پایین بودن استقبال از طرح جهش مسکن نسبت به مسکن ملی

پایین بودن استقبال از طرح جهش مسکن نسبت به مسکن ملی

تاکنون حدود 886 هزار نفر، بدون محدودیت‌هایی درخصوص تعداد یا بسته شدن ثبت‌نام به دلیل پر شدن ظرفیت برای واحدهای جهش تولید مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که تعداد ثبت نام کنندگان در این طرح به حدود یک سوم از پنج مرحله ثبت‌نام مسکن ملی رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، جدیدترین آمار نام‌نویسی برای واحدهای جهش تولید و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) از ثبت نام 886 هزار و 354 نفر حکایت دارد. این در حالی است که برای مسکن ملی در پنج مرحله حدود 2.5 میلیون نفر تقاضا دادند. البته از این تعداد بنا بر اعلام وزارت راه و شهرسازی فقط 534 هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند.

تقاضا برای واحدهای جهش تولید مسکن در حالی با گذشت 19 روز هنوز به یک میلیون نفر نرسیده که دولت ظرفیت ساخت چهار میلیون واحد را برای این طرح درنظر گرفته است.

علت دقیق پایین بودن اقبال به واحدهای نهضت ملی مسکن هنوز به طور کامل مشخص نیست، اما احتمالا با توجه به حذف برخی افراد در مسکن ملی که از شرایط پنج‌گانه برخوردار نبودند باعث شده تا متقاضیان برای پروژه جدید نام‌نویسی نکنند. این در حالی است که نام‌نویسی از 28 مهرماه 1400 شروع شده و هنوز 11 روز زمان باقی مانده که تا 28 مهرماه ادامه خواهد داشت.

یکی دیگر از دلایل پایین بودن تقاضا می‌تواند به مبلغ اقساط این طرح مربوط باشد. طبق اعلام رستم قاسمی ، وزیر راه و شهرسازی برای واحدهای نهضت ملی مسکن از 200 تا 450 میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است. محاسبات نشان می‌دهد با توجه به بازپرداخت 20 ساله این وام‌ها مبلغ اقساط آن بین سه تا هفت میلیون تومان خواهد بود. البته مدتی پیش اقبال شاکری، نماینده مجلس میزان اقساط را بین سه میلیون و 750 هزار تومان تا پنج میلیون تومان اعلام کرده بود.

جامعه هدف واحدهای جهش تولید مسکن، کارگران و دهک‌های پایین جامعه عنوان شده و مسکن ملی برای اقشار متوسط طراحی شده بود. با این حال پرداخت اقساط سه تا هفت میلیون تومان از عهده دهک‌های پایین برنمی‌آید.

البته با وجود آنکه 534 هزار واحد اقدام ملی مسکن به مرحله اجرا رسیده و بنا بر اعلام وزارت راه و شهرسازی این تعداد دارای پیشرفت فیزیکی هستند تا روز نهم آبان ماه 1400 تعداد کسانی که برای این خانه‌ها پول واریز کرده‌اند 237 هزار نفر هستند که نشان می‌دهد 56 درصد متقاضیان پرداختی نداشته‌اند؛ البته احتمالا برخی طرحهای مربوط به دستگاههای دولتی با کمک تسهیلات بانکی به مراحل اولیه ساخت رسیده است.

منبع: ایسنا

مطالعه بیشتر: جزيیات کامل وام مسکن حمایتی/ زمان بازپرداخت وام مسکن مشخص شد

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد