تاثیر مثبت بورس کالا بر سهام شرکت های سیمانی

تاثیر مثبت بورس کالا بر سهام شرکت های سیمانی

برخی از مسوولان مخالف عرضه سیمان در بورس کالا هستند، درحالی که تنها مشکل فعلی صنعت سیمان کشور قطعی برق است و نمی توان هیچ مشکل دیگری را به این بازار نسبت داد.

حامد اصل روستا، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: به محض اینکه برق صنعت سیمان وصل شود و نامه نگاری رییس سازمان بورس و وزیر صمت مبنی بر عرضه سیمان کل کشور به بورس کالا به مرحله اجرا برسد، می توان شاهد بهبود وضعیت صنعت سیمان بود.

وی افزود: با عرضه سیمان در بورس کالا، قیمت این محصول استراتژیک در مسیر تعادلی قرار می گیرد و دیگر صنعت سیمان با هیچ مشکلی در کشور مواجه نخواهد بود.

وجود شفافیت در بورس کالا

اصل روستا وجود شفافیت در بورس کالا را اصلی ترین مزیت این بازار دانست و گفت: به دلیل شفافیت های ایجاد شده در معاملات و قیمت ها شاهد تاثیر مستقیم آن بر محصولات عرضه شده در بورس کالا خواهیم بود.

او با بیان اینکه با معامله محصولات سیمانی ها در بورس کالا شاهد تاثیر مستقیم آن در سهام سیمانی و روند مثبت آنها در بازار سهام بودیم، گفت: سهام سیمانی ها در دو روزاخیر و به دلیل حاشیه های ایجاد شده در بازار سیمان و بورس کالا در روند منفی قرار گرفتند و ضرر و زیان هایی به سهامداران تحمیل کردند.

به گفته اصل روستا، زمانی که بازار سیمان به تعادل برسد قیمت ها با کاهش همراه می شود که این موضوع به نفع مصرف کننده نیز خواهد بود.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان اظهار داشت: اگر سیمان از بورس کالا خارج شود، باز هم به دلیل قطعی برق و عدم عرضه این محصول در بازار با افزایش قیمت ها مواجه خواهیم بود، این بدین معناست که بورس کالا هیچ نقشی در افزایش قیمت های اخیر نداشته است.

وی با بیان اینکه زمانی که عرضه سیمان در بازار کاهش پیدا کند، سیمان با افزایش قیمت همراه می شود، گفت: اکنون دو روز است که زمزمه خروج سیمان از بورس کالا مطرح شده است و به وضوح شاهد تاثیر منفی آن در بازار هستیم که این موضوع به ضرر سهامداران حاضر در بازار سرمایه خواهد بود.

اصل روستا با اشاره به اینکه اکثر فعالان حاضر در بازار با توجه به آگاهی هایی که نسبت به مزایای عرضه محصولات در بورس کالا دارند به شدت موافق اجرای این اتفاق هستند، گفت: اکثر هلدینگ ها با نامه نگاری های خود به دنبال عرضه کلیه محصولات سیمان به بورس کالا هستند.

عرضه و تقاضا، اصلی ترین سازوکار بورس کالا

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان با بیان اینکه عرضه و تقاضا به عنوان اصلی ترین ساز و کار بورس کالا تلقی می شود، گفت: طبیعی است زمانی که با قطعی برق همراه هستیم عرضه در بازار کاهش می یابد و با افزایش قیمت ها در بازار روبرو می شویم، در حالی که به محض تنظیم عرضه سیمان در بورس قیمت ها در مسیر تعادلی قرار می گیرند.

او معتقد است، خروج سیمان از بورس کالا به نفع هیچ ارگانی نخواهد بود اما اینکه به چه دلیل برخی به دنبال خروج آن در بورس کالا هستند هنوز مشخص نشده است.

اصل روستا به قیمت گذاری دستوری اشاره کرد و گفت: ما مخالف قیمت گذاری دستوری هستیم چراکه قیمت گذاری فقط به نفع دلالان و به ضرر سهامداران و تولیدکنندگان خواهد بود.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان اظهار داشت: اکنون صورتجلسه ای از وزارت صمت به ما ابلاغ شده است در این زمینه که برق کارخانه های سیمان وصل شده است در حالی که چنین صحبتی اشتباه است و همچنان با قطعی برق در کارخانه ها روربرو هستیم.

وی خاطرنشان کرد: کوره سیمان باید به طور دايم روشن باشد به همین دلیل نیازمند 70 درصد تقاضا (دیماند) است، در حالی که اکنون 10 درصد دیماند به ما تعلق گرفته است و این موضوع مشکل در تداوم فعالیت ها را ایجاد کرده است.

*خبرنگار: دنیا زنوزی

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد