access_time
بازنده بورس کیست؟

بازنده بورس کیست؟

بهرحال با توجه به اینکه قیمت اکثر سهام قابلیت افت چندانی ندارند واکنش طبیعی بازار به ابهامات موجود در فضای کسب و کار و همچنین قیمت گذاری دستوری این است که ناظر تماشاگر باشد تا ببیند در افق پیش رو چه رخ خواهد داد.

به گزارش بورس نیوز، به‌نظر شما سهامداران، بازنده این روز‌های بازارسرمایه کیست! ما سرمایه‌گذاران و سهامداران یا دولت و شرکت‌های خود!

در واقع بزرگ‌ترین بازنده را باید به دولتی لقب داد که این روز‌ها تنها و تنها فقط به فکر آن است که از بدنه فربه دولتی چیزی کم نشود و به‌جای آن از بدنه سهامداری و پولی که در بازار مانده ارتزاق کند و این داستان چقدر شبیه دولتی است که به‌جای فروش اموال خود، به فکر خریدن اوراق بدهی از جیب سهامداران و نقدینگی موجود در بورس ماست.

آری آقای دولت و وزیر اقتصاد، بورس ماست! در سال گذشته فعالان بازار سرمایه حدود 20 هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده‌اند و در واقع بدون چانه‌زنی و از محل معاملات بورسی و فارغ سود و زیان معامله‌گران، دولت به چنین درآمدی دست یافت!

اما امسال با این وضع و حجم معاملات بعید است به نیمی از درآمد مالیاتی سال قبل از مسیر بورس دست یابد.

صد البته مقصر اصلی وضعیت جاری بازارسرمایه نیز دولت گذشته و فعلی است، دولتی که قرار بود «ظرف یک‌هفته به وضعیت بورس سر و سامان دهد»، «نرخ سود را با هدف کمک به تولید کاهش دهد»، «مالیات واحد‌های تولیدی را تا 10 درصد تقلیل دهد»، «قیمت‌گذاری دستوری را کنار گذارد و قیمت عادله را مبنا قرار دهد».

دولت در همه زمینه‌ها به‌عکس حرکت کرده و تازه خبر رسیده که چشم طمع به بهره مالکانه بیشتر در قالب بودجه 1401 دوخته و در حالیکه همگان را به تثبیت قیمت مجبور می‌کند.

خودش در صدد افزایش قیمت برق و گاز است! بهمین جهت برخی اعتقاد دارند که این شرایط بعمد ایجاد شده تا زمینه برای فروش بهتر اوراق بدهی اش فراهم شود!

بهرحال با توجه به اینکه قیمت اکثر سهام قابلیت افت چندانی ندارند واکنش طبیعی بازار به ابهامات موجود در فضای کسب و کار و همچنین قیمت گذاری دستوری این است که ناظر و تماشاگر باشد تا ببیند در افق پیش رو چه رخ خواهد داد.

تفسیر همین نکته در شاخص کل خود را بصورت نوسان محدود در سطوح تقریبی 1/350 میلیون واحد یا همان خط میانی کانال نزول (Mid line) نشان می‌دهد.

شاخص کل بورس روز گذشته در حالی که در ابتدای معاملات با رشد جزيی همراه بود کار خود را با 4065 هزار واحد کاهش به پایان رساند. شاخص هم وزن نیز افت 814 واحدی را به ثبت رساند.

بهرحال با توجه به اینکه قیمت اکثر سهام قابلیت افت چندانی ندارند واکنش طبیعی بازار به ابهامات موجود در فضای کسب و کار و همچنین قیمت گذاری دستوری این است که ناظر و تماشاگر باشد تا ببیند در افق پیش رو چه رخ خواهد داد.

افزایش قیمت دلار

دلار در مقایسه با روز گذشته به سطح 29 هزار و 150 تومان رسید این نرخ، یعنی کاهش 350 تومانی این ارز سبز که این روز‌ها بالارفتن آن هیچ منفعتی را حتی برای سهم‌های دلاری بورسی نداشت و باید اهالی بازارسرمایه به این درک برسند که نوسان دلار آنچنان تاثیری بر شاخص‌کل بازارسرمایه ندارد.

سکه همچنان در صعود

ز سوی دیگر بازار‌های موازی همچون سکه کماکان افزایشی بوده و شاید در ادامه معاملات امروز یا فردا یک وقفه در آن را مشاهده کنیم، زیرا نرخ سکه به 12 میلیون و 490 هزارتومان رسیده و این یعنی 40 هزارتومان بیشتر از معاملات دیروز!

همچنین باید اشاره داشت که هر سکه امامی با نرخ 12 میلیون و 690 هزارتومان نرخ‌گذاری شده و این سکه نیز البته 10 هزارتومان کاهش نرخ را در تابلو‌ها مشاهده کرده است.

قیمت نفت افزایشی شد

نفت برنت در معاملات امروز 1.81 درصد افزایش یافت و به 74.29 دلار در هر بشکه رسید، زیرا معامله گران در بحبوحه گمانه زنی هایی، مبنی بر واکنش اوپک پلاس برای مقابله با فشار‌های نزولی قیمت، معاملات خود را انجام میدهند.

انس جهانی طلا امروز همچنان تحت فشار فروش 0.24 درصد کاهش یافت و در 1783 دلار در هر انس قرار گرفت.

از شرق تا غرب

شاخص سهام شانگ‌های چین در معاملات روز گذشته 1.39 واحد کاهش یافت و شاخص سهام Nikkei 225 در معاملات روز گذشته با توجه عدم استقبال سرمایه گذاران 467 واحد نزولی بود؛  شاخص‌های سهام ایالات متحده در معاملات امروز افزایش یافتند به طوری که داوجونز 320 واحد افزایش یافت و S&P 500 و نزدک نیز حدود 2 درصد رشد کردند.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد