ادعاهای غیرمسيولانه؛ از بورس تا دلار

ادعاهای غیرمسيولانه؛ از بورس تا دلار

اظهارنظرهای محمود واعظی، رییس دفتر ریاست جمهوری در خصوص دلار حاشیه‌ساز شده‌‌ و اینگونه برداشته شد که دولت تعمدا نرخ ارز را افزایش داده‌است.هرچند از صحبت‌های واعظی...

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ آرامش و اطمینان از آینده حلقه گمشده این روزهای اقتصاد کشور است. مسيله‌ای که هر چند تحریم‌ها در شکل‌گیری آن موثر بوده‌ اما مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای گاه ‌و‌ بی‌گاه برخی مسيولان نیز تاثیر بسزایی داشته‌است. در غالب کشورها سیاست‌گذاران در سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها و پیام‌های شبکه‌های اجتماعی می‌کوشند تا اظهارنظر غیرتخصصی و خلاف واقع نکنند. اما در ایران مصاحبه‌های غیرمسيولانه سیاست‌گذاران به منشاء بسیاری از نااطمینانی‌های اقتصاد ایران تبدیل شده‌ است.

محمود واعظی، رییس دفتر ریاست جمهوری یکی از افرادی است که طی چند وقت اخیر با اظهارنظرهای غیرتخصصی خود فضای اقتصادی کشور را ملتهب کرد‌ه‌است.

در شهریور امسال و در بحبوحه ریزش بورس بود که واعظی در برنامه گفتگوی ویژه خبری، محدوده حمایتی شاخص کل را یک میلیون و 600 هزار واحد بیان کرد. اظهار نظری که تعجب بسیاری از کارشناسان را به همراه داشت و از آن زمان شاخص بیش از 30 درصد اصلاح کرد. اوایل بهمن نیز واعظی با بیان اینکه باید دخالت‌ها در بورس کاهش یابد گفت که روند بورس قطعا تغییر خواهد کرد؛ اتفاقی هرگز رخ نداد!

حالا چند روزی است که اظهار نظرهای رییس دفتر ریاست جمهوری در خصوص بازار ارز حاشیه‌ساز شده‌است. واعظی گفته بود که از نظر اقتصادی نرخ ارز 25 یا 27 هزار تومان نیست و ما این کار را کردیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را اداره کنیم. اظهار نظر واعظی موجب شد تا این برداشت شود که دولت تعمدا نرخ ارز را افزایش داده‌است و واکنش بانک مرکزی را در پی داشت و تلویحا مسيولین را به سکوت در خصوص مسايل ارزی کشور دعوت کرد.

واعظی اما بلافاصله صحبت‌های خود را اصلاح کرد و آن را سوءبرداشت دانست و گفت که عامل افزایش نرخ ارز تحریم‌هاست و دولت هیچگاه به دنبال گران کردن دلار نبوده و قیمت بالای ارز را یکی از موانع مهم اداره کشور می‌داند.

عبدالناصر همتی، رییس بانک مرکزی نیز با انتشار پستی به اظهار نظرهای واعظی واکنش نشان داد. همتی بیان داشت اعلام سیاست‌های بانک مرکزی توسط این بانک جزء پیش شرط‌ های قبول مسيولیتش بوده است. همچنین او در این پست بیان کرد که قطعا بهترین کمک مسيولین به بانک مرکزی و نیز ثبات در بازارهای پول و ارز عدم اظهار نظر در اینباره است!

به نظر می‌رسد رییس دفتر ریاست جمهوری بهتر باشد با توجه به شرایط ویژه اقتصادی و سیاسی کشور به توصیه رییس بانک مرکزی توجه کند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد