2 راهکار برای تشخیص کالای قاچاق و تقلبی

2 راهکار برای تشخیص کالای قاچاق و تقلبی

با توجه به حجم بالای کالای قاچاق و تقلبی در کشور، می توان با ارسال کد شناسه و کد رهگیری کالا به شماره #4*7777* و مراجعه به سامانه جامع تجارت و سامانه جامع گارانتی از اصالت کالا مطمين شد.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس آخرین آمار رسمی در سال 1401 قاچاق کالا در کشور معادل 12.5 میلیارد دلار بوده است؛ این در حالی است که برآوردها و آمارهای غیررسمی از میزان قاچاق کالا، ارقامی بیش از 25 میلیارد دلار را نشان می‌دهد.

با توجه به اینکه عمده کالاهای قاچاق فاقد گارانتی و کیفیت هستند بنابراین خریداران می‌توانند با ارسال کد شناسه و کد رهگیری کالا به شماره #4*7777* از اصالت دستگاه، تاریخ تولید شرکت و غیره مطمين شوند.

همچنین با مراجعه به سامانه جامع تجارت و سامانه جامع گارانتی می‌توان از اصالت کالا مطمين شد. در سامانه گارانتی می‌توان دید که گارانتی که فروشنده عرضه می‌کند اعتبار دارد یا خیر. همچنین در سامانه امکان مشاهده لیست گارانتی‌های غیرمعتبر نیز وجود دارد.

گفتنی است، شناسه کالا یک شناسه کلی برای کالا است و کد رهگیری، بارکدی است که مشخص می‌کند کالا در کدام کارخانه، چه روز و ساعتی و چگونه تولید شده است. درباره کالاهای وارداتی نیز شناسه کالا مبدا آن را مشخص می‌کند و مسيولان معتقدند می‌توانند تا حدی جلوی کالای قاچاق را بگیرند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد