تاثیر افزایش نرخ بهره اوراق قرضه آمریکا بر انتشار صکوک

تاثیر افزایش نرخ بهره اوراق قرضه آمریکا بر انتشار صکوک

جهش نرخ سود اوراق قرضه آمریکا به بالاترین سطح خود در یک سال اخیر باعث ایجاد اضطراب در بازارهای مالی جهان شد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) ، به نقل از  شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه ، پس از نگه داشتن نرخ سود اوراق قرضه آمریکا در سطوح پایین به مدت یک سال، این نرخ در 25 فوریه سال جاری جهش بی سابقه ای داشت.

 بلومبرگ نوشت : سود اوراق قرضه 10 ساله آمریکا که بنچ‌مارک سود اوراق قرضه بین‌المللی به حساب می‌آید، به 1.614 درصد جهش کرد که این بالاترین سطح از 14 فوریه 2020 تا کنون است.

سرمایه گذاران نگران هستند که این جهش ناگهانی نرخ سود اوراق قرضه در آمریکا بیشتر ناشی از رشد تورم باشد تا ریکاوری اقتصادی.

نرخ بهره اوراق قرضه 10 ساله آمریکا در پایان سال 2020 میلادی در زیر 1 درصد باقی مانده بود و در پایان ژانویه هم به 1.09 درصد رسیده بود؛ بنابراین حرکت رو به بالای بیش از 50 صدم درصدی (نیم درصدی) سود این اوراق، آن هم ظرف تنها 2 ماه از نظر سرمایه‌گذاران بازار اوراق بسیار سریع به حساب می‌آید.

جهش ناگهانی نرخ بهره اوراق قرضه آمریکا بر انتشار صکوک نیز تاثیر گذاشت؛ بطوریکه حجم صکوک جهانی منتشره در فوریه سال جاری حدود 2 میلیارد دلار بود که در مقایسه با دوره مشابه در سال های گذشته کمترین میزان است.

به گفته یکی از مدیران ارشد تامین سرمایه الریان در دوحه، با افزایش نرخ بهره اوراق قرضه آمریکا، انتشار صکوک بطور غیر منتظره ای کاهش یافت و ناشران ترجیح می دهند تا آرامتر شدن شرایط بازار دست نگه دارند. در کنار این موضوع، عوامل دیگری نظیر افزایش قیمت نفت و همچنین ترجیح بانک ها به استفاده از روش های افزایش سرمایه با توجه به داشتن نقدینگی فراوان در کاهش انتشار صکوک تاثیر گذارند.

از این رو بر اساس پیش بینی موسسه رتبه بندی مودیز با در نظر گرفتن افزایش قیمت نفت، کاهش هزینه های مرتبط با بیماری کرونا و کاهش نیازهای تامین مالی، حجم صکوک جهانی منتشره در سال میلادی جاری رشد چندانی نسبت به سال گذشته نخواهد داشت.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد