هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره قیمت نفت

هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره قیمت نفت

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در جدیدترین گزارش خود هشدار داد بازار‌های جهانی نفت دچار کمبود قابل توجه عرضه می‌شوند مگر این که تولیدکنندگان اوپک پلاس به بن بست مذاکرات پایان داده و با افزایش تولید موافقت کنند.

خبرگزاری ایسنا: آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در جدیدترین گزارش خود هشدار داد بازارهای جهانی نفت دچار کمبود قابل توجه عرضه می شوند مگر این که تولیدکنندگان اوپک پلاس به بن بست مذاکرات پایان داده و با افزایش تولید موافقت کنند.

بن بست اخیر اوپک پلاس که در پی اختلاف میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی ایجاد شد، مانع تصویب افزایش تولید شد و در نتیجه سطح تولید این گروه در ماه میلادی آینده بدون تغییر می ماند در حالی که مصرف سوخت در مقایسه با اوایل همه گیری کووید 19، بهبود پیدا کرده و فصل رانندگی تابستانی تقاضا را به اوج رسانده است.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد بن بست اوپک پلاس باعث عمیق شدن کمبود عرضه شده و به بالا بردن قیمتهای سوخت منجر می شود که به نوبه خود به تورم دامن زده و به روند احیای شکننده اقتصاد آسیب وارد می کند. نفت برنت اکنون بالای 75 دلار در هر بشکه معامله می شود که بالاترین رکورد دو سال اخیر است.

اوپک و متحدانش به تدریج در حال احیای محدودیت عرضه ای هستند که از ماه مه سال 2020 به اجرا گذاشتند اما اختلاف میان دو تولیدکننده خاورمیانه ای که بر سر سهمیه تولید امارات متحده عربی بوده، مانع ادامه تسهیل محدودیت عرضه این گروه شده است.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، این اختلاف در لحظه نامناسبی به وقوع پیوسته است. اشباع ذخایر نفت که در دوران همه گیری ایجاد شده بود، از میان رفته و ذخایر اکنون پایین سطح میانگین خود قرار دارند. در این بین به نظر می رسد تقاضای جهانی برای نفت امسال 5.4 میلیون بشکه در روز در مقایسه با سال 2020 رشد می کند. رشد اقتصادی جهانی قوی، رشد نرخ واکسیناسیون و تسهیل تدابیر فاصله گذاری اجتماعی از بهبود تقاضای جهانی برای نفت تا پایان سال میلادی جاری پشتیبانی خواهند کرد.

اوپک پلاس در آستانه تصویب طرح افزایش تولید ماهانه 400 هزار بشکه در روز از اوت تا دسامبر سال 2021 بود. اما مذاکرات این گروه در پنجم ژوییه بی نتیجه ماند و با وجود تلاشهای میانجی گیری که برای حل اختلاف انجام شده، این توافق همچنان در بن بست مانده است. نمایندگان این گروه می گویند اکنون که فروش اوت مشخص شده و اکثر کشورهای منطقه خلیج فارس برای تعطیلات مذهبی آماده می شوند، مذاکرات در دور بعدی دیدار تولیدکنندگان به حجم عرضه سپتامبر متمرکز خواهد شد.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نشان می دهد حتی اگر اوپک پلاس توافق کند، افزایش تولید 400 هزار بشکه در روز که این گروه در نظر داشت، پاسخگوی نیاز مصرف کنندگان نخواهد بود.

بنا بر برآورد آژانس بین‌المللی انرژی، این گروه در ژوين 40.9 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد. حتی اگر اوپک پلاس به افزایش تولید برنامه ریزی شده در ماه میلادی جاری ادامه دهد، تولیدش به میزان قابل توجهی کمتر از 43.45 میلیون بشکه در روز خواهد بود که آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی کرده بود باید این گروه در نیمه دوم سال 2021 تولید کند.

این امر باعث کاهش بیشتر سطح ذخایر خواهد شد. ذخایر نفت در کشورهای توسعه یافته در حال حاضر 10.8 میلیون بشکه پایین میانگین پنج ساله (2015 تا 2019) است. این ذخایر در اوج اشباع در تابستان سال گذشته 250 میلیون بشکه بالای این میانگین بود.

قیمتهای نفت از زمان بن بست مذاکرات اوپک پلاس نوسانی مانده زیرا معامله گران در برابر نتایج احتمالی که شامل وقوع یک جنگ قیمت نفت مشابه اوایل سال 2020 بود، سرگردان مانده اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد احتمال جنگ بر سر سهم بازار حتی اگر بعید باشد، روی بازارها سایه افکنده است. هر نتیجه ای که به دنبال داشته باشد، نوسانی که گریبانگیر بازارها می شود به معنای آن است که به نفع هیچ کدام از تولیدکنندگان یا مصرف کنندگان نخواهد بود.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد