بزرگترین افزایش سرمایه بورس چرا رخ نمی‌دهد/ «غدام» بدون افزایش سرمایه واگذار می‌شود؟

بزرگترین افزایش سرمایه بورس چرا رخ نمی‌دهد/ «غدام» بدون افزایش سرمایه واگذار می‌شود؟

شرکت غدام به عنوان تنها شرکت فعال در حوزه خوراک دام و طیور در بازار سرمایه این روزها به دلایل نامعلوم حال و روز خوبی ندارد و مدیران و مجموعه بالادستی این شرکت، علت عدم افزایش سرمایه را اعلام نمی کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، نهاده های دامی در یک سال گذشته به یکی از موضوعات اساسی در کشور تبدیل شده است که گرانی چندباره آن، تاکنون قیمت دام و طیور و به تبع آن قیمت گوشت قرمز و مرغ را به شدت افزایش داده است.

شرکت خوراک دام پارس که یکی از شرکت های زیرمجموعه سازمان اقتصادی کوثر است، در حوزه استراتژیک تولید نهاده های دامی فعالیت دارد. شرکت غدام که تنها شرکت در حوزه خوراک دام و طیور است که در بازار سرمایه حضور دارد، این روزها درگیر مشکلات مدیریتی فراوانی است. این شرکت با سرمایه ثبتی 6 میلیارد تومانی، یکی از کوچکترین شرکت های بورسی ایران است.

در شرایطی که کشور در زمینه تامین خوراک دام و طیور با مشکلات زیادی مواجه است، خارج کردن این شرکت از زنجیره ارزش افزوده هولدینگ اقتصادی کوثر، مشکلات زیادی را برای این شرکت ایجاد کرده است.

* برکناری تنها مدیرعاملی که شرکت را به سود رساند

شرکت غدام در سال های گذشته زیانده بوده است. نکته قابل توجه در خصوص این شرکت این است که این شرکت در راستای تکمیل زنجیره ارزش افزوده سازمان اقتصادی کوثر فعالیت می کند و از سال 97 به بعد که مدیرعامل این شرکت تغییر کرده است، مدیران جدید مجموعه توانستند زیان انباشته این شرکت را کاهش دهند.

در نهایت این شرکت در سال 99 توانست درصد قابل توجهی بر سود سالانه خود افزوده و مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گیرد. شرکت خوراک دام پارس در یک سال گذشته توانسته است جهش تولید خیره کننده ای نزدیک به 8 برابر قبل را تجربه کند.

کاهش زیان انباشته و به سود رساندن شرکت، در حالی رخ داده است که تنها مدیرعامل این شرکت که توانسته است شرکت خوراک دام پارس را به سوددهی برساند بعد از مدتی به بهانه پستی دیگر در سازمان اقتصادی کوثر از کار برکنار کرده و مدیر دیگری را برای آن انتخاب می کنند. بررسی صورت های مالی غدام نشان می دهد که در سال مالی گذشته عملکرد درخشانی داشته و بی توجهی سازمان اقتصادی کوثر به این مساله بدیهی شرکت داری باعث واکنش شدید سهامداران شده است.

تجدید ارزیابی 5000 درصدی اتفاق می افتد؟

قیمت سهام غدام در یک سال گذشته به رقم عجیب 58 هزار تومان نیز رسیده است. در 12 ماه گذشته این نماد 133 روز منفی داشته است و 58 روز نیز مثبت بوده است.

از ابتدای شهریور ماه سال 99 تا ابتدای شهریور سال جاری قیمت این نماد، از 114.145 ریال به 573.004 ریال در تاریخ 21 دی ماه سال 99 رسیده است. هم اکنون قیمت این نماد 308.190 ریال می باشد.

این شرکت که تنها 60 میلیون سهم دارد، در 55 سال گذشته که از تاسیس آن می گذرد تاکنون از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، افزایش سرمایه نداشته است. با مشاهده مواردی همچون EPS و DPS می توان این موضوع را مشاهده کرده که تعداد سهام این شرکت به دلایل مختلف بسیار پایین بوده و در صورتی که سهام این شرکت متناسب با دارایی ها و تجدید ارزیابی دارایی ها افزایش پیدا نکند، نه تنها این شرکت نمی تواند عایدی از بازار سرمایه برای خود کسب کند، بلکه تنها شرکت در حوزه خوراک دام و طیور در بازار سرمایه نیز با مشکلات متعددی مواجه خواهد شد.

بسیاری از کارشناسان با توجه به دارایی های این شرکت تنها در زمینه زمین و مستغلات و تجهیزات و دستگاه ها، افزایش سرمایه این شرکت در زمینه تجدید ارزیابی دارایی ها را از 2000 تا 5000 درصد تخمین می زنند. در 55 سال گذشته هیچ گاه این شرکت در این زمینه افزایش سرمایه نداشته است.

* اعتراض خانواده شهدا به عنوان سهامداران اصلی غدام

جمعی از سهامداران شرکت خوراک دام پارس از جمله خانواده فرزندان شهدا در نامه ای به سعید اوحدی، ريیس بنیاد شهید و امور ایثارگران که یک سال پیش یعنی شهریور ماه سال 99 نوشته شده است، خواستار مشخص شدن وضعیت این شرکت شده اند. اوحدی با درخواست جامعه هدف و سهامداران همراه بوده است، اما به دلایل نامشخص، بازهم سازمان اقتصادی کوثر به این مساله بی اعتنایی کرده است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند شرکت غدام با سرمایه 6 میلیارد تومانی در حال حاضر یکی از ارزنده ترین شرکت های بورسی است. اما اینکه چرا سازمان اقتصادی کوثر درخواست بنیاد شهید مبنی بر انجام افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را نادیده می گیرد، نامشخص است.

* واگذاری به کمترین قیمت!

پیگیری‌های انجام شده، نشان می دهد، سازمان اقتصادی کوثر که 50 درصد شرکت خوراک دام پارس متعلق به این هولدینگ می باشد، در پی واگذاری این مجموعه است. در صورتی که این شرکت در وضعیت فعلی قیمت بسیار ناچیزی دارد و این موضوع شبهات زیادی را پیرامون این شرکت ایجاد کرده است. به عبارت دیگر، سازمان اقتصادی کوثر به دنبال فروش سهم خود از این شرکت به صورت بلوکی است. بدون شک برای فعالان بخش خصوصی این نحوه فروش این شرکت که 55 سال است افزایش سرمایه نداشته است، گزینه بسیار جذابی است و معلوم نیست که چرا سازمان کوثر از این فرصت استثنایی برای ارزشمندسازی سهم این شرکت زیرمجموعه خود استفاده نمی ‌کند.

سازمان اقتصادی کوثر یکی از هولدینگ های وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران است که در 12 سال گذشته ریاست آن بر عهده محمدرضا اسکندری وزیر جهاد کشاورزی دولت نهم بوده است. اما نابسامانی‌های مدیریتی فراوانی در این مجموعه دیده می شود که مدیران بنیاد شهید و سازمان اقتصادی کوثر باید پاسخگوی آن باشند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد