تناقضات پرونده کشف ماینر در شرکت بورس تهران / سازمان بورس تا پایان رسیدگی به پرونده، اطلاعاتی منتشر نخواهد کرد

تناقضات پرونده کشف ماینر در شرکت بورس تهران / سازمان بورس تا پایان رسیدگی به پرونده، اطلاعاتی منتشر نخواهد کرد

پس از اطلاعیه روز گذشته شرکت بورس تهران درمورد تکذیب انتشار شایعه‌ای مبنی بر وجود ماینر شخصی در این شرکت، سازمان بورس و اوراق بهادار از رسیدگی به این موضوع به طور...

به گزارش اقتصادآنلاین؛ روز گذشته، پس از تکذیب اخباری مبنی بر کشف چند دستگاه ماینر در شرکت بورس تهران توسط مدیرعامل این شرکت، سازمان بورس و اوراق بهادار، خبر را تایید و اعلام کرد که دستگاه‌ها شخصی نبوده‌اند. با وجود پیگیری‌های امروز اقتصادآنلاین برای کسب اطلاعات بیشتر (مانند تعداد دستگاه‌های کشف‌شده، محل کشف ماینر، منبع خبر و...) از مسيولان سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر بر شرکت‌های زیرمجموعه خود، از ارايه اطلاعات بیشتر خودداری و اعلام کردند به دلیل در دست بررسی بودن پرونده، جزییات را منتشر نخواهند کرد.

با این حال، مصطفی بهشتی سرشت، عضو هیات مدیره و معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین درمورد کشف چند دستگاه ماینر در شرکت بورس تهران گفت: اطلاعاتی پیرامون این موضوع وجود دارد، اما در بحث رسیدگی به پرونده‌های تخلفات، آیین‌نامه‌ای موجود بوده و تا زمانی که تخلف در حال رسیدگی است، از بیان جزییات آن معذور هستیم. زیرا امکان ایجاد اختلال در فرآیند رسیدگی وجود دارد و ممکن است مبنایی برای تهمت و سوءتفاهم شود.

وی افزود: اطلاعیه‌ای که روز گذشته توسط سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شد، قصد ایجاد اطمینان برای فعالان بازار سرمایه و اهالی رسانه را داشت و این پرونده به طور ویژه از جنبه‌های مختلف در دست بررسی است.

بهشتی سرشت تصریح کرد: شواهد و مدارکی مطرح شده است که به دنبال آن، برخی از دوستان برای پاسخگویی و تطبیق مدارک دعوت شده‌اند و نتیجه نهایی توسط سازمان، اطلاع‌رسانی خواهد شد. همچنین در مقطعی که اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت، شرط شفافیت را رعایت خواهیم کرد.

معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: خواهش من این است که اهالی رسانه به اطلاعیه روز گذشته اکتفا کنند و به گمانه‌زنی نپردازند. معاونت حقوقی سازمان در حال جمع‌آوری اطلاعات است و در موعد مقرر، اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

لازم به ذکر است که اقتصادآنلاین در تماس با جعفر جمالی، معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار نیز، سوالات خود را مطرح کردپاسخی مشابه دریافت کرد.

روز گذشته نیز، علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس تهران درمورد صحت یا کذب بودن این موضوع گفت: این موضوع صحت ندارد و آنهایی که آن را مطرح کرده‌اند، اشتباه کرده‌اند. صحرایی از پاسخ به دیگر سوالات امتناع کرد. همچنین بهشتی سرشت، معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار، روز گذشته اعلام کرد: در مورد اینکه گفته می‌شود "این دستگاه‌ها متعلق به شخص خاصی بوده است"، باید بگویم با اطلاعاتی که تاکنون به دست آورده‌ام، این دستگاه‌ها شخصی نبوده‌اند. اما به طورکلی، چنین فعالیتی خارج از فعالیت‌های شرکت بورس محسوب می‌شود و این مجموعه باید پاسخگو باشد.

وی اضافه کرد: شخصا دستگاه‌ها را رویت نکرده‌ام، اما چند روزی است که بحث آن مطرح است. باز هم تاکید می‌کنم که این شرکت باید پاسخگو باشد، چراکه سهامدار دارد و سهامداران هم باید خواهان پاسخگویی باشند.

تایید وجود ماینر، تکذیب استخراج

همچنین شرکت بورس تهران در واکنش به خبر کشف چند دستگاه ماینر در این شرکت، استفاده از آنها را در راستای پروژه تحقیقاتی دانست و اعلام کرد: نظر به انتشار شایعه‌ای مبنی بر وجود ماینر شخصی در این شرکت، بورس تهران شایعات مطرح شده در این زمینه را قویا تکذیب می‌کند و بدینوسیله اعلام می‌دارد رمزارزها به عنوان دارایی دیجیتال، نیازمند قانون‌گذاری در کشور است و چندی پیش نیز با توجه به مطالبه فعالان این حوزه، از سوی مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار، پیشنهاد تاسیس صندوق‌های مبتنی بر رمزارز مطرح شد.

شرکت بورس تهران اعلام می‌دارد از ابتدای سال 1399، با توجه به نگرانی ها از کوچ نقدینگی به سمت رمزارزها و ایجاد بحران خروج نقدینگی از بازار سرمایه، این موضوع به عنوان پروژه‌ای تحقیقاتی پس از بررسی در کمیته‌های فرعی هیات مدیره و اخذ تايیدیه هیات مدیره وقت بورس تهران (به عنوان نمایندگان سهامداران) و کسب موافقت اصولی وزارت صمت، مطرح و اجراى طرح محدود R&D استخراج رمزارز و محاسبه عینی نرخ ROI آنها توسط شرکت بورس اوراق بهادار صورت. این فعالیت تحقیقاتی و آزمایشی پس از مدت کوتاهی در همان سال متوقف شد.

پس از تکذیب شرکت بورس تهران، سازمان بورس و اوراق بهادار با انتشار اطلاعیه‌ای جهت تنویر افکار عمومی، کشف تعدادی ماینر را که از سوی شرکت بورس تهران مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت، تایید و اعلام کرد: در ادامه بررسی مشخص شد که فعالیت مزبور در گزارش ها و حساب‌های شرکت به طور کامل ثبت و افشا نشده و با توجه به اینکه بدوا چنین امری با اساسنامه و رسالت شرکت بورس نیز همخوانی نداشته است، موضوع به معاونت حقوقی سازمان ارسال شده است. رسیدگی به این موضوع به طور فوق‌العاده در دستور کار کمیته رسیدگی به تخلفات سازمان قرار گرفته و برای بررسی کم و کیف و ابعاد تخلفات این موضوع، مدیران بورس تهران فراخوانده شده‌اند. بدیهی است بعد از رسیدگی کامل و ارزیابی توضیحات و مستندات این امر که در حوزه داخلی شرکت رقم خورده است، نتایج رسیدگی و جزییات امر و تصمیم سازمان اطلاع‌رسانی خواهد شد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد