افزایش 60 درصدی میانگین قیمت نفت

افزایش 60 درصدی میانگین قیمت نفت

صندوق بین‌المللی پول (IMF) در جدیدترین گزارش خود پیش بینی کرد میانگین قیمت نفت در سال 2021 تقریبا 60 درصد بالاتر از سال 2020 خواهد بود و به 65 دلار و 68 سنت در هر بشکه می‌رسد.

به گزارش بورس نیوز، صندوق بین‌المللی پول در واقع پیش بینی که در ژوییه از افزایش قیمت‌های نفت در سال 2021 داشت را حفظ کرد.


  • بیشتر بخوانید: افت قیمت طلای سیاه در معاملات امروز

تحلیلگران صندوق بین‌المللی پول پیش بینی می‌کنند میانگین قیمت نفت در سال 2022 به 64 دلار و 52 سنت در هر بشکه می‌رسد و از نظر واقعی در میان مدت بدون تغییر خواهد ماند. این وام دهنده جهانی اعلام کرد میانگین قیمت نفت در سال میلادی جاری 59 درصد بالاتر از میانگین قیمت 41 دلار و 29 سنت در سال 2020 خواهد بود.

با این حال تحلیلگران صندوق بین‌المللی پول بر این باورند که در بلندمدت قیمت‌های نفت کاهش پیدا می‌کند و در سال 2026 به 56 دلار و 30 سنت می‌رسد.

طبق گزارش صندوق، عواملی که در کوتاه مدت به رشد قیمت‌های نفت کمک می‌کنند، شامل کاهش سطح تولید جهانی به دلیل افت سرمایه گذاری در یک سال گذشته و ادامه محدودیت عرضه از سوی اوپک پلاس است. عواملی که می‌توانند باعث کاهش قیمت‌ها شوند، شیوع گسترده واریانت جدید ویروس کرونا و سطح تولید بالاتر از سوی ایران، لیبی و ونزويلا و همچنین افزایش تولید نفت شیل در آمریکا خواهد بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری تاس، صندوق بین‌المللی پول به جهش قیمت‌های گاز در سال 2021 هم اشاره کرد. به گفته کارشناسان صندوق، رشد قیمت‌های نفت به افزایش تقاضا برای زغال سنگ منجر می‌شود. با این حال در بلندمدت این گاز طبیعی خواهد بود که به دلیل برنامه‌های کاهش آلایندگی گاز‌های گلخانه ای، با تقاضای بالایی روبرو می‌شود.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد