ابراز تردید بانک جهانی درباره موفقیت طرح تعیین قیمت نفت روسیه

ابراز تردید بانک جهانی درباره موفقیت طرح تعیین قیمت نفت روسیه

بانک جهانی موفقیت پیشنهاد طرح تعیین قیمت نفت روسیه را بدون مشارکت کشورهای در حال توسعه، رد می کند.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از اسپوتنیک، بانک جهانی روز گذشته تاکید کرد که پیشنهاد G7 (سازمانی متشکل از هفت اقتصاد بزرگ و پیشرفته جهانی ) برای تعیین سقف قیمت نفت روسیه ممکن است برای دستیابی به هدف خود نیازمند مشارکت بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه باشد.

بانک جهانی در گزارشی درباره چشم انداز خود برای بازارهای کالایی اعلام کرد: پیشنهاد G7 برای تعیین سقف قیمت نفت روسیه بر جریان نفت از روسیه تاثیر می‌گذارد، اما این یک مکانیسم آزمایش نشده است و ممکن است به مشارکت بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه برای رسیدن به هدف خود نیاز داشته باشد.

ولادیمیر پوتین، ريیس جمهور روسیه در اوایل ماه جاری تاکید کرد که سقف‌های مصنوعی قیمت نفت به ناچار به بدتر شدن فضای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی جهانی و سپس به افزایش کسری منابع انرژی جهانی و رشد قیمت انرژی منجر خواهد شد.

وی در جریان نشست عمومی مجمع هفته انرژی روسیه افزود: می‌خواهم به نکته مهمی اشاره کنم، فرض کنید سقف ادعایی را بر قیمت نفت اعمال کردند، اما چه کسی تضمین می‌کند که این سقف در سایر بخش‌های اقتصادی نظیر،کشاورزی، ادوات نیم‌رسانا، کود، فلزات و غیره تعیین نشود.

دیروز، مجمع کشورهای صادرکننده گاز طبیعی نگرانی عمیق خود را نسبت به تلاش برای محدود کردن قیمت گاز و تغییر مکانیسم قیمت‌گذاری به دلیل انگیزه‌های سیاسی ابراز کرد.

پایان پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد