ارايه 10 پیشنهاد راهبردی برای توسعه تعاملات خراسان جنوبی و قرقیزستان

ارايه 10 پیشنهاد راهبردی برای توسعه تعاملات خراسان جنوبی و قرقیزستان

استاندار در نشست با سفیر قرقیزستان، بسته ای جامع شامل 10 پیشنهاد راهبردی ارايه کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا از خراسان جنوبی؛ دکتر قناعت در بخش جمع بندی نشست با سفیر قرقیزستان در ایران با تاکید بر این که استان، آماده توسعه تعاملات اقتصادی، تجاری و فرهنگی با قرقیزستان است، به ارايه پیشنهادهایی پرداخت که می تواند زمینه ساز این ارتباطات باشد.
به گفته وی؛ یکی از پیشنهادات ما راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در قرقیزستان به منظور فروش و عرضه محصولات واحدهای تولیدی خراسان جنوبی در راستای بالا بردن حجم مبادلات تجاری بین دو کشور است.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از پیشنهادات، فراهم نمودن شرایط حضور نمایندگی شرکت‌ها و واحدهای تولیدی استان در کشور قرقیزستان است، اظهار داشت: با اعزام هیيت های تجاری و بازاریابی متقابل و نیز راه اندازی نمایشگاه اختصاصی برای عرضه تولیدات بخش خصوصی استان، قطعا ارتباط دو مجموعه بیشتر خواهد شد.
استاندار خراسان جنوبی همچنین از اعلام آمادگی خراسان جنوبی برای همکاری با کمیته مشترک اتاق های بازرگانی قرقیزستان و جمهوری اسلامی ایران و عضویت در آن گفت.
قناعت، تشکیل کمیته مشترک برای اجرای اقدامات فنی در پروژه های زمین شناسی و اکتشافات معدنی را از دیگر پیشنهادات استان نام برد و با اشاره به ظرفیت های معدنی خراسان جنوبی، متذکر شد: این کمیته مشترک در اجرای پروژه های فنی اکتشاف معادن مفید خواهد بود.
وی ادامه داد: فراهم نمودن شرایط واردات کالاهایی از جمله حبوبات و گوشت قرمز به خراسان جنوبی و در مقابل صادرات زرشک، زعفران، عناب و خشکبار از خراسان جنوبی از دیگر درخواست‌های ماست.
استاندار گفت: آمادگی همکاری با استان "اوش" قرقیزستان به ویژه در زمینه کشاورزی و فرآوری محصولات این بخش و گیاهان دارویی نیز از دیگر پیشنهادهای استان می باشد.
قناعت با بیان اینکه درخواست ما ایجاد بستر مناسب برای انعقاد قرارداد میان تجار و شرکت‌های حمل و نقل بین المللی جهت انتقال کالاهای صادراتی به قرقیزستان از مسیر ترانزیتی ماهیرود است که طول مسیر را 500 کیلومتر کاهش می دهد.
وی، یکی دیگر از پیشنهادها را مهیا کردن تمهیدات لازم به منظور صادرات صنایع دستی متنوع، سنگ های قیمتی، فرش، حوله های دستباف و... خراسان جنوبی به کشور قرقیزستان عنوان نمود.
استاندار از ظرفیت های دانشگاه ها و مراکز آموزشی با قدمت و با امکانات مناسب استان گفت و از آمادگی خراسان جنوبی برای پذیرش دانشجو در این دانشگاه ها خبر داد.
قناعت ادامه داد: در خراسان جنوبی آمادگی لازم برای ارايه خدمات درمانی به متقاضیان کشور قرقیزستان را داریم، چرا که این استان با وجود مراکز درمانی، امکان توسعه و تسهیل توریسم درمانی را دارد.
وی اظهار امیدواری کرد: با تشکل کمیته مشترک بین خراسان جنوبی و قرقیزستان بستر برای اجرای این پیشنهادات و تعاملات در آینده فراهم شود و با تصویر زیبایی که از استان در ذهن شما ایجاد شده در آینده نزدیک در تهران یا بیرجند شاهد امضای تفاهم‌نامه و تعاملات بین بخش‌های خصوصی دو طرف باشیم.
سفیر قرقیزستان در ادامه از استاندار خواست؛ این پیشنهادات را به صورت مکتوب ارايه نماید تا وی بتواند آنها را پیگیری کند.

انتهای پیام

خبرنگار:مرضیه شهریاری

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد