رشد 124 درصدی شاخص کل بورس در سال جاری

رشد 124 درصدی شاخص کل بورس در سال جاری

بورستهران - ایرنا - رییس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ارزش شاخص کل در ابتدای سال 512 هزار واحد بود که اکنون به یک میلیون و 150 هزار واحد رسیده است که نشانگر رشد 124 درصدی نسبت به ابتدای سال جاری است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، «حسن قالیباف اصل» امروز (چهارشنبه) در مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: وزیر اقتصاد و دارایی بیش از هر مدیر دیگری از بازار سرمایه حمایت کردهاست.

وی افزود: آزادسازی سهام عدالت از جمله دستورالعمل هایی بود که در ابتدای سال توسط رهبر معظم انقلاب تصویب و به مرحله ابلاغ رسید.

قالیباف اصل اظهار داشت:از دیگر فعالیت های سازمان بورس در سال جاری، واگذاری سهام دولتی از طریق صندوق های ETF به مردم بود که با استقبال خوب مردم همراه شد.

رییس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: ورود گسترده سهامداران جدید به بازار سرمایه که از سال گذشته شروع شد، باعث شد تا فضای بازار سرمایه تغییر کند و بازار سرمایه به واسطه ورود گسترده نقدینگی به این بازار مورد توجه قرار بگیرد.

وی گفت: تا مرداد حدود 120 هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید به سمت بازار سرمایه وارد شد، اتفاقی که امسال در بازار سرمایه رخ داد را تاکنون در این بازار شاهد نبودیم.

قالیباف اصل تاکید کرد: همیشه 200 هزار کد سهامداری در سال در بازار صادر می شد، صحنه بازار سرمایه امسال با سال های گذشته متفاوت بود.

رییس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: ابتدای سال ارزش بازار بورس و فرابورس دو هزار و 600 میلیارد تومان بود اما در تاریخ 30 دی ماه این آمار به 6 هزار هزار میلیارد تومان رسید که نشان دهنده رشد 152 درصدی نسبت به ابتدای سال است.

وی ادامه داد: ارزش شاخص کل در ابتدای سال 512  هزار واحد بود، اکنون این عدد به یک میلیون و 150 هزار واحد رسیده است که نشانگر رشد 124 درصدی نسبت به ابتدای سال جاری است.

رییس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تعداد کدهای سهامداری در ابتدای سال 10 میلیون کد بوده است که اکنون به 29 میلیون کد رسیده است.

وی افزود: ارزش مانده اوراق بدهی در ابتدای سال 150 هزار میلیارد تومان بود و اکنون به 293 هزار میلیارد تومان رسید.

قالیباف گفت: تعداد کدهای سهامداری با احتساب مشمولان سهام عدالت بیش از 57میلیون کد است که این تعداد کد سهامداری نسبت به سال های گذشته بی نظیر بوده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: ارزش معاملات کل سال گذشته 10 هزار هزار میلیارد تومان بوده است در حالی که امسال این عدد در 10 ماه سال جاری به 4 هزار هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: یکی از نکات مهم در بازار سرمایه سال جاری موضوع تامین مالی بوده است، ابتدای امسال هیات مدیره سازمان تصمیم مهمی را مبنی بر انتشار اوراق بدون ضمانت بانکی کرد، شرکت ها با توجه به رتبه بندی می توانند اقدام به انتشار اوراق کنند.

قالیباف اظهار داشت: سال گذشته اوراق منتشر شده توسط شرکت ها هفت هزار و 500 میلیارد تومان بود که امسال تاکنون این عدد 24 هزار میلیارد تومان رسیده است که همه این اوراق بدون ضمانت بانکی بوده است.

وی اظهار داشت: تقویت صندوق توسعه، برگزاری مجامع الکترونیکی، تشکیل بازار هدف، احیای EPS و پرداخت سود مجامع از طریق سجام از جمله اقدام هایی است که در سال جاری به مرجله اجرا رسید.
قالیباف با اشاره به اینکه امسال چهار میلیون نفر به صورت الکترونیکی احراز هویت شدند، اظهار داشت: در سال جاری با توجه به حضور گسترده سهامداران در بازار، همکاران فناوری تلاش کردند تا سامانه معاملات را تقویت کنند.
رییس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار به کمک شورای عالی بورس به صندوق های بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در پایان سال گذشته ارزش دارایی های صندوق ها  200هزار میلیارد تومان بود در حالی که این عدد اکنون به 412 هزار میلیارد تومان رسیده است.
قالیباف با اشاره به اینکه در سال جاری شاهد ورود حجم گسترده ای از نقدینگی به بازار بودیم، اظهار داشت: از ابتدای سال تا مرداد سال جاری، 120هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد بازار سرمایه شده است.
 وی با بیان اینکه از این به بعد قرار است اگر کسی می‌خواهد وارد بازار سرمایه شود یک  دوره 6 ماهه را طی کند، افزود: در صورت موفقیت در آزمون وارد بازار سرمایه شود که شرکت سپرده گذاری مرکزی زمینه های لازم برای اجرای این اقدامات را انجام داده است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد