عمده خریداران اوراق دولتی، بانک‌ها و صندوق‌های با درآمد ثابت هستند

عمده خریداران اوراق دولتی، بانک‌ها و صندوق‌های با درآمد ثابت هستند

مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران گفت: عمده خریداران اوراق دولتی، بانک‌ها و صندوق‌های با درآمد ثابت هستند.

ندا بشیری مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با تاکید بر اینکه نوسانات بازار سهام و اوراق دولت رابطه علت و معلولی ندارند، گفت: دولت به منظور تامین مالی، در کنار اسناد خزانه اسلامی از ظرفیت سایر اوراق بهادار مبتنی بر بدهی مانند ‏اوراق مرابحه عام نیز استفاده می‌کند و در حالی که برخی ادعا می‌کنند فروش اوراق دولتی منجر به افت بازار سهام طی چند ماه اخیر شد اما این گزاره درستی نیست.

بشیری با تاکید بر اینکه بانک‌ها و صندوق‌های با درآمد ثابت عمده اوراق را خریداری می‌کنند، اظهار کرد: بخش زیادی از این اوراق توسط بانک‌ها خریداری شده و منابعی بوده که وارد بازار سهام نمی‌شده است.

وی در همین زمینه افزود: بخش دیگر اوراق هم توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت خریداری شده و از ابتدا نیز اکثر منابع جمع‌آوری‌شده صندوق‌های با درآمد ثابت مطابق امیدنامه آن باید به همین نوع سرمایه‌گذاری اختصاص ‌یابد.

‏به گفته بشیری، اوراق دولتی بازارگردان ندارد و چندان نقدشونده هم نیست، بنابراین عمده سرمایه‌گذاران خرد برای خرید این اوراق اقدام نکرد و تمایلی برای ورود به معاملات آن را ندارند.‏

مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران در ادامه سپرده بانکی و نرخی که صندوق‌های با درآمد ثابت پرداخت می‌کنند را با هم مقایسه کرد و گفت: نرخ سود ‏صندوق‌های با درآمد ثابت، جذاب‌تر است از این رو افراد زیادی از سمت بازار پول به سمت این صندوق‌ها جذب می‌شوند. ‏

وی همچنین یادآور شد که با توجه به اینکه آمار معاملات سهام پایین است، آمار اوراق بیشتر نمایان می‌شود و افزود: در خرداد و تیرماه ‏سال جاری نیز که شاخص به شدت در حال افزایش بود، انتشار اوراق اراد شروع شده بود و باید در نظر گرفت که ‏مسیر جریانات نقدی مربوط به اوراق از سهام جداست و به طور کلی پولی که مربوط به اوراق است و صرف خرید اوراق می‌شود، ماهیت و مورد مصرف آن با ‏پولی که داخل بازار و سمت سهام است، متفاوت است.

بشیری با اشاره به اینکه منفی شدن بازار می‌تواند باعث شود که اقبال به سمت اوراق بیشتر شود، تاکید کرد: البته نباید فراموش کرد که این اوراق، مورد معامله سرمایه‌گذاران حقیقی قرار نگرفته و عمده ورود منابع به این اوراق از طریق صندوق‌های با درآمد ثابت و بانک‌هاست.

وی در پایان یادآور شد که برای تمامی سلایق با میزان ریسک‌پذیری متنوع در بازار سرمایه ابزارها و بازارهای مختلف وجود دارد؛ در داخل بازار سرمایه تسهیلاتی فراهم شده است که افراد ریسک‌گریز هم بتوانند از آن استفاده ‏کنند و نرخ آن از بازار پول هم بیشتر است‎ که همان صندوق‌های با درآمد ثابت هستند.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد