نیمی از درآمد مردم اروپا خرج برق وگاز می‌شود/اروپا نگران اعتراضات مردمی است

نیمی از درآمد مردم اروپا خرج برق وگاز می‌شود/اروپا نگران اعتراضات مردمی است

مدیران شرکت‌های بزرگ نفتی معتقدند اگرچه ممکن است اروپا زمستان پیش رو را کم دردسر پشت سر بگذارد، اما کار اتحادیه اروپا در تامین گاز در زمستان بعدی بسیار سخت‌تر خواهد بود. از سوی دیگر همین حالا نیمی از درآمد مردم اروپا صرف پرداخت قبوض برق وگاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، مدیران شرکت‌های بزرگ نفتی و گازی هشدار دادند که اگرچه ممکن است اتحادیه اروپا برای زمستان پیش رو شرایط نسبتا خوبی داشته باشد اما خطر واقعی نسبت به کمبود گاز برای زمستان سال آینده است.

به خاطر کاهش واردات گاز از روسیه کشورهای اروپایی با یک بحران بی‌سابقه در حوزه انرژی مواجه شده‌اند. کمبود نفت و گاز و تورم سر به فلک کشیده، دست به دست هم داده و باعث بحران افزایش شدید هزینه‌های زندگی در این اتحادیه شده است.

راسل هاردی، مدیرعامل شرکت ویتول، می‌گوید: در حالی که همه نگرانی‌ها معطوف به کمبود انرژی در زمستان پیش روست، اما چیزی که باید واقعا نگران آن بود،‌ زمستان سال آینده است.

وی در یک کنفرانس در ابوظبی گفته است؛ ما زمستان سختی پیش رو داریم و پس از آن هم یک زمستان سخت‌تر در سال آتی خواهیم داشت؛ چراکه میزان انرژی در دسترس اروپا در نیمه نخست سال 2023 بسیار کمتر از میزان آن در نیمه نخست سال 2022 خواهد بود.

برنارد لونی، مدیرعامل شرکت بریتیش پترلیوم، هشدار داده که‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قیمت برق و گاز به شدت افزایش یافته و تقریبا به نقطه‌ای رسیده که بسیاری از خانوارها توان پرداخت آن را ندارند.

وی می‌گوید: در بسیاری از موارد نیمی از درآمد خانوارها یا حتی بیشتر صرف پرداخت پول برق و گاز می‌شود.

لونی هم معتقد است که زمستان سال آینده برای اروپا چالش‌برانگیزتر از زمستان امسال خواهد بود.

اگرچه اتحادیه اروپا توانسته ذخایر گازی خود را تا 90 درصد ظرفیت پر کند، اما بخش قابل توجهی از این گاز از روسیه وارد شده است. مشکل اینجاست که اتحادیه اروپا در حال سرعت بخشیدن به روند کنار گذاشتن گاز روسیه است و قرار است واردات از مسکو صفر شود.

کلودیو دسکالزی، مدیرعامل شرکت نفتی انی ایتالیا، نیز گفت‌: مشکل زمستان امسال نیست. در واقع این زمستان سال آینده است که بحرانی خواهد بود؛ چراکه ما دیگر به گاز روسیه دسترسی نخواهیم داشت.

با توجه به افزایش تقاضا در چین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان گاز در جهان و رشد شدید قیمت LNG، مدیران شرکت‌های نفتی و گازی نگران شورش و ناآرامی در کشورهای اروپایی هستند.

پایان پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد