ارتقاء بیمه اتکایی امین از فرابورس به بازار بورس تهران/ شرکت‌های غیر دولتی 7 درصد ظرفیت قبولی بیمه اتکایی دارند

ارتقاء بیمه اتکایی امین از فرابورس به بازار بورس تهران/ شرکت‌های غیر دولتی 7 درصد ظرفیت قبولی بیمه اتکایی دارند

مدیرعامل بیمه اتکایی امین با اعلام خبر ارتقاء نماد شرکت بیمه اتکایی امین از بازار فرابورس به بازار اصلی بورس اوراق بهادار تهران، گفت: سهم شرکتهای غیر دولتی از بازار بیمه اتکایی تنها 7 درصد است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری فارس، سید مصطفی کیایی مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین در جمع خبرنگاران اعلام کرد: این شرکت به خاطر شفافیت و گزارش‌های مالی و سه سال پیاپی سودآوری از بازار فرابورس ایران به بازار اصلی بورس اوراق بهادار تهران ارتقاء یافت. در حال حاضر 10 سال است که این شرکت به سهامداران خود سود می‌دهد و در این زمینه درخواست ارتقاء به بورس ارايه کردیم که در جلسه پذیرش بورس مورد بررسی و موافقت قرار گرفت. اکنون نماد این شرکت بسته شده و به زودی طی سه روز معاملاتی در بازار اصلی بورس باز و قابل معامله خواهد شد.

وی در مورد اینکه فرایند ارتقاء این شرکت چقدر طول کشید، از بهمن 99 تاکنون طول کشید، مدارک خاصی نمی‌خواست و همان مدارک داخل شرکت ارايه شد. گزارش‌های شفاف‌سازی ارايه شد، در حال حاضر هیچ گونه سهام دولتی در بیمه اتکایی امین نداریم و باقیمانده سهام دولت از طریق صندوق دارا یکم در سال گذشته به مردم فروخته شد و سهم دولت در این شرکت در حال حاضر صفر است.

کیایی در مورد اینکه با توجه به حضور بیمه اتکایی امین در دارا یکم، چرا قیمت واحدهای دارا یکم کاهش یافت، گفت: ما تابع شرایط بازار هستیم، ملاحظه می‌کنید که در این هفته یک روز 36 هزار واحد شاخص کل مثبت می‌شود، یک روز منفی می‌شود و ارزش سهام ما هم تابع بازار است. سرمایه بیمه اتکایی امین در حال حاضر 390 میلیارد تومان است، اما این سرمایه ناچیز است و به زودی به 500 میلیارد تومان افزایش می‌یابد که البته آن هم برای یک شرکت اتکایی اندک است و باید سهام شرکت‌های اتکایی خیلی بیش از این رقم‌ها افزایش یابد.

مدیرعامل بیمه اتکایی امین گفت: شرایط گزارش‌دهی و صورت‌های مالی بیمه اتکایی امین در نماد بورسی اتکام به گونه‌ای بود که مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار در جلسه پذیرش گفت برای این گونه شرکت‌های شفاف باید فرش قرمز پهن کنیم.

مدیرعامل بیمه اتکایی امین اظهار داشت: کارهای مقدماتی برای افزایش سرمایه این شرکت به 500 میلیارد تومان انجام شده، اما باید بیمه مرکزی مصوبه بدهد که با سرمایه‌های پایین شرکت‌های بیمه اتکایی امین قادر به انجام خدمات بزرگ نیستند و باید سرمایه این شرکت‌ها حداقل هزار یا دو هزار میلیارد تومان باشد. در شرایط افزایش نرخ ارز سرمایه شرکت‌های بیمه اتکایی به خاطر کاهش ارزش پول ملی از نظر دلاری افت کرده است.

کیایی گفت: مصوبه بیمه مرکزی برای شرکت‌های بیمه مستقیم حداقل 300 میلیارد تومان و برای بیمه‌های اتکایی 500 میلیارد تومان است اما با این سرمایه‌های کوچک، شرکت‌های اتکایی امکان کارهای بزرگ ندارند. باید شرکت‌های اتکایی قوی و بزرگ شوند، نمونه آن شرکت میلی ری در ترکیه که تنها شرکت بیمه اتکایی یا شرکت جی آی سی هندوستان شرکت‌های بزرگی هستند و باید شرکت‌های بیمه اتکایی ما هم بزرگ شوند.

وی افزود: ما تنها شرکت اتکایی هستیم که می‌توانیم با شرکت‌های رتبه‌بندی خارجی کار کنیم و رتبه اعتباری بگیریم،‌شرکتهای بیمه اتکایی رتبه‌های A,B,C با + یا _ رتبه به شرکتها می‌دهند و شرکتها بر اساس رتبه اعتباری خود کارهای بین‌المللی بزرگ قبول می‌کنند. اگر سرمایه ما به 500 میلیارد تومان هم برسد با توجه به افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش ریال سرمایه ما نسبت به 5 سال قبل در واقع کاهش یافته است و تا زمانی که شرکت‌های بیمه اتکایی از نظر سرمایه بزرگ نشوند، امکان انجام کارهای بزرگ نیست.

مدیرعامل بیمه اتکایی امین این نکته را هم گفت: در حال حاضر 93 درصد بازار بیمه اتکایی در دست دولت شامل بیمه مرکزی و بیمه ایران است و تنها 7 درصد بازار در اختیار شرکت‌های بیمه اتکایی غیردولتی است و اتفاقا سهم دولت از 90 درصد به 93 درصد افزایش یافته و این به خاطر کوچک بودن سرمایه شرکت‌های بیمه اتکایی است.

به گفته وی باید شرکت‌های بیمه اتکایی یا در هم ادغام شوند یا سرمایه خود را تقویت کنند تا بتوانند سهم بیشتری از بازار بیمه اتکایی کشور به دست آورند.

وی افزود: حتی می‌توان از صندوق بیمه‌ای تحریم که یک میلیارد دلار دارد، به شرکت‌های اتکایی وام داد که این شرکت‌ها بعد از تقویت سرمایه خود اقساط و سود این وام‌ها را به صندوق برگردانند و ما معتقدیم اگر یک شرکت بیمه‌ای حق بیمه دلاری می‌گیرد،‌باید موقع خسارت هم دلاری بپردازد،‌اگر حق بیمه ریالی گرفت،‌خسارت هم ریالی بدهد، اما در حال حاضر ما مجبوریم ارز خود را از طریق سامانه نیما تهیه کنیم.

مدیرعامل بیمه اتکایی امین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در دنیا شرکت‌های بیمه به دو بخش بیمه زندگی و غیرزندگی تقسیم بندی می‌شوند که در بیمه غیرزندگی رشد زیادی نداشته‌ایم، اما در بیمه‌های زندگی امکان رشد زیادی در کشور وجود دارد.

وی در عین حال در پاسخ به این پرسش که آیا خود شما بیمه نامه زندگی خریده‌اید، گفت: من هنوز بیمه زندگی نخریده‌ام، زیرا معتقدم در شرایط تورمی بیمه‌های زندگی متناسب با تورم رشد نمی‌کنند.

کیایی در مورد اینکه با توجه به بورسی شدن بیمه اتکایی چقدر سود پیش بینی کرده‌اید گفت: برای امسال 79 تومان یا 80 تومان برای هر سهم 500 تومانی در نظر گرفته‌ایم. یکی از مشکلات بیمه‌های اتکایی تسعیر نرخ ارز و تهیه ارز از سامانه نیما است. ما نرخ ارز را روی 15 هزار تومان در نظر گرفته‌ایم که در حال حاضر هر دلار در بازار 25 هزار تومان معامله می‌شود، بنابراین در هر دلار 10 هزار تومان تفاوت نرخ ارز داریم.

مدیرعامل بیمه اتکایی امین اظهار امیدواریم کرد صنعت بیمه بتواند خدمات متنوعی به مردم ارايه کند و حداقل در بیمه‌های اجباری و شخص ثالث به صد درصد پوشش برسیم.

در این جلسه همچنین به نژاد معاون اتکایی بیمه اتکایی امین گفت: شرکت‌های بیمه‌ای ریسک‌ها را بین خود واگذار می‌کنند. متاسفانه سرمایه شرکت بیمه اتکایی امین نسبت به سال 82 هنگام تاسیس که 37 میلیارد تومان سرمایه معادل 39 میلیون یورو بود، در حال حاضر با سرمایه 390 میلیارد تومانی معادل 15 میلیون یورو سرمایه دارد که اگر سرمایه به 500 میلیارد تومان افزایش یابد معادل 20 میلیون یورو خواهد بود و باید سرمایه شرکت‌های بیمه اتکایی بزرگ شود که بتوانند با شرکت‌های جهانی همکاری کنند.

در این نشست همچنین اخوان سرپرست امور مالی بیمه اتکایی امین گفت: درخواست ارتقاء اتکایی امین در اواسط بهمن سال گذشته مطرح شد که در 13 اسفند ماه در جلسه هیات پذیرش بعد از بررسی صورت‌های مالی منتهی به 31 شهریور 99 و پیش بینی وضعیت سال 1400 مورد موافقت اولیه قرار گرفت؛ از جمله اینکه باید میزان شناوری سهام بالاتر بیاید، در حال حاضر 25 درصد از سهام اتکام در بورس شناور است. 75 درصد سهام این شرکت سهامداران خرد شامل 20 هزار سهامدار خرد است و سهامداران عمده این شرکت شرکت‌های بیمه ایران، آسیا، البرز، دانا، صبا تامین و کسب و کار سبا است. اخیرا هم شرکت‌ سرمایه گذاری‌های خارجی سهام خود را به بانک‌های ملت، تجارت و صادرات فروخت.

وی افزود: 3.8 درصد از سهام بیمه اتکایی امین در صندوق دارا یکم قرار دارد، درخواست پذیرش اتکام در 9 تیرماه امسال در هیات پذیرش موافقت شد. از روز دوشنبه 11 مرداد نماد این شرکت بسته شده و سه روز کاری آینده در بازار بورس باز خواهد شد. امیدواریم با آمدن به بورس شرکت اتکایی امین بیشتر به مردم بشناسانیم و شفافیت صورت‌های مالی آن بیشتر شود و پیش بینی می‌کنیم تقاضا برای خرید این سهام بیشتر شود و قیمت آن هم بالاتر برود. در حال حاضر قیمت هر سهم اتکام حدود 500 تومان است و پیش بینی کرده‌ایم امسال 80 تومان برای هر سهم سود به دست آوریم.

اخوان تاکید کرد: تلاش می‌کنیم سرمایه سهامداران خرد در بیمه اتکایی امین از بین نرود و زیان سهامداران خرد به هر طریقی جبران شود. سود سهام سهامداران خرد را که مجمع این شرکت در سال مالی منتهی به 31 شهریور ماه برگزار شد از طریق شعب بانک ملی واریز می‌کنیم، اما از سال آینده که سهامداران سجامی شوند، با توجه به الزام بورس از طریق سامانه سجام سود سهام را از سال آینده به صورت متمرکز و غیرحضوری واریز خواهیم کرد.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد