ريیس سابق بانک مرکزی در جلسات شورا شرکت نمی‌کرد

ريیس سابق بانک مرکزی در جلسات شورا شرکت نمی‌کرد

دانش کاظمی گفت: من در جلسات مختلف شاهد بودم که ريیس سابق بانک مرکزی در جلسه شورای عالی بورس حضور نداشتند و همین موضوع می‌تواند یک سیگنال برای بازار باشد.

حمیدرضا دانش کاظمی عضو شورای عالی بورس در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با شرایط بازار سرمایه و عدم واکنش بازار به اخبار مثبت‌ اظهار کرد: سال 1399 شاهد پیک رشدی بازار سرمایه بودیم و بعد از آن بازار با افتی قابل توجه روبرو شد. سپس در اردیبهشت 1400 تا حدودی شرایط بازار بهتر شد که در این رابطه دو نکته وجود دارد؛ اول اتفاقات درون بازار و دیگری اتفاقات بیرون از بازار که در این روند موثر هستند.

او افزود: اتفاق نسبتا جدیدی در بازار سرمایه درباره فعالین استفاده کننده از معاملات الگوریتمی در حال رخ دادن است، فعالیتی که در همه بورس‌ها برای مدیریت آن تلاش می‌شود.

دانش کاظمی در ادامه اظهار کرد: فعالینی که از معاملات الگوریتمی استفاده می‌کنند با خرید و فروش پی در پی در حداقل میزان ممکن، از بازار و سهم مورد نظر سود می‌برند. در شرایطی که سرمایه قابل توجهی وارد بازار نشود، فعالین به طور سینوسی در حداقل دامنه رشد و نزول فعالیت می‌کنند و نمی‌گذارند سهم به طور نرمال از رشد بهره ببرد، که این موضوع مشکلات زیادی به همراه دارد.

او در ادامه گفت: نکته مهمتر تاثیر سیاست گذاران بر بازار سرمایه است. انتخاب و رفتار افرادی سیاسی و اقتصادی‌ و رفتار دیگر بازار‌ها از جمله بازار مسکن و ارز تاثیرات فراوان بر بازار سرمایه دارد. انتخاب آقای صالح آبادی بسیار خبر مثبتی برای بازار سرمایه بود، چرا که بسیاری از سیاست‌های بازار پول تعارض جدی با بازار سرمایه داشت و تا به امروز، سیاست‌های بانک مرکزی به عنوان دغدغه ای برای بازار سرمایه بوده است. انتظار می‌رود که با ورود تیم جدید بانک مرکزی فضا مستحکم‌تر و دو بازار پول و سرمایه همسو شوند.

این مقام مسيول گفت: ريیس بانک مرکزی یکی از اعضای شورای عالی بورس است، اما من در جلسات مختلف شاهد بودم که ريیس سابق بانک مرکزی در جلسه حضور نداشتند و همین موضوع می‌تواند یک سیگنال برای بازار باشد.

او در ادامه اظهار کرد: قطعا موضوعات اقتصادی چند جانبه هستند. نمی‌ توان ادعا کرد که به طور مثال شاخص به یک دلیل رشد یا افت داشته است. نمی‌توان گفت که شرایط فعلی بورس فقط به دلیل اقدامات بانک مرکزی بوده است، اما بانک مرکزی به تنهایی مقصر نیست. سیاست‌های بانک مرکزی به عنوان یکی از مولفه‌ها بر بازار سرمایه اثرگذار است.

بانک مرکزی قدرت زیادی برای اثرگذاری بر بورس را دارد 

این مقام مسيول در ادامه بیان کرد: تعیین نرخ بهره بانکی، آزاد سازی یا ممنوعیت اعطای اعتبار به صنعت کارگزاری‌ها، اهرمی کردن بازار سرمایه، دادن تسهیلات به شرکت‌های سرمایه‌گذاری، انتشار اوراق بدهی بدون توجه یا با توجه به شرایط بازار و الزام بانک برای عرضه سهام در بورس از جمله مواردی است که بانک مرکزی به طور مستقیم می‌تواند با تغییرات در آن بر بازار سرمایه اثرگذار باشد.

او افزود: پول به سرعت بین بازار‌ها حرکت می‌کند و بسیار ریسک گریز است. کوچکترین خبری در حوز‌ه های مختلف، بر بازار سرمایه اثرگذار است. وزارت نفت از جمله وزارتخانه‌هایی است که بر بازار سرمایه بسیار اثرگذار است. زمانی که بازار سرمایه در حال رشد بود وزیر نفت با یک استراتژی، عدم موافقت خود در رابطه با عرضه پالایش یکم را اعلام کرد. اگر دقت شود شروع تزلزل بورس نیز از همین نقطه بود. خصوصی‌سازی شرکت‌های پالایشی با مدل صندوق پالایشی یکم و عرضه‌اش در بورس از ابتدا نادرست بود.

دانش کاظمی اظهار کرد: روزی تنها یک میلیون نفر سرمایه‌گذار در بازار سرمایه حضور داشتند. اما در حال حاضر حدود 40 میلیون نفر تنها به سبب سهام عدالت، سهامدار هستند. در زمان انتخابات ریاست جمهوری نیز تقریبا یکی از کلید واژه ها‌ی تمام کاندیداها، بازار سرمایه بوده است.

او ادامه داد: در حال حاضر وضعیت شرکت‌ها از نظر سودآوری بسیار مناسب و در سامانه کدال قابل ملاحظه است. سوالی که در اینجا ایجاد می‌شود این است چرا با توجه به مخابره شدن اخبار مناسب و شرایط سودآوری شرکت‌ها، بسیاری از افراد از بازار خارج می‌شوند؟ واقعیت این است که باید عکس العمل‌ها را دید. به تازگی ريیس سازمان بورس مشخص شده و بازار سرمایه کمی بی‌اعتماد است. بنابراین این روند کاملا طبیعی است تا استراتژی ها مشخص شوند.

هیچ سیاستی نباید نقدشوندگی را از بورس بگیرد

دانش کاظمی در ادامه بیان کرد: امید است که مدیریت جدید استراتژی‌های خوبی داشته باشند تا اطمینان به بازار سرمایه بازگردد و سیاست‌های دولت نیز با بازار سرمایه همسو باشد. یکی از موضوعاتی که در جلسات شورای عالی مطرح می شود و بسیار حايز اهمیت است، موضوع هسته معاملات و امنیت و شفافیت در بازار است، اما باید اهمیت موضوعات مختلف رده بندی شود.

او گفت: سه رکن در بازار سرمایه وجود دارد که بسیار مهم است؛ سود، ریسک و نقدشوندگی. مزیت بازار سرمایه نسبت به سایر بازار‌ها، نقدشوندگی است. هر استراتژی که به نقد شوندگی آسیب بزند خطرناک است و این موضوع می‌تواند از سوی نهاد‌های مختلف باشد. نکته بعدی موضوع تخلفات و دستکاری قیمت‌هاست که باید برای آن برنامه داشت.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد