دلیل کمیابی روغن موتور در بازار چیست؟/ افزایش حضور روغن های تقلبی

دلیل کمیابی روغن موتور در بازار چیست؟/ افزایش حضور روغن های تقلبی

اقتصاد کلانتسنیم نوشت:در حال حاضر با خط و نشان های وزارت صنعت تاحدودی بازار عرضه روغن موتور در سطح تهران مدیریت شده اما در استانهای مختلف همچنان عرضه روغن به صورت قطره چکانی است.

از ابتدای سال جاری بازار روغن موتور با نوسانات مختلفی در عرضه و قیمت محصولات روبرو شده است. تولیدکنندگان در آن مقطع معتقد بودند هزینه های تولید افزایش پیدا کرده و باید متناسب با افزایش مواد اولیه قیمت ها هم اصلاح شود.

همین امر باعث شد که بتوانند در خردادماه افزایش 25 درصدی قیمت محصولات را از سازمان حمایت دریافت کنند اما بعد از صدور مجوز افزایش قیمت ها تولیدکنندگان از این موضوع ناراضی بوده و معتقد بودند باید درصد بیشتری برای افزایش قیمت ها لحاظ می شد تا هزینه های سربار مواد اولیه برطرف شود اما سازمان حمایت اعلام کرد تغییری در افزایش قیمت ها اعمال نمی شود و شرکتها فقط می توانند تا 25 درصد قیمت محصولات خود را افزایش دهند.

در آن مقطع برخی از واحدهای تولیدی که رضایت چندانی از درصد افزایش قیمت ها نداشتند به کاهش عرضه محصول در بازار اقدام کردند که همین موضوع عاملی شد تا قیمت روغن در بازار روند صعودی را طی کند.

قیمت روغن موتور ارتباطی با ارز دولتی و 4200 ندارد

کاهش عرضه روغن باعث شد واسطه گران در بازار زیاد شده و هرکس قیمت روغن را به صورت سلیقه ای اعلام کند که همین امر نارضایتی مردم را در خصوص قیمت های بالای روغن در بازار به وجود آورد. در نهایت وزارت صنعت با مشاهده تخلفات موجود در بازار اعلام کرد باید قیمت روغن متناسب با قیمت درج شده بر روی کالاها باشد و اگر تخلفی در این زمینه صورت گرفت باید برخورد لازم با آنها انجام شود.

به اعتقاد معاونت بازرسی و نظارت وزارت صنعت نرخ درج شده روی بسته های روغن موتور ملاک عرضه به مشتری بود و درصورت رعایت نشدن این قیمت از سوی صنف با متخلفان برخورد قانونی انجام خواهیم داد. البته قیمت روغن موتور براساس نرخ روز بازار تولید می شود و ارتباطی با ارز دولتی و 4200 ندارد.

همچنین کالاهایی که با نرخ قبلی تولید شده و در بازار و انبارها موجود است باید به قیمت قبلی عرضه شود. درصورتی که واحد صنفی روغن موتور را گرانتر از قیمت درج شده بر روی بسته ها عرضه کنند مرتکب تخلف شده اند.

در حال حاضر با خط و نشان های وزارت صنعت تاحدودی بازار عرضه روغن در سطح تهران مدیریت شده اما در استانهای مختلف همچنان عرضه روغن به صورت قطره چکانی است.

آل سارا ريیس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن در همین ارتباط می گوید: در دو ماهه گذشته نوسانات مختلفی در بازار روغن به وجود آمده است اما خوشبختانه با تدابیر انجام شده تاحدودی در تهران بازار مدیریت شده است.

وی در رابطه با ابتکار اتحادیه در عرضه روغن به ارايه توضیحاتی پرداخت و گفت: به چهار شرکت تولیدکننده روغن چندین بار اعلام کرده ایم که اقدامات لازم را برای افزایش تولید و عرضه محصول به بازار انجام دهند اما سه شرکت هنوز اقدامات قابل قبولی را در این رابطه انجام نداده است.

حضور روغن های تقلبی نیز در بازار
ريیس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن ادامه داد: اتحادیه برای رفع این مشکل با یکی از تولیدکنندگان توافقی کرده که براساس آن هر واحد صنفی می تواند با مراجعه به اتحادیه محصول این شرکت تولیدی را بدون واسطه و با قیمت مصوب دریافت کند این موضوع خود می تواند در سقوط قیمت ها در بازار موثر باشد.

آل سارا اضافه کرد: این شرکت 20 درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده و عرضه مستقیم کالاهای آن در بازار می تواند نقش مهمی در کاهش قیمت ها داشته باشد.

وی با تاکید براینکه در دو ماه گذشته که افزایش قیمت روغن موتور در بازار اتفاق افتاد حضور روغن های تقلبی نیز در بازار رونق پیدا کرده بود، افزود: با کاهش قیمت ها فضا برای فروش روغن های تقلبی هم کم شده اما لازمه مدیریت این موضوع همکاری واحدهای تولیدی روغن است اگر آنها کالا به اندازه کافی به بازار عرضه کنند مدیریت اوضاع قابل قبول تر خواهد بود.

بیشتر بخوانید:
  • کمیابی بازار روغن موتور را به کدام سمت می برد؟/ عرضه قطره چکانی روغن

220 256

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد