بعد از تهران، نوبت مهاجرت کرجی‌ها شد / چرا مردم مهاجرت می‌کنند؟

بعد از تهران، نوبت مهاجرت کرجی‌ها شد / چرا مردم مهاجرت می‌کنند؟

برخی برای نبود آب و برخی برای گرانی مسکن به شهرهای دیگر مهاجرت می‌کنند. امسال ریزش‌های آسمانی در کشور با کاهش قابل توجهی مواجه بود و ذخابر برخی سدها نیز تا بیش از 70 درصد هم کاهش داشت. همچنین قیمت خرید و اجاره مسکن نیز افزایش قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشت. دو عاملی که باعث مهاجرت برخی به مناطق دیگر شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، برخی برای نبود آب و برخی برای گرانی مسکن به شهرهای دیگر مهاجرت می‌کنند. امسال ریزش‌های آسمانی در کشور با کاهش قابل توجهی مواجه بود و ذخابر برخی سدها نیز تا بیش از 70 درصد هم کاهش داشت. همچنین قیمت خرید و اجاره مسکن نیز افزایش قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشت. دو عاملی که باعث مهاجرت برخی به مناطق دیگر شده است.

بازار مسکن در سال 99 با فراز و نشیب زیادی همراه بود. نوساناتی که در نهایت به گرانی مسکن منتهی می‌شد و دلیلی شد که برخی به حومه تهران و از آنجا به شهرهای دیگر کوچ کنند.

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی تهران در فروردین 1400 حدود 30 میلیون تومان بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 91٫7 درصد افزایش داشته است. همچنین شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری در فروردین 1400 نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل 32٫3 و 36٫1 درصدی رشد داشته است.

آماری که نشان می‌دهد خرید یک مسکن در تهران برای برخی سخت‌تر از قبل شده است و دیگر توان رویارویی با آن را نسبت به هزینه‌های جاری و تورم فعلی ندارند. آنها ترجیح می‌دهند به جای خرید یا اجاره در تهران به حومه تهران و مناطق ارزان‌تر روند.

این موضوع هم تهران ختم نمی‌شود. اواخر دی ماه سال 99 بود که فرید قدیری، کارشناس مسکن در گفتگو با همشهری گفت: «این موضوع مهاجرت فقط برای تهران نیست و در شهرهایی چون اصفهان، مشهد و شیراز نیز ما شاهد مهاجرت مردم به شهرهای حومه هستیم. مهم‌ترین علت مهاجرت اجباری رشد مسکن در کلانشهرها بوده است.»

روز چهارشنبه هم تجارت‌نیوز در گزارشی به مهاجرت کرجی‌ها به سوی مناطق دیگر پرداخت. بر اساس این گزارش برخی از فعالان بازار مسکن می‌گویند بسیاری از کرجی‌ها که امسال توان خرید یا اجاره مسکن در این منطقه را ندارند راهی مناطق ارزان‌تری مانند ساوجبلاغ، هشتگرد و حتی گرمسار استان سمنان شده‌اند.

بحران آب عامل دیگر مهاجرت در کشور

علاوه بر اجاره مسکن و وضعیت اقتصادی کنونی، محمد درویش می‌گوید برخی افراد از استان‌هایی که با بحران کم‌آبی مواجه هستند به سوی استان‌های پرآب مهاجرت می‌کنند.

این فعال محیط زیست در گفتگویی که هفته گذشته با تجارت‌نیوز داشت، گفت: « مردم استان خوزستان نه آبی برای نوشیدن و نه هوایی برای تنفس دارند. استانی که بالاترین میزان سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز و بهترین و پرآب‌ترین رودها را دارد، همچنین بزرگترین تولیدکننده کشاورزی در کشور است، باید بتوان در این استان پول پارو کرد، در حالی که اینگونه نیست و 10 هزار معلم از خوزستان مهاجرت کردند! بخش‌هایی از مردم اصفهان و یزد نیز به سمت استان‌های پرآب می‌روند.»

همچنین روز چهارشنبه عنایت‌الله بیابانی، ريیس هیات مدیره خانه کشاورز با اشاره به مهاجرت کشاورزان اصفهان و همدان به کرمانشاه و مشکلات ایجاد شده دراین مورد به تجارت‌نیوز گفته بود: «کشاورزان ناچار به برآورده شدن نیازهایشان هستند و وزارت جهاد کشاورزی در شرایط فعلی پتانسیل و قابلیت مدیریت تولید بخش کشاورزی را ندارد.»

این در حالی است که امسال سال کم‌‌بارشی را در کشور داشتیم. ضمن اینکه براساس آمارهای شرکت مدیریت منابع آب ایران امسال ظرفیت کل مخازن سدهای کشور 50.5 میلیارد مترمکعب است و درصد پر شدگی سدها 58 درصد است. این آمارها نشان می‌دهد که میزان ذخایر آب همه سدهای مهم کشور بین 7 تا 70 درصد کاهش داشته است.

مطالعه بیشتر: برداشت منابع آبی زمان دایناسورها / آیا باید کشاورزی را تعطیل کنیم؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد