ضرورت بررسی اثر هزینه‌ای و درآمدی حذف ارز 4200 تومانی

ضرورت بررسی اثر هزینه‌ای و درآمدی حذف ارز 4200 تومانی

به باور فعالان بازار سرمایه، حذف ارز 4200 تومانی، به شفافیت بیشتر و پیش‌بینی پذیری بالاتر شرکت‌های بورسی منجر می‌شود؛ اما لازم است میزان اثربخشی این امر در ابعاد افزایش هزینه‌ و درآمدهای شرکت‌ها محاسبه شود.

عضو هیات مدیره آرمان آتی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، با اشاره به حذف ارز 4200 تومانی از صنایع بورسی اظهار کرد: به این موضوع مدت‌هاست که درباره تمامی شرکت‌های بورس مطرح شده است و می‌تواند بر سود و زیان آتی شرکت‌ها موثر باشد. هرچند که در برخی از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس باید میزان این اثربخشی تخمین زده شود.

علی اسلامی بیدگلی ادامه داد: برای نمونه، برخی از کالاهای صنایعی همچون صنایع دارویی، پتروشیمی و غذایی، از ارز 4200 استفاده می‌کردند و در برخی از موارد دیگر، قیمت‌ها به سایر ارزهای رسمی مانند ارز سامانه نیما یا ارز بازار آزاد نزدیک بود. حال که موضوع حذف ارز 4200 تومانی در تمامی صنایع و شرکت‌های بورسی مطرح است، باید میزان اثربخشی آنها هم در بعد افزایش هزینه‌ها و هم در بعد افزایش درآمدهای شرکت‌ها محاسبه شود.

وی با بیان اینکه احتمالا حذف ارز 4200 تومانی بر شرکت‌های بورسی اثر مثبتی می‌گذارد، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد حذف ارز 4200 تومانی، به شفافیت بیشتر شرکت‎ها و پیش‌بینی‌پذیری بالاتر آنها منجر می‌شود و تصور فعالان بازار این است که با این اتفاق، اثر مثبتی در بازار سرمایه ایجاد می‌شود.

عضو هیات مدیره آرمان آتی با اشاره به صحبت‌های مسيولان پیرامون این موضوع که در سال 1401، مبنای ارز 4200 تومانی برداشته می‌شود و سایر مبناهای ارز جایگزین آن خواهد شد، تصریح کرد: این موضوع به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم در بسیاری از صنایع تاثیرگذار است. بنابراین، لازم است بررسی‌های کارشناسی انجام و میزان اثربخشی مثبت یا منفی بر روند سودآوری و افزایش هزینه‌های بنگاه‌ها به درستی محاسبه شود.

وی ادامه داد: بیشترین اثربخشی حذف ارز 4200 تومانی بر صنایع دارویی، غذایی و حوزه کشت‌ و صنعت خواهد بود. محاسبه اینکه حذف این ارز به صورت واقعی منجر به افزایش درآمدها و افزایش انتظارات سودآوری بنگاه‌ها یا افزایش هزینه‌های آنها می‌شود، کمی مشکل است. اما لازم است به این نکته نیز اشاره شود که این ارز بر بسیاری از محصولات برخی از شرکت‌ها به مرور حذف شده و در برخی از محصولات باقی مانده است.

اسلامی بیدگلی در ادامه گفت‌وگوی خود اذعان کرد: لازم است در موضوع حذف ارز 4200 تومانی در نظر گرفته شود که چه درصدی از مواد اولیه شرکت‌ها تحت تاثیر این موضوع هستند و با حذف این موضوع، چه اتفاقی برای محدودیت‌های ناشی از قیمت‌گذاری کالاهای قابل فروش این شرکت‌ها رخ خواهد داد. همچنین، آیا با حذف اینها و افزایش احتمالی قیمت برخی از کالاهایی که مشمول این موضوع بوده‌اند آیا قدرت خرید مردم به همان میزان گذشته خواهد بود؟

وی ادامه داد: در حقیقت، بررسی این موضوع ضروری است که آیا حذف ارز 4200 تومانی در میزان فروش شرکت‌ها از لحاظ مقداری، تاثیر قابل‌توجهی خواهد گذاشت یا نه. به بیانی دیگر، توجه به افزایش شدید قیمت‌ها در چند سال گذشته در کالاهای مصرفی کم دوام و پردوام و همچنین کاهش قدرت خرید مردم بررسی این موضوع که آیا اساسا شرکت‌ها می‌توانند افزایش قیمت کالاها را در پی افزایش بهای تمام شده  به مصرف‌کننده نهایی منتقل کنند، ضروری می‌کند.

عضو هیات مدیره آرمان آتی با بیان اینکه ارز 4200 بر دو گروه از صنایع بورسی تاثیر می‌گذارد، تاکید کرد: صنایعی که در تامین مواد اولیه‌شان از ارز 4200 تومانی منتفع می‌شوند و صنایعی که در فروش خود از آن متضرر می‌شوند، دو دسته از صنایعی هستند که متاثر از این موضوع هستند. بنابراین، لازم است اثر هزینه‌ای و اثردرآمدی این شرکت‌ها مطالعه و روشن شود چه میزانی از آن را می‌شود به مصرف‌کننده نهایی با توجه به قدرت خرید آنها، تحمیل کرد.

*خبرنگار: محبوبه حاجی‌زاده

 این رسانه پذیرای دیدگاه‌های کارشناسی مختلف در خصوص بازار سرمایه است اما دیدگاه‌های ارايه شده توسط کارشناسان لزوما دیدگاه این رسانه یا دیدگاه سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر ارکان بازار سرمایه نیست.
local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد