دولت موریتانی قیمت سوخت را اصلاح کرد

دولت موریتانی قیمت سوخت را اصلاح کرد

وزیر دارایی موریتانی با دفاع از تصمیم تازه افزایش قیمت سوخت در این کشور از طرح حمایت معیشتی دولت موریتانی از شهروندان ساده خبر داد.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از القدس العربی ، «اسلمو ولد محمد امبادی» وزیر دارایی موریتانی در بحبوحه اعتراضات فزاینده در این کشور به افزایش قیمت سوخت روز شنبه به شدت از این تصمیم تازه دولت متبوع خود دفاع کرد.

دولت موریتانی روز جمعه قیمت گازويیل را به 490.96 اوقیه( 1.363 دلار) و قیمت بنزین را به 560.64 (1.557 دلار) افزایش داد.

امبادی در یک نشست خبری گفت: دولت در بودجه اصلاحی پنج شنبه گذشته مبلغ 100 میلیارد اوقیه را برای برنامه‌های حمایت معیشتی با هدف تامین کالاهای اساسی مورد نیاز شهروند ساده اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: دولت هر کیلوگرم گندم را 60 اوقیه (1 دلار) می‌فروشد، البته قیمت آن در بازارهای بین المللی 200 اوقیه است و شکر را 160اوقیه به فروش می‌رساند، در حالی که قیمت خرید آن حدود 280 اوقیه است و روغن لیتری 300 عرضه می‌شود، هرچند قیمت آن در بازارهای جهانی به 700 اوقیه می‌رسد.

وزیر موریتانی تصریح کرد: دولت موریتانی همچنان در حال پرداخت یارانه گاز است و ما به التفاوت بین قیمت فروش داخلی سه هزار اوقیه و قیمت خرید آن از بازارهای بین المللی که 4800 اوقیه است را به دوش می‌کشد.

وی همچنین تاکید کرد که حمایت از برنامه‌های اجتماعی برای اقشار آسیب پذیر، از جمله توزیع رایگان کالاهای اساسی شامل یک سوم شهروندان موریتانی می‌شود.

محمد زین العابدین ولد شیخ احمد، ريیس اتحادیه کارفرمایان موریتانی که از نزدیکان به دولت موریتانی است، شایعات منتشر شده در شبکه های اجتماعی مبنی بر احتمال افزایش قیمت نان را تکذیب کرده و گفته است که قیمت نان در این کشور با وجود افزایش جهانی قیمت گندم و انرژی، تاکنون به همین شکل باقی مانده است.

پلیس ضد شورش موریتانی روز گذشته شرکت‌کنندگان در تجمع اعتراضی در میدان مادرید در مرکز نواکشوط را متفرق کرد.

مخالفان دولت موریتانی از جمله حزب التجمع الوطنی للاصلاح و التنمیة معتقدند که افزایش 30 درصدی قیمت سوخت موج جدید گرانی‌ها را به راه خواهد انداخت.

این حزب از نیروهای سیاسی و اجتماعی و سازمان‌های جامعه مدنی خواست در یک مبارزه سیاسی مسالمت آمیز متحد شوند تا از شهروندان در برابر سیاست‌های فقر و قیمت‌های گران محافظت کنند.

موریتانی، کشوری مستقل در آفریقای غربی با جمعیت بالغ بر چهار میلیون نفر است که از شمال با صحرا، از شمال شرقی با الجزایر، از شرق با مالی، از جنوب با سنگال و از غرب به اقیانوس اطلس متصل است. پایتخت آن نواکشوت، زبان رسمی این کشور عربی و فرانسوی است. واحد پول آن اوقیه است. نزدیک به صد در صد مردم این کشور مسلمان سنی‌مذهب هستند.

محمد ولد بلال، نخست وزیر موریتانی فروردین ماه گذشته در پی انتقادات از عملکرد دولتش استعفا کرده بود که از سوی ريیس جمهور این کشور پذیرفته نشد.

موریتانی به دلیل موقعیت جغرافیایی که محصور در میان کویر و دریاست از ثروت های طبیعی برخوردار است؛ نظیر معادن معادن سنگ آهن و مس دردل صحرای موریتانی که 54 درصد صادرات موریتانی را شامل می‌شوند و سالانه حدود 12 میلیون تن آهن از این کشور صادر می‌شود. با این حال این کشور در مقاطعی با کاهش در جریان تجارت مواد معدنی‌اش مواجه بوده است.

علاوه بر آن صنعت شیلات وصید ماهی موریتانی نیز 45 درصد صادرات این کشور را پوشش می‌دهد. عمده صید و تجارت ماهی موریتانی در بندر نوادیبو، دومین شهر بزرگ موریتانی و واقع در کرانه اقیانوس اطلس در غرب این کشور انجام می‌گیرد که بندر صحرای بزرگ آفریقا خوانده می‌شود. بندری که به کشورهای فاقد دسترسی به دریا اجازه می‌دهد از سکوی تجاری و مبادلاتی فوق‌العاده مهمی بهر‌ه‌مند شوند.

انتهای پیام/.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد