عکس | این خودرو شگفت‌انگیز نسل جدید « پراید » است!

عکس | این خودرو شگفت‌انگیز نسل جدید « پراید » است!

فناوریدر این گزارش به تکامل طراحی کیا ریو و چگونگی تبدیل آن از یک ساب کامپکت معمولی به خودرویی پرفروش که چندین جوایز طراحی معتبر را کسب کرده است پرداخته خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، منشاء ریو به یک مدل قبلی باز می گردد که در سال 1987 به نام کیا پراید شناخته می شد. این مینی هاچ بک از سال 1987 تا 1999 در کره فروخته شد و پروژه مشترک کیا، فورد و مزدا بود.

بیشتر بخوانید: عکس | ایران خودرو رونمایی کرد: پژو پارس مدل 2023 ! انقلاب شگفت انگیز در ذخیره سازی به وسیله دی ان ای!

در ایالات متحده به عنوان فورد فستیوا فروخته شد. مجهز به هر دو موتور 1.1-B1 و 1.3 لیتری B3 با قدرت 54 و 72 اسب بخار. سایپا کیا پراید را در ایران تحت لیسانس ساخت و این شرکت در سال 2008 یک مدل بدنه پیکاپ را با نام "سایپا پیک آپ" با وزن 500 کیلوگرم (1100 پوند) معرفی کرد.

پراید در کره به کیا آولا تبدیل شد و به عنوان فورد اسپایر در ایالات متحده فروخته شد، اما آولا نتوانست در آن زمان به محبوبیت خود به عنوان پراید دست یابد. تمام آولاها به صورت استاندارد با چرخ‌های 13 اینچی، استریو با چهار بلندگو، شیشه‌ی عقب گرم شونده، ترمزهای (ABS)، کیسه هوای سمت راننده و پرتوهای ضربه‌ای درب عرضه شدند.

همچنین اولین خودروی کره جنوبی در کلاس خود بود که دارای دو کیسه هوا و ترمز ABS بود. در حالی که آولاس استاندارد موتور 1.3 لیتری مزدا B3 با قدرت 73 اسب بخار (54 کیلووات) را دریافت کرد، نسخه‌های با مشخصات بالاتر هم با SOHC و هم نسخه DOHC قوی‌تر از موتور 1.5 لیتری B5 در دسترس بودند. نسخه DOHC 105 اسب بخاری (77 کیلووات) فقط در مدل چهار در Avella Delta موجود بود.

Avella در سال 1999 متوقف شد و هم آن و هم پراید (نسل اول فورد فستیوا) به کیا ریو تبدیل شدند. ریو در دو مدل هاچ بک و سدان 4 در موجود بود و دارای موتور 1.5 لیتری DOHC بنزینی 96 اسب بخاری از سال 2001 تا 2002 بود. نسخه های بازار داخلی کره شامل نسخه 1.6 لیتری نمی شود، زیرا سیستم مالیات کره جنوبی خودروهای بیش از 1500 سی سی را به شدت جریمه می کند. خروجی های ادعا شده برای نسخه های داخلی (JIS) بالاتر بود، 84 اسب بخار برای 1.3 کوچک و 108 اسب بخار برای DOHC 1.5.

چند سال بعد، ریو با طراحی جدید بیرونی و داخلی همراه با ارتقاء موتور، سیستم تعلیق و ترمز، عرضه شد. در اروپا، ریو فیس لیفت شده تغییرات جزيی در ظاهر خارجی و بهبود موتور 1.3 از 75 اسب بخار به 80 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و 86 پوند فوت (117 نیوتن متر) در 3000 دور در دقیقه داشت.

در سال 2007، دولت کره جنوبی آزمایش تقریبا 4000 مدل پیش‌تولید ریو هیبریدی-الکتریکی را آغاز کرد که شرکت مادر هیوندای کیا گروه خودروسازی بعدا تاریخ‌های پیش‌بینی‌شده عرضه مدل هیبریدی را اعلام کرد و متعاقبا لغو کرد.

در سال 2010، ریو از جلوپنجره متمایز کیا استقبال کرد و برخی از ویژگی‌های مدرن و پیشرفته مانند عملکرد تلفن هندزفری بلوتوث را به آن اضافه کرد.

و پس از 25 سال طراحی، عملکرد، ایمنی، ویژگی ها و بهره وری سوخت بهبود یافته ما به Rio کاملا جدید امروزی می رسیم.

227227

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد