پاساژی که به اندازه جمعیت ایران بازدیدکننده دارد!

پاساژی که به اندازه جمعیت ایران بازدیدکننده دارد!

رقابت برای ساخت مجمتع‌های تجاری بزرگ‌تر و بزرگ‌تر و جلب مشتریان بیشتر و بیشتر، حالا به قاره آسیا رسیده و فهرست بزرگ‌ترین مجتمع‌های تجاری در دنیا نشان می‌دهد که عمده آنها حالا در قاره آسیا واقع شده‌اند.

تجارت نیوز: رقابت برای ساخت مجمتع‌های تجاری بزرگ‌تر و بزرگ‌تر و جلب مشتریان بیشتر و بیشتر، حالا به قاره آسیا رسیده و فهرست بزرگ‌ترین مجتمع‌های تجاری در دنیا نشان می‌دهد که عمده آنها حالا در قاره آسیا واقع شده‌اند.

سازندگان «ایران‌مال» ادعا می‌کنند که این پروژه، بزرگ‌ترین مرکز خرید در جهان بر اساس معیار مساحت است. با حدود 1٫95 میلیون مترمربع فضای تجاری، این ادعا پربیراه هم نیست و این مرکز خرید در تهران، بزرگ‌ترین در نوع خود در جهان است.

رتبه دوم، با فاصله‌ای بسیار زیاد، به «دبی‌مال» (The Dubai Mall) با حدود 1٫12 میلیون متر مربع تعلق دارد که در شهر «دبی» واقع شده است. رتبه سوم، از آن مجتمع تجاری South China Mall در شهر «دونگوان» (Dongguan) در چین است، که 659 هزار مربع فضای تجاری قابل اجاره‌دادن دارد، یعنی تنها حدود یک سوم «ایران‌مال».

با این همه، مساحت یک مرکز خرید نمی‌تواند تنها عامل برتری آن بر نمونه‌های مشابه باشد: برآوردها نشان می‌دهند که تنها در سال 2019 میلادی (پیش از همه‌گیری کرونا) حدود 84 میلیون نفر از «دبی‌مال» بازدید کرده‌اند. در واقع، این مجتمع تجاری در یک سال به اندازه کل جمعیت ایران بازدیدکننده داشته است.

هلدینگ ساختمانی «اعمار» (Emaar Properties)، مالک «دبی‌مال»اعلام کرده که در نیمه نخست سال 2021 میلادی، حدود 560 میلیون دلار از محل بازدید گردشگران از این مجتمع تجاری، سود خالص داشته است.

اگر این روند تا پایان سال جاری میلادی به همین شکل ادامه داشته باشد، رقم نهایی سود خالص این شرکت از همین یک مجتمع تجاری، می‌تواند به حدود 1٫1 میلیارد دلار برسد.

با قیمت کنونی دلار در ایران، این رقم معادل حدود 30 هزار میلیارد تومان است، یعنی ماهانه حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان یا روزانه حدود 83 میلیارد تومان سود خالص.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد