سهم دهک فقیر کمتر از یک درصد برنج کشور/ برنج خارجی هم قیمت برنج ایرانی شد

سهم دهک فقیر کمتر از یک درصد برنج کشور/ برنج خارجی هم قیمت برنج ایرانی شد

برنج از سفره دهک فقیر حذف شده است و این افراد قدرت خرید کمتر از یک درصد مصرف برنج کشور را دارند. دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اعلام این خبر می‌گوید: برنج خارجی هم قیمت برنج ایرانی شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج به تجارت‌‍‌نیوز گفت: قیمت برنج خارجی نزدیک به قیمت برنج ایرانی شده است. بنابراین تقاضایی برای خرید برنج خارجی وجود ندارد، چرا که مردم دیگر توان خرید برنج خارجی ندارند و برنج از سفره اقشار آسیب‌پذیر تقریبا حذف شده است.

مسیح کشاورز ادامه داد: آمارها می‌گویند در مجموع دهک اول و دوم و کسانی که عضو کمیته امداد و بهزیستی هستند امکان خرید برنج با حجم بیشتر از 20 هزار تن را ندارند.

این در حالی است که مصرف سالانه برنج در ایران حدود 3 میلیون تن است. بنابراین دهک فقیر توان خرید کمتر از یک درصد برنج مصرفی کشور را دارد.

برنج‌ سال گذشته هنوز در فروشگاه‌ها موجود است

سال گذشته مقامات مسيول اعلام کردند که واردات برنج نسبت به سال 1398 نصف شده است. به گفته دبیر انجمن واردکنندگان برنج، امسال همانند سال گذشته با کاهش واردات برنج رو به رو هستیم، چرا که تقاضا برای خرید برنج وجود ندارد و برنج‌های سال گذشته هنوز در فروشگاه‌ها موجود است.

کشاورز گفت: امیدواریم امسال برنج ایرانی گران نشود و تولیدکنندگان ایرانی بتوانند سهم از دست رفته برنج‌های خارجی در بازار را حفظ کنند. چنانچه امسال برنج ایرانی گران شود، ممکن است از این پس قشر متوسط جامعه دیگر توان خرید برنج ایرانی را هم نداشته باشد.

کشاورز همچنین گفت که وخیم شدن وضعیت ابتلا به کرونا در هندوستان اختلالی در صادرات برنج این کشور به ایران ایجاد نکرده است اما دستورات قرنطینه و ضوابط بهداشتی سختگیرانه شده است.

گفتنی است براساس تازه‌ترین آمار مرکز آمار ایران اسفند ماه سال گذشته قیمت برنج‌ وارداتی 150 درصد افزایش داشته است.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد