سیگنال جدید کاهش منابع ارزی / تبلیغات خرید ملک خارجی ممنوع شد!

سیگنال جدید کاهش منابع ارزی / تبلیغات خرید ملک خارجی ممنوع شد!

بعد از ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور، حالا تبلیغات خرید ملک در خارج از کشور هم ممنوع شده است. ممنوعیتی که هدف آن جلوگیری از خروج ارز از کشور است.

به گزارش تجارت‌نیوز، ساترا (سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر) تذکر کتبی برای رسانه‌های مختلف ارسال و در آن اعلام کرده که انتشار هرگونه تبلیغ مبنی بر خروج سرمایه انسانی، فکری و مالی از کشور ممنوع است.

تسنیم اعلام کرده که این دستورالعمل پس از آن صادر شده که بسیاری از رسانه‌ها در تبلیغات خود خرید ملک در خارج از کشور را تبلیغ کردند. اما چقدر ارز در این مدت خارج شده است و این ممنوعیت جدید چه سسگنالی به بازار ارز می‌دهد؟

خروج 100 میلیارد دلار سرمایه از کشور!

آمارهای مختلف نشان می‌دهد که در چند سال گذشته مهاجرت و خروج سرمایه‌های مالی از ایران شدت گرفته است. تنها در یک مورد، مرکز آمار ترکیه اعلام کرد که شهروندان ایرانی دومین خریدار املاک ترکیه هستند.

پیش از این هم مجتبی یوسفی، نماینده اهواز گفته بود: «از سال 97 تا 99 معادل 7 میلیارد دلار ارز برای خرید ملک در ترکیه از کشور خارج شده است.»

اسفند سال گذشته هم مسعود خوانساری، ريیس اتاق بازرگانی تهران گفته بود بین سال‌های 90 تا 98 حدود 100 میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده و بخش مهم آن در بازار املاک کشورهای همسایه سرمایه‌گذاری شده است.

خروج ارز از کشور در حالی شدت گرفته که ایران از سال 97 به بعد و با تشدید تحریم‌ها، با کاهش جدی منابع ارزی مواجه شده است.

7 برابر درآمد نفتی، به ترکیه رفت

به گفته محمدباقر نوبخت، ريیس سازمان برنامه و بودجه دولت روحانی، درآمد نفتی ایران در سال 99 حدود 1٫2 میلیارد دلار بوده است. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس هم می‌گوید درآمد نفتی شش ماهه سال 99 دولت 700 میلیون دلار بوده است.

بر اساس آمار معاونت اقتصادی دولت ريیسی در شش ماهه نخست امسال هم درآمد نفتی ایران 1٫2 میلیارد دلار بوده است.

آمارهایی که نشان می‌دهد ایرانیان در دو سال گذشته، هفت برابر درآمد نفتی سالانه در ترکیه ملک خریده‌اند و ارز از کشور خارج کرده‌اند.
در مقابل ایران در چند سال گذشته نتوانسته سرمایه جدیدی جذب کند و منابع ارزی خود را افزایش دهد.

سیگنال جدید به بازار ارز

منابع ارزی ایران در شرایطی است که هم مساله آزادسازی واردت خودرو در تعلیق مانده و هم اخیرا دولت واردات لوازم خانگی به کشور را ممنوع کرد. گفته می‌شود یکی از دلایل این ممنوعیت کمبود منابع ارزی است و دولت ترجیح می‌دهد منابع ارزی محدود خود را صرف واردات کالاهای اساسی کند؛ نه واردات خودرو یا لوازم خانگی.

حالا جز نهادهای اقتصادی، نهادهای غیراقتصادی هم قرار است مانع خروج ارز از کشور شوند. نمونه آن هم ممنوعیت تبلیغ خروج ارز و سرمایه از کشور است.

اگرچه در این بخشنامه به سرمایه‌های انسانی و فکری هم اشاره شده اما به نظر می‌رسد تاکید اصلی بر مساله خروج ارز از کشور باشد.

اما سوالی که در هنگام این ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها به آن جواب داده نشده این است که چرا خروج سرمایه از ایران شدت گرفته و کدام سیاست‌ها مردم و اقتصاد را به این سمت سوق داده است؟

مطالعه بیشتر: رفتار متناقض دلار و سکه / آخرین قیمت دلار پیش از امروز 4 آبان

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد