اتفاقی عجیب در تعطیلات بازار ارز!/ دلار بعد از تعطیلات گران می‌شود؟

اتفاقی عجیب در تعطیلات بازار ارز!/ دلار بعد از تعطیلات گران می‌شود؟

یک کارشناس بازار معتقد است برخلاف همیشه که تعطیلات باعث رکود و نزول در بازار ارز می‌شد، این بار تعطیلات به افزایش قیمت ارز دامن زد و انتظار می‌رود که روز دوشنبه بازار با روند افزایشی کار خود را آغاز کند. اما دلیل افزلیش قیمت ارز چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، روز دوشنبه بنا بر به پیشنهاد قرارگاه عملیاتی و کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا و موافقت ريیس‌جمهور، تمامی ادارات استان‌های تهران و البرز از سه‌شنبه این هفته تا یکشنبه هفته آینده تعطیل اعلام شد. این را علی ربیعی سخنگوی دولت اعلام کرد.

پس از آن بانک‌ها و بازار متشکل ارزی هم تعطیل شدند. اقدامی که انتظار می‌رود بازار ارز را متاثر کند.

کامبیز افسری، فعال و کارشناس بازار ارز، تاثیر خبر این تعطیلی شش روزه بر بازار را این‌طور روایت می‌کند: ‌«از روز دوشنبه که اعلام کردند از فردا شش روز تعطیل است، بازار با خبر تعطیلی بانک‌ها دچار شوک ناگهانی شد و افرادی که ارز داشتند با این خطر مواجه شدند که ممکن است شش روز نتوانند ارز خود را بفروشند. به همین دلیل شروع به فروش کردند و قیمت‌ها پایین آمد تا آنجا که به 24 هزار و 300 تومان هم رسید».

او ادامه می‌دهد:«از بعد از ظهر روز دوشنبه اعلام شد که تعطیلی‌ها فقط شامل تهران و کرج است و شهرستان‌های اطراف همچنان فعل و انفعالات بانکی دارند و حتی برخی شعب منتخب هم در تهران به صورت کشیک باز هستند، دوباره تقاضا بالا رفت و قیمت تا 24 هزار و 450 تومان بالا رفت».

احتمال رشد شارپی از روز دوشنبه

به گفته افسری روزسه‌شنبه با این که اولین روز تعطیلات بود و انتظار می‌رفت نرخ‌ها کاهشی شود، همزمان شد با اعتراضات و ناآرامی‌ها در خوزستان. اخبار اعتراضات در روزنامه‌های داخل و اخبار خارجی منتشر شد. همین باعث شد تقاضا بالا برود و قیمت به 24 هزار و 600 تومان برسد.

این کارشناس توضیح می‌دهد:« ناآرامی‌های خوزستان بر بازار اثر دارد. اساسا هر چه ثبات اقتصادی کشور را تحت تاثیر قراردهد، می‌تواند اثرگذار باشد به ویژه درباره خوزستان که به علت منابع نفتی قلب اقتصادی ایران محسوب می‌شود. ناآرامی آن هم به خاطر دلیلی مثل تنش آبی که اعتراضی اجتماعی محسوب می‌شود، می‌تواند بازار و شرایط اقتصاد را متاثر کند البته باز هم به طرز برخورد مسيولان به این موضوع بستگی دارد»

افسری ادامه می‌دهد:« در تعطیلات با این که معاملات رسمی نداریم اما فعالیت‌هایی در بازار آزاد همچنان جریان دارد چون عده‌ای دسترسی به ارز دارند. بعضی هم نیاز ضروری به ارز دارند از جمله مسافرانی که نمی‌دانستند چند روز تعطیلی پیش‌رو است و ارز مورد نیازشان را نخریده‌ بودند. فکر می‌کنم با توجه به شرایط فعلی، تقاضا در این چند روز تعطیلی بالا باشد. این اتفاقی خلاف همیشه است چون همواره در تعطیلات بازار دچار رکود و قیمت‌ها نزولی می‌شد».

این کارشناس معتقد است روز دوشنبه که اولین روز کار رسمی بازار بعد از شش روز تعطیلی است، بازار با نرخی افزایشی آغاز می‌شود. او در نهایت می‌گوید:« من حتی احتمال رشد شارپی نرخ را هم می‌دهم اما باز هم بستگی دارد به اتفاقات چند روز پیش‌رو. اگر مسيولان بتوانند سریعتر مشکل مردم خوزستان را با آرامش و درایت حل کنند احتمالا دلار با شیب کمی افزایشی می‌شود اما اگر اتفاقات بدی رخ دهد و برخی کشورهای اطراف هم از شرایط سواستفاده کنند، احتمال رشد شارپی قوی می‌شود».

مطالعه بیشتر: 2 سیگنال جدید برای قیمت دلار / خبری که دلار را گران کرد

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد