجه به تورم سال گذشته، قدرت خرید مردم کاهش یافته؛ لذا برای جبران حذف ارز 4200 تومانی و تامین مایحتاج خانواده‌ها به دولت تکلیف نکردیم بلکه به دولت اجازه دادیم نسبت به این موضوع اقدام کند. آیین‌نامه را هم خود دولت خواهد نوشت.

عضو هیات ريیسه مجلس افزود: در واقع با همکاری دولت و مجلس تلاش خواهیم کرد، کالا‌های اساسی مردم به نحوی تامین شود که کسی در کشور مشکلی در این زمینه نداشته باشد. سال گذشته به دولت تکلیف کردیم، اما اجرا نشد، لذا برای سال آینده ضمن اینکه منابع لازم آن را در نظر گرفتیم، به دولت اجازه دادیم این کار را انجام دهد.

بررسی خبرنگار ما نشان می‌دهد در این مصوبه، علاوه بر یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومانی فعلی، کالابرگ الکترونیک جدید از محل افزایش نرخ ارز نیمایی فروش ارز دولت برای دهک‌های مختلف با اولویت دهک‌های پایین به تصویب رسیده است؛ بنابراین، منبع مالی این مصوبه از محل افزایش نرخ ارز نیمایی فروش ارز دولت است.

سال آینده؛ ترکیب یارانه نقدی و کالابرگ

همان گونه که اشاره شده، با مجوز مجلس به دولت، سال آینده علاوه بر یارانه نقدی ـ که در حال حاضر توسط دولت پرداخت می‌شود ـ با اولویت 5 دهک پایین درآمدی به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه، کالابرگ جدید هم در نظر گرفته می‌شود. این به معنای آن است که اگر خانواری هم اکنون یارانه نقدی 300 یا 400 هزار تومانی دریافت می‌کند، در سال 1402 علاوه بر دریافت این یارانه، در صورت تایید سازمان برنامه، کالابرگ الکترونیک جدیدی هم دریافت خواهد کرد. این در شرایطی است که در روز‌های اخیر، اجرای سراسری کالابرگ الکترونیک آغاز شده و افرادی که یارانه نقدی دریافت می‌کنند، می‌توانند به میزانی که در نظر دارند از طریق فروشگاه‌های مشخص شده، کالا‌های مشمول کالابرگ را به قیمت مصوب شهریور 1400 دریافت کنند. در نتیجه سال آینده با مجوزی که مجلس به دولت داده است، افراد مشمول یارانه و کالابرگ جدید، همزمان واریز یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیک خواهند داشت و می‌توانند استفاده کنند.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد