جزيیات معاملات در بورس انرژی

جزيیات معاملات در بورس انرژی

به گفته مدیر عامل بورس انرژی، سال گذشته سالی منحصر به فرد برای بورس انرژی بود، به طوری که در بازار فیزیکی، رینگ داخلی بیش از دو میلیون و 184 هزار 762 تن معامله صورت گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، علی نقوی، گفت: نسبت به سال گذشته 75 درصد رشد داشته‌ایم. در بازار برق امسال بیش از سه میلیارد و 811 کیلو وات ساعت مورد معامله قرار گرفته است که ارزش معاملاتش بالغ بر 215 میلیارد تومان است.

وی افزود: در بازار هیدروکربوری در رینگ بین‌الملل و داخلی، در مجموع دو میلیون و 429 تن انواع فراورده‌ها، مورد معامله قرار گرفته است که ارزش آن 25 هزار میلیارد تومان است. در بازار اوراق سلف موازی استاندارد، 3600 میلیارد اوراق مورد معامله قرار گرفته است، که نسبت به سال گذشته 75 درصد رشد داشته‌ایم، نکته قابل توجه این است که از ابتدای تاسیس بورس انرژی تاکنون، 35 میلیون تن انواع فرآورده معامله شده است، که 16 میلیون تن آن در سال 99 بوده است، که این امر بیانگر این است که بیشترین معاملات در سال 99 صورت گرفته وعمده باقی مانده آن در سال 98 و 97 بوده است.

نقوی تاکید کرد: معاملات کالا‌ها در بورس انرژی ایران از 19 اسفند 1391 شروع شده و در حال حاضر 74 کارگزاری عضو بورس انرژی ایران هستند و از 96 ایستگاه معاملاتی، معاملاتشان را انجام می‌دهند.

مدیرعامل بورس انرژی تشریح کرد: سال 99 سالی منحصر به فرد برای بورس انرژی بود، به طوری که در بازار فیزیکی، رینگ داخلی بیش از دو میلیون و 184 هزار 762 تن معامله داشتیم و در رینگ بین‌الملل بیش از 13میلیون و 973 هزار 182 تن انواع فرآورده، با ارزشی بالغ بر 92 هزار میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفته است.

نقوی در رابطه با بازار برق گفت: در بازار برق بیش از 9میلیارد و 575 میلیون کیلووات ساعت با ارزشی بالغ بر 408 میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت.

وی بیان کرد: در بازار قرارداد‌های سلف موازی استاندارد، 24 میلیون قرارداد بالغ بر 25 هزار میلیارد تومان معامله شده است و در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله، 196 میلیون واحد سرمایه‌گذاری به ارزش بیش از 109 میلیارد تومان معامله شد.

برنامه‌های بورس انرژی

نقوی در صحبت‌های خود از برنامه این شرکت برای راه‌اندازی بازار قراردا‌های آتی بر روی فرآورده‌های نفتی و معامله‌پذیرکردن گواهی صرفه‌جویی و توسعه بازار مصرف‌کنندگان بالای پنج مگاوات برق در سال 1400 خبر داد.

وی افزود: در نیمه اول امسال معاملات قرارداد آتی را شروع کردیم و بنزین، نفت و متانول را مورد معامله قرار داده‌ایم و قرار است سایر فرآورده‌ها را هم اضافه کنیم.

مدیر عامل بورس انرژی تصریح کرد: یکی دیگر از اهداف بورس انرژی توسعه بازار فیزیکی است، به اضافه ایجاد بازار گاز طبیعی و اوراق مشتقه‌اش که در بسیاری از بورس‌ها دنیا معامله می‌شود. در راستای بازار گاز طبیعی کار گروهی بین شرکت بورس انرژی و شرکت ملی گاز تشکیل شده است.

وی بیان کرد: یکی دیگر از اهداف بورس انرژی، توسعه بازار فیزیکی است، به اضافه ایجاد بازار گاز طبیعی و اوراق مشتقه‌اش که در بسیاری از بورس‌ها دنیا معامله می‌شوند، که در راستای ایجاد بازار گاز طبیعی کار گروهی بین شرکت بورس انرژی و شرکت ملی گاز تشکیل شده است.

دلایل عدم موفقیت بورس نفت

مدیر عامل بورس انرژی در پاسخ به این پرسش که چرا بورس نفت نتوانسته است تا به حال موفق عمل کند؟ تشریح کرد: ما از لحاظ مقررات نیازی به مقررات جدیدی نداریم در قانون برنامه ششم و اقتصاد مقاومتی تاکید شده که نفت خام را به عنوان خوراک پالایشگاه‌ها عرضه کنند، که می‌تواند نسبت به عرضه‌ای که خارج از بورس باشد از تخفیف دو درصدی پالایشگاه‌ها هم بهره ببرند، پس سود می‌کنند.

وی گفت: عرضه موفق عرضه‌ای است که به صورت مستمر اتفاق بیفتد، برای این امر باید معاملات در بورس انجام شود، اما اگر عرضه‌کننده خواهان عرضه در خارج از بورس باشد باید آن عرضه را به بورس هدایت کند، در این حالت است که اگر برای عرضه‌کننده استثنایی قايل شویم یک بازار موازی خارج از بورس ایجاد کردیم.

نقوی در ادامه تاکید کرد: بستر بورس آمادگی کامل برای ارايه انواع فرآورده‌ها را دارد، ولی باید آمادگی کامل در طرف بین‌الملل نفت نیز فراهم باشد.

مدیرعامل بورس انرژی در پاسخ به پرسشی مبنی بر صندوق پروژه گفت: اولین صندوق پروژه در ایران برای یک نیروگاه تاسیس شد، در بودجه امسال خوشبختاته با تدبیری که سنجیده شد، این صندوق‌ها معاف از مالیات شدند و بورس انرژی با وزارت نفت و نیرو مکاتبه‌ای انجام داد که در آن اعلام آمادگی کرد.

مناطق آزاد، مستعد تولید برق مورد نیاز کشور

مدیر عامل بورس انرژی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که تفاهمنامه‌ای را بورس انرژی با مناطق آزاد امضا کرده است؛ نقش بورس در تحقق این تفاهمنامه چیست؟ تشریح کرد: رویکرد جدیدی که در مناطق آزاد انجام شده بود در این راستا بازار سرمایه و بورس انرژی با منطق آزاد تفاهمنامه را امضا کردند، که در خصوص صادرات برق پیگیری‌هایش را انجام دادیم، چون در برخی از مناطق آزاد کشور نیروگاه‌هایی وجود دارد که قابلیت صادرات دارند و باید مکانیزم‌های صادرات برق در این راستا بررسی شود.

وی افزود: در رابطه با بازار آب بورس انرژی، در گذشته مطالعاتی را انجام داده بودیم و در استان هرمزگان قرار بود یک بازار آب محلی را از طریق بورس انرژی ایجاد کنیم، اما از طریق درخواست‌کننده این درخواست ایجاد نشد.

وی افزود: بازار آب به علت منطقه‌ای بودنش پیچیدگی‌های بیشتری دارد، بورس انرژی به وزارت آب اعلام کرده است که این آمادگی از سمت بورس انرژی در رابطه با بازار آب وجود دارد در این راستا با مناطق آزاد هم این همکاری را خواهیم داشت که در صورت امکان در یکی از مناطق آزاد، اقدام به تاسیس بازار آب کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آخرین اخبار حوزه بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد