ادامه داستان ریزش لیر ترکیه در برابر دلار

ادامه داستان ریزش لیر ترکیه در برابر دلار

ارزش لیر ترکیه به 17.579 لیر در برابر دلار رسیده و دلیل آن هم افزایش تقاضای دلار و نگرانی‌ها نسبت به تداوم سایه تورم سنگین بر ترکیه است.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، ارزش لیر ترکیه در برابر دلار در معاملات اخیر به 17.579 لیر به ازای هر دلار کاهش یافت و دلیل آن هم افزایش تقاضای دلار از یک سو و نگرانی‌ها نسبت به تورم بالا در ترکیه بوده است.

ماه دسامبر سال گذشته ارزش لیر ترکیه سقوط سنگینی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به ثبت رساند و از آن زمان به بعد بانک مرکزی این کشور در تلاش است تا با استفاده از ذخایر ارز خارجی خود ارزش لیر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پایدار کند. با این حال اما از ابتدای سال جاری تاکنون لیر 25 درصد ریخته و در سال 2021 هم 44 درصد از ارزش خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از دست داد و بدترین عملکرد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در میان ارزهای بازارهای نوظهور به ثبت رساند.

روند کاهش نرخ بهره در ترکیه و افت شدید ارزش لیر موجب شده تا تورم ترکیه در ماه ژوين به 80 درصد برسد.

نافذ زوک، کارشناس موسسه آویوا، می‌گوید: بسیاری از سرمایه‌گذاران از ترکیه خسته شده‌اند زیرا ترکیه کشوری است روندی کاملا مخالف با چیزی که نیاز است را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در حوزه سیاست‌های کلان پولی در پیش گرفته است. طی ماه‌های گذشته و پس از بحران سقوط لیر، دولت و بانک مرکزی این کشور به تلاش‌های خود برای جلوگیری از افت بیشتر ارزش لیر در برابر ارزهای خارجی شدت بخشیده‌اند که از جمله آنها می‌توان به محدود کردن پرداخت وام به شرکت‌های با بیش از یک میلیون دلار دارایی ارز خارجی اشاره کرد.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد